محدثه رمضانی*

جمله «احلی من العسل» دریایی از عرفان و برترین الگو برای جوانان است

حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع) در شب عاشورا در گفتگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت می‌پردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است» را بیان کردند.

کد مطلب: ۱۳۸۹۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
جمله «احلی من العسل» دریایی از عرفان و برترین الگو برای جوانان است

جمله «أحلَی مِنَ العَسَل» یکی از موضوعات مهمی است که در حادثه کربلا مورد توجه بوده است. بصیرت نوجوانانی همچون «حضرت قاسم (ع)» در کربلا بیان کننده عمق آگاهی و دفاع از حقیقت این بزرگوار است هنگامی که «حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)» در شب عاشورا در گفتگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت می‌پردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است» را بیان کردند بسیاری از ارزش‌هایی که در ذهن و دل نوجوانی همچون «قاسم بن الحسن (ع)» شکل‌گرفته را روشن می‌کند.

جوانان می‌توانند به تأسی از «حضرت علی‌اکبر (ع)» و «قاسم بن الحسن (ع)» نقشی پررنگ و مؤثر در پیشرفت اهداف انقلاب داشته باشند. پیام عاشورا سراسر درس عبرت است و هر یک از شهدا و حاضران کاروان کربلا به عنوان الگو‌هایی ارزشمند محسوب می‌شوند. عاشورا علاوه بر تأثیر اخلاقی ابعاد اجتماعی فراوانی را پیش روی بشر امروز گذاشته است که بکارگیری هر یک از این بعد‌ها زمینه رسیدن به مدینه فاضله و سعادت دنیا و آخرت را فراهم می‌کند.

در نفس المهموم شیخ عباس قمی آمده که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواند و به یاران خود فرمود: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد»، حضرت قاسم پنداشت این افتخار از آنِ مردان و بزرگسالان است و شامل نوجوانان نمی‌شود. از این‌رو پرسید: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانی پرسید: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» حضرت قاسم عرض کرد: «احلی من العسل» (شیرین‌تر از عسل).

حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود: آری به خدا سوگند، عمو به فدایت، تو از آنان هستی که پس از گرفتار شدن به بلایی سخت کشته خواهی شد.

مقام معظم رهبری در مورد حضرت قاسم می‌فرمایند: «در میان شهدای کربلا برخی بودند که شهادتشان بیشتر از شهدای دیگر دل امام حسین (ع) را به درد آورد و حضرت قاتلین آن شهید را لعن کردند. حضرت قاسم بن الحسن (ع) چنین ویژگی منحصر به فردی را در نظر امام حسین (ع) داشتند. هر چند این نوجوان شهید برادران دیگری داشت که به فیض شهادت نائل آمدند، اما قاسم و عبدالله که بر سینه امام به شهادت رسیدند از عظمت بالایی برخوردار هستند.»

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار