در گفت‌و‌گو با پانا مطرح شد؛

برخی از پیاده‌راهای پایتخت جولانگاه خودروها شده‌اند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از رویکرد شهرداری در حوزه حذف پروژه‌های انسان‌محور انتقاد کرد‌.

کد مطلب: ۱۳۹۰۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
برخی از پیاده‌راهای پایتخت جولانگاه خودروها شده‌اند

سید‌جعفر تشکری هاشمی در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص حذف پروژه‌های انسان‌محور مانند مسیرهای دوچرخه یا آسفالت‌کردن برخی پیاده‌راه‌ها گفت: «ریشه این موضوع در عدم آگاهی از نیازهای شهروندان و بی‌توجهی به رویکردهای جهانی درخصوص کیفیت زندگی شهری است. نگاهی در دهه 60 میلادی و قبل از آن وجود داشت که شهر را برای حضور خودروها مهیا می‌کردند و برنامه‌ریزی‌ها در جهت حرکت راحت‌تر خودروها بود؛ مثلا با ایجاد پارکینگ، بزرگراه، خیابان و ...، اما در دهه 70 میلادی نگاه دنیا عوض شد و بر‌اساس کیفیت زندگی مردم شهر نیازهای شهرها تنظیم شد و اولویت به شهرهای انسان‌محور داده شد و آرامش و کیفیت آمد‌و‌شد و رفاه همه شهروندان مورد توجه قرار گرفت، نه فقط شهروندان خودروسوار.»

وی با بیان این‌که رویکرد انسان‌محور در پروژه‌های شهری در شهرداری تهران اواسط دهه 80 شمسی شروع شد گفت: «‌اما متاسفانه در دو سال اخیر در این حوزه عقبگرد داشتیم. خیابان‌های 17 شهریور، شهریار و برخی گذرهای دیگر به‌جای حضور عابران پیاده به جولانگاه خودروها تبدیل شده‌اند که این نگاه رو به عقب، کیفیت زندگی در شهر را کاهش می‌دهد. مدیران شهری باید تجارب جهانی را مطالعه کنند و از رویکردهای انسان‌محور بیشتر استقبال کنند. اقدامات اخیر به معنی هدررفت سرمایه و ایجاد حس ناامیدی در شهروندان و احیای تفکر مربوط به 70 سال گذشته است.»

هفته گذشته نیز این عضو شورای شهر تهران در مورد تردد خودروهای شخصی در پیاده‌راه استاد شهریار به شهرداری تذکر داده و گفته بود: این پیاده‌راه نسبتاً جدیدالاحداث که در پهنه رودکی و در کنار تالار وحدت قرار دارد، به عنوان یک مسیر فرهنگی برای شهر تهران با صرف هزینه‌ زیاد در سال ۹۹ به محلی برای اجتماع هنرمندان و شهروندان تبدیل شد، اما متأسفانه در ماه‌های اخیر به جولانگاه خودروهای شخصی مبدل شده است. تلاش مدیریت شهری در سال‌های گذشته، زیست‌پذیر کردن شهر تهران و بهره‌وری هرچه بهتر و بیشتر از فضاهای فرهنگی برای گسترش شادی و نشاط شهروندان استوار بوده است و بی‌توجهی برخی از مدیران شهریِ حال حاضر به چنین مؤلفه‌هایی، اسباب کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم را فراهم آورده است.

او در ادامه تذکر خود از شهرداری منطقه ۱۱ و همچنین سازمان زیباسازی، خواستار رسیدگی فوری به این مسأله و جلوگیری از حولان خودروها در این گذرگاه فرهنگی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار