معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

بازگشت ۴٠هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش از دستاوردهای آموزش و پرورش است

دو عنصر معلم و دانش‌آموز به عنوان محور برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش هستند

مشهد (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت بازگشت ۴٠هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش از دستاوردهای آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۳۹۵۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بازگشت ۴٠هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش از دستاوردهای آموزش و پرورش است

حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تبیین برخی دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته پرداخت و گفت: از سال گذشته با یک نگاه نظام مند و منظومه ای، به ریل گذاری برای اجرای برنامه های تحولی از سطح ستاد تا مدرسه پرداخته شده است.

وی همچنین به تغییرات فرایند آزمون استخدامی اشاره کرد و گفت: از فرایند آزمون تا مصاحبه و گزینش افراد متقاضی حرفه معلمی تغییرات جدی داشته است و همه این ها در راستای تربیت معلم مطلوب است، چرا که نگاه به معلم و تاثیرگذاری او تغییر کرده است.

وی در تبیین دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر عنصر دانش آموز در سال تحصیلی گذشته به موارد دیگری نیز اشاره کرد و گفت: کاهش ۱۱درصدی کلاس های با تراکم بالاتر از ۴۰ دانش آموز، راه اندازی ۲۰ مدرسه سمپاد جدید، رشد حدود ۶ درصدی دانش آموزان عشایری، افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی و بازگشت ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل ابتدایی به چرخه آموزش، رشد حدود ۳ درصدی دانش آموزان استثنایی و جذب ۲۷ هزار بی سواد مطلق و ۱۹هزار نوسواد به چرخه آموزش از جمله دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته و بعد از دوره کرونا بوده و روند کاهشی ورود دانش آموزان به رشته ریاضی که در طی ۹ سال گذشته به صورت مستمر تا ۱۳ درصد کاهش یافته بود متوقف شد و در سال گذشته شاهد افزایش حدود ۲ درصدی دانش آموزان ریاضی در پایه دهم بوده ایم که این امر به تقویت علوم پایه در سال های آتی کمک خواهد کرد.

طریفی حسینی همچنین از افزایش ۲ درصدی تعداد دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و راه اندازی ۴۶ هنرستان فنی و حرفه ای جدید در کشور با مشارکت سایر دستگاه ها و بخش ها و برنامه ریزی برای توسعه متوازن و مبتنی بر آمایش آموزش های فنی و حرفه ای در کشور خبر داد و گفت: حدود ۱۰۶ هزار دانش آموز با نیاز ویژه در کشور وجود دارد که حدود ۸۴ هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی و ۲۲ هزار دانش آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی و فراگیر در حال تحصیل هستند و ۳۶ رشته مهارت برای دانش آموزان با نیاز ویژه در دوره کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بدو ورود را از دیگر وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد و گفت: برخلاف سالیان گذشته که این اقدام در تابستان انجام می شد برای دانش آموزان ورودی مهر ۱۴۰۲ سنجش سلامت جسمانی از آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و در تیرماه امسال به اتمام رسیده است و موارد باقی مانده به صورت موردی در حال ارزیابی هستند.

وی افزود: برای اولین بار مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشد تربیتی با ارتقای کارکردی و ماموریتی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری ایجاد شده اند که گستره خدمات بیشتری دارند و اجرای برنامه ملی سنجش در ۷۵۰ مرکز موجود کشور باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی سنجش شده است و همچنین از اخذ مجوز جذب هزار و ۳۰۰ نیروی توانبخشی کاردرمان و گفتاردرمان و انجام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون استخدامی آن خبر داد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی به ویژه در دوره پیش دبستانی و دبستان تاکید کرد و گفت: در این راستا طرح پیگیری بازماندگان از تحصیل افراد لازم التعلیم دارای معلولیت را با استفاده از سامانه شهید محمودوند و با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دنبال می کنیم و در دوره متوسطه نیز توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، ایجاد رشته های جدید، توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته های موجود، تامین نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کارگاهی مورد نیاز هنرستان های استثنایی را خواهیم داشت.

معاون وزیر در خصوص توفیقات و اقدامات حوزه های پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه با یادآوری موضوع احیای امور تربیتی به عنوان یکی از اولویت های مهم دولت و وزارت آموزش و پرورش، به برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز و بیست و سومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مسابقات فرهنگی و هنری آنان در گروه های مختلف معلولیت با حضور بیش از ۳ هزار دانش آموز اشاره کرد و همچنین به تقویت نیروهای تخصصی پرورشی و امور تربیتی مدارس، تقویت زیرساخت نمازخانه های مدارس و حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و سفرها و اردوهای تربیتی برای دانش آموزان اشاره کرد.

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار