در گفت‌وگو با پانا بررسی شد:

مسئولیت بخش خصوصی برای ارتقای نظام آموزشی در برنامه هفتم چیست؟

تهران (پانا) - یک معلم فنی و حرفه‌ای معتقد است برای همکاری بخش خصوصی و دولت در حوزه آموزش مطابق آنچه در برنامه هفتم توسعه آمده است، می‌توان زیرساخت‌های کمّی و کیفی هنرستان‌ها را توسعه داد و بهبود آموزش عملی و فنی در آن‌ها را تضمین کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مسئولیت بخش خصوصی برای ارتقای نظام آموزشی در برنامه هفتم چیست؟

در برنامه هفتم توسعه موضوع ارتقای نظام آموزشی در بندهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این بندها که در راستای کیفیت و عدالت آموزشی است به موضوع همکاری بخش خصوصی با آموزش و پرورش برای راه‌اندازی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای پرداخته است.

زهره کیانی، معلم فنی و حرفه‌ای و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که بخش خصوصی می‌تواند در ساختن زیرساخت‌های کمّی و کیفی هنرستان‌ها در چند حوزه مختلف کمک کند.

به روز کردن تجهیزات قدیمی هنرستان‌ها

کیانی با اشاره به اینکه تجهیزات هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای عمدتاً قدیمی و آسیب دیده هستند، گفت: «بخش خصوصی می‌تواند از طریق اعطای سرمایه مالی و انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های هنرستان‌ها کمک کند. این منابع مالی می‌توانند برای ساخت‌وساز ساختمان‌ها، تجهیزات و وسایل آموزشی موردنیاز هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.»

وی افزود: «دانش‌آموز هنرستانی که تا زمان گرفتن مدرک دیپلم تخصصی خودش هنوز یک‌بار تجهیزات روز بازار کار را ندیده و با آن کار نکرده است، طبیعی است که وقتی وارد بازارکار شد نمی‌تواند اثرگذاری سریعی داشته باشد و کارایی موردنظر کارفرما را ندارد.»

بالابردن توان عملیاتی دانش‌آموزان هنرستانی با تجهیزات به‌روز

این معلم فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: «بخش خصوصی می‌تواند تجهیزات، دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز هنرستان‌ها را اهدا کند یا با همکاری و انعقاد قراردادهای تأمین تجهیزات کمک کند. این اقدامات منجر به بهبود کیفیت آموزش‌ها و افزایش توانایی‌های عملی دانش‌آموزان می‌شود.»

کیانی با اشاره به همکاری بخش خصوص در ارائه آموزش، گفت: «بخش خصوصی می‌تواند با برقراری همکاری با هنرستان‌ها، اساتید و افراد متخصص خود را جهت ارائه آموزش‌های عملی و کاربردی به دانش‌آموزان معرفی کند. این همکاری می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌های تخصصی و همایش‌ها صورت بگیرد و به دانش‌آموزان ارتباط مستقیم با صنعت و بازار کار را فراهم کند.»

وی افزود: «بخش خصوصی می‌تواند برنامه‌های پژوهشی در حوزه هنر و فناوری را به همراه هنرستان‌ها اجرا کند. این برنامه‌ها می‌توانند منجر به توسعه فناوری‌های جدید، طراحی و ابتکار در حوزه هنر و صنعت شوند و از طریق تبادل دانش و تکنولوژی با هنرستان‌ها، ارتقای کیفیت آموزش انجام شود.»

دروازه ورود دانش آموزان به بازار کار ایجاد شراکت‌های استراتژیک با صنعت و بازار کار است

کیانی دروازه ورود دانش آموزان فارغ‌التحصیل از هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای به بازار کار را ایجاد شراکت‌های استراتژیک با صنعت و بازار کار عنوان کرد و گفت: «بخش خصوصی می‌تواند با برقراری شراکت‌های استراتژیک با شرکت‌ها و صنایع مختلف، شرایطی را فراهم کند تا دانش‌آموزان در حین تحصیل با محیط‌های صنعتی و کاری در تماس باشند. این شراکت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا علاوه بر آموزش تئوری، تجربه‌های عملی و کاربردی را نیز تجربه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار