معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

هنر و زیبایی شناسی بستری مهم برای کسب فضائل اخلاقی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور جهت‌گیری توحیدی هنر و زیبایی‌شناسی در عرصه تعلیم و تربیت را بستری مناسب برای کسب فضائل اخلاقی و رسیدن انسان به کمالات عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
هنر و زیبایی شناسی بستری مهم برای کسب فضائل اخلاقی است

حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در آیین افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات فرهنگی، هنری دانش آموزان پسر با نیازهای ویژه کشور گفت: «عالم خلقت بدیع ترین آفرینش و اثر هنری است که خالق آن خداوند متعال است و هر کسی در این عالم به اندازه وسع و مرتبه وجودی خود می تواند زیبایی های آن که تجلیاتی از اسماء الهی هستند را درک کند.»

وی در ادامه به تبیین رویکرد زیبایی شناختی در نظام تعلیم و تربیت پرداخت و افزود: «هنر و زیبایی شناسی یک ساحت قدسی و الهی دارد و یکی از عرصه ها و راه های شناخت و قرب الهی و درک حقیقت توحید است. بنابراین هنر و زیبایی شناسی توحیدی به واسطه زمینه سازی ارتباط عاطفی عمیق با خداوند، سرمنشاء کسب فضایل اخلاقی و رسیدن انسان به نقطه کمال است.»

طریفی حسینی اضافه کرد: «یکی از رسالت های آموزش و پرورش فراهم کردن زمینه های درک و آفرینشگری هنری برای دانش آموزان است. چه اینکه ظرفیت آفرینشگری هنری و زیبایی شناسانه در انسان جلوه ای از آفرینشگری هنری خداوند متعال است که به عنوان عطیه ای الهی در وجود انسان نهاده شده است. بنابراین ما در آموزش و پرورش در قالب ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی در پی توسعه رویکرد زیبایی شناسی و هنر متعهد هستیم که زمینه ساز تعالی ارزش های اخلاقی، انسانی و اجتماعی است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با یادآوری اهمیت ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی به عنوان چتری فراگیر بر برنامه های درسی دانش آموزان بر لزوم بازتعریف عناصر برنامه درسی از جمله اهداف، محتوا، روش های تدریس و روش های ارزشیابی مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی تاکید کرد.

طریفی حسینی در پایان با یاد کردن از ظرفیت های روحی دانش آموزان استثنایی بر درک هنری متعالی این دانش آموزان و انعکاس آن در آفرینش های هنری این دانش آموزان تاکید کرد و افزود: «لازم است شرایطی فراهم شود تا هر دانش آموز متناسب با شرایط خود بتواند استعدادهای هنری اش را بروز دهد. بنابراین معلمان باید ضمن اهتمام به خلق فرصت ها و موقعیت های تربیتی مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی و عاملیت خود در پرداختن به امور هنری، زمینه های لازم برای شناسایی استعدادهای هنری دانش آموزان و قرار دادن آن ها در مسیر نخبگی در عرصه هنر را فراهم کنند.»

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار