در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تفکر اقتصادی دانش‌آموز در گرو همکاری مشترک نهادهای اقتصادی با آموزش‌و‌پرورش است

تهران (پانا) - یک اقتصاددان با اشاره به اینکه آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان به آن‌ها تفکر اقتصادی می‌دهد که منجر به پیشرفت شخصی و اجتماعی‌شان می‌شود، عنوان کرد که در این مسیر نهادهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید در کنار نهاد اجتماعی مانند آموزش و پرورش قرار بگیرند تا آموزش اقتصاد در مسیر صحیح خودش باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۹۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تفکر اقتصادی دانش‌آموز در گرو همکاری مشترک نهادهای اقتصادی با آموزش‌و‌پرورش است

کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «نگاه به موضوع آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان باید با این رویکرد باشد که وارد حوزه عملیاتی آموزش اقتصاد شوند تا در‌ آینده اقتصاد مؤثر باشد.»

تفکر اقتصادی بر پیشرفت فردی و اجتماعی دانش‌آموز موثر است

اطهاری عنوان کرد:‌ «از آنجایی‌ که در تعریف علم اقتصاد توسعه عنوان شده که رشد اقتصادی در کشور با نهادهای اقتصادی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد پس این نوع آموزش‌ها به دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی و غیره می‌تواند به دانش‌آموزان تفکر اقتصادی بدهد. نتیجه این تفکر اقتصادی نه‌تنها بر پیشرفت زندگی شخصی آن دانش‌آموز مؤثر است بلکه منجر به اعتلای اقتصاد جامعه و بهترشدن شرایط اقتصادی کشور می‌شود.»

تدریس اقتصاد در مدارس نباید صرفا تئوری باشد

اطهاری با اشاره به اینکه اقتصاد توسعه به سرمایه‌گذاری صحیح افراد در جامعه کمک بزرگی می‌کند، گفت: «مشکل ایران ما این است که درآمد نفتی داریم. همین مانع جدی این است که اقتصاد به سمت دانش برود. آن دانشی هم که هم‌اکنون در مدارس تدریس می‌شود صرفاً تئوری است. ضرورت مطالعه اقتصاد توسعه برای همگان، دانش‌آموز باشد یا معلم یا مدیر و کارگر ساده آن‌جایی خودش را نشان می‌دهد که هر فردی در جامعه به یک سؤال اقتصادی برسد. پاسخ آن سؤال می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی شود اگر بستر و زمینه آموزش صحیح اقتصاد از قبل فراهم‌ شده باشد.»

این اقتصاددان با اشاره به محتوای لازم برای آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «در آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان نباید وارد مفاهیم پیچیده شویم. مجموعه دانش‌هایی که برای توسعه پایدار مهم است مجموعه اقتصاد و محیط‌زیست و علوم این‌چنینی است.»

این اقتصاددان درباره اهمیت بالا بردن مهارت نیروی انسانی گفت: «آموزش دانش اقتصاد در دستور‌کار جامعه نوین امروزی قرار دارد پس باید بالندگی دانش در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. خروجی این دانش باید در مهارت و تخصص نیروی انسانی، بازار کار، سواد کارفرما و شرایط اقتصادی جامعه دیده شود. در آن صورت اقتصاد به‌صورت کاربردی آموزش داده شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار