آشنایی با آداب و رسوم ماه محرم در خراسان جنوبی

آئین هفت منبر در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا) - مراسم هفت منبر از جمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان در غروب روز تاسوعا برپا می‌شود. زنان سالخورده، جوان و دختران در هفت منبری که در ایام محرم در آنها مراسم روضه خوانی انجام شده شمع روشن می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۸۹۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آئین هفت منبر در خراسان جنوبی

برگزار کنندگان مراسم هفت منبر، خادم های ‌مسجد، حسینیه و یا منزل هستند. آنها از عصر تاسوعا روی منبر یک پارچه سیاه می اندازند و آن را در مسجد یا حسینیه می گذارند و یک مجمه بزرگ و یا تشت پر از گل را روی پله منبر گذاشته و تشتی خالی را هم در پله دیگر می گذارند. بانوان در نزدیکی غروب آفتاب به این اماکن می روند و پس از نیت، شمع خود را روشن کرده و داخل سینی می گذارند و بعد نذورات خود از قبیل خرما، شیرینی و پول را در داخل تشت می ریزند و منبر را زیارت می کنند و به مکان دیگر می روند.

معمولاً در هر مکان فقط یک شمع روشن می کنند، ولی اگر مسجدی بسته و یا راه دور باشد احتمال دارد که در یک مکان دو شمع روشن کنند. نذوراتی که جمع می شود به خادم منبر تعلق دارد. وی باید تا پایان مراسم و خاموش شدن شمع ها در آنجا بماند و هیچ یک از شمع ها را خاموش نکند و صبر کند که شمع ها خاموش شود. اشک های شمع را هم دور نمی ریزند و در مکانی از مسجد جمع آوری می کنند. این مراسم با شماره 507 در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار