دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

تحقق جهش علمی در گام دوم انقلاب با تربیت دانش‌آموزان خلاق و متفکر ممکن می‌شود

معلم با استعدادها و ضمیرهای بی‌آلایشی روبه‌روست که هرگونه خمیر وجودی آن را شکل دهد سال‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود

تهران (پانا) - دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت تحقق جهش علمی در گام دوم انقلاب به‌ویژه در زمینه علوم انسانی، تقویت ایمان و باور و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی از طریق تربیت دانش‌آموزان خلاق، متفکر، آگاه، امیدوار و دارای هویت اسلامی و ایرانی ممکن خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۹۳۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تحقق جهش علمی در گام دوم انقلاب با تربیت دانش‌آموزان خلاق و متفکر ممکن می‌شود

حجت‌الاسلام حمید نیکزاد در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «معلم، محور تحول در آموزش و پرورش است و چرخش‌های بنیادین در مدرسه و کلاس درس تنها با معلم شایسته و انسان‌ساز رقم خواهد خورد. به همین خاطر آن معلمی که می‌خواهد دیگران را بسازد در وهله اول باید خود ساخته باشد و ما نیز یک شخصیت جامعی را برایش متصور باشیم تا الگوی ترازی برای متربیان قرار گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه معلم، کارمند یا صنعتگر نیست که صرفاً بخواهد با فرآیندها، آیین‌نامه‌ها، قوانین خشک و بی‌روح و یا اشیا و ابزارهای سخت و خشن دست و پنجه نرم کند، خاطرنشان کرد: «معلم، مربی است که با استعدادهای فراوان و متکثر و ضمیرهای پاک و بی‌آلایشی روبه‌رو است و هرگونه آن خمیر وجودی را شکل دهد، سال‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود.»

حجت‌الاسلام نیکزاد افزود: «به همین دلیل بهترین‌ها را برای این مهم باید برگزید. در همین خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ویژگی‌های یک مربی متعهد، متخصص و کارآمد را ترسیم کرده که به‌ناچار برای دستیابی به جامعه صالح باید بر مبنای همان الگو شایسته‌گزینی کنیم.»

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه با عنایت به همین دغدغه‌ها و در راستای تحول در نظام تعلیم و تربیت، شکل و محتوای آزمون استخدامی و فرآیند جذب معلم با اصلاحات چشمگیری مواجه شد، گفت: «از آن‌جا که در گذشته منابع آزمون مبهم، گسترده و در برخی موارد نامرتبط با حوزه تعلیم و تربیت و رسالت معلمی بود، تصمیم جدی به تغییر و تعیین منابع با شاخصه‌های یک معلم تراز انقلاب اسلامی گرفته شد که در 3 حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی در آزمون استخدامی نمود پیدا کرد.»

وی افزود: «علاوه بر این برای پاسخگویی با دغدغه‌مندی بسیاری از فعالان عرصه تعلیم و تربیت که علاقه‌مند به فعالیت رسمی در مدارس بودند، شرایط پذیرش عادی با افزایش سقف سنی به 40 سال و برداشتن محدودیت رشته تحصیلی دانشگاهی با داشتن سابقه تدریس غیررسمی تسهیل شد.»

حجت‌الاسلام نیکزاد اظهار کرد: «از آن‌جا که با آزمون تستی نمی‌توان شناخت دقیقی از داوطلبان حرفه معلمی به دست آورد، سهم آزمون کتبی در نمره نهایی داوطلبان به 40 درصد کاهش و سهم 60 درصدی به ارزیابی تکمیلی در قالب کانون‌های ارزیابی حرفه‌ای اختصاص یافت.»

وی خاطرنشان کرد: «ارزیابان در این کانون‌ها با توجه به جدیدترین تحولات عرصه جذب و استخدام و ابزارهای نوین سنجش رفتار به بررسی، مشاهده و ثبت کنش‌ها و ویژگی‌های داوطلبان از طریق فعالیت‌هایی چون ایفای نقش، اجرای تدریس، مصاحبه و... می‌پردازند تا شایسته‌ترین‌ها انتخاب و پس از گزینش برای ورود به دوره مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند و امیدواریم با حرکت تازه‌ای که در مسیر جذب معلم ایجاد شده، بتوان گامی علمیاتی و اساسی در جهت تحقق سند تحول بنیادین برداشت.»

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش درباره شرکت طلاب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: «با وجود ارتقای سطح آزمون و تازگی فرآیند جذب اما میزان موفقیت طلاب و روحانیون شرکت‌کننده در آزمون استخدام آموزگاری نزدیک به 10 درصد از پذیرفته‌شدگان سه برابر ظرفیت در مرحله اول بود که انتظار رشد آن در آزمون‌های آتی وجود دارد.»

وی ابراز کرد: «بر‌اساس آمایش میدانی و تحقیقات علمی، حضور روحانیون توانمند در عرصه تدریس، متخصص دینی، آگاه به مسائل روز جامعه و مسلط به فنون تربیت کودک در آموزش و پرورش ثمرات و برکات شایان توجهی را به همراه داشته است.»

حجت‌الاسلام نیکزاد بیان کرد: «تحقق جهش علمی در گام دوم انقلاب به‌ویژه در زمینه علوم انسانی، تقویت ایمان و باور و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی از طریق تربیت دانش‌آموزان خلاق، متفکر، آگاه، امیدوار و دارای هویت اسلامی و ایرانی ممکن خواهد بود که کلید آن در دستان پرمهر معلمان و به‌خصوص روحانیون شاغل در این کسوت شریف است و ان شاء الله قطار شتابان نظام تعلیم و تربیت به مقصد افق‌های روشن حیات طیبه خواهد رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار