مشاور تحصیلی متوسطه اول آموزش و پرورش فیروزکوه:

هدف از هدایت تحصیلی، شناسایی استعدادها، توانایی ها و علایق دانش‌آموزان است

فیروزکوه (پانا) - مشاورتحصیلی متوسطه اول آموزش و پرورش فیروزکوه، هدایت‌ تحصیلی را برنامه‌ریزی متوازن و هدفمندی دانست که براساس عوامل زیادی جمع‌بندی شده‌ و امتیازدهی می‌شود. وی هدف آن را شناسایی استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های دانش‌‌آموزان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هدف از هدایت تحصیلی، شناسایی استعدادها، توانایی ها  و علایق دانش‌آموزان است

زهرا سراج، مشاور تحصیلی متوسطه اول آموزش و پرورش فیروزکوه در گفت‌وگو با پانا گفت: «یکی از نقاط عطف در زندگی هر شخصی انتخاب رشته، مسیر تحصیلی و شغلی آینده است؛ برای یک انتخاب رشته صحیح، باید به نمرات، استعداد، علایق و اهداف خود در کنار ضوابط و شرایط انتخاب رشته پایه نهم توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین انتخابات دانش‌آموزان در مقطع پایه نهم، انتخاب رشته است که دانش‌آموزان می‌بایست با توجه به علاقه‌مندی‌ها و خودآگاهی از آینده تحصیلی و شغلی، رشته‌های مختلف را بشناسند و اقدام به انتخاب رشته کنند.»

سراج بیان کرد: «این شناخت و خودآگاهی شامل عوامل‌درونی محسوب می‌شود که دانش‌آموزان با شناخت از علاقه و استعدادهای خود آسان‌تر می‌توانند انتخاب رشته آگاهانه داشته‌ باشند؛ علاوه بر عوامل‌درونی، عوامل‌بیرونی نیز وجود دارد که بیشترین تاثیر را در این انتخاب می‌گذارد و شامل گزینه‌ای به نام «هدایت تحصیلی» است.»

وی درخصوص فرآیند هدایت تحصیلی تصریح کرد: «هدایت تحصیلی، برنامه‌ریزی متوازن و هدفمندی است که بر اساس عوامل زیادی جمع‌بندی شده و امتیازدهی می‌شود؛ این فرایند مرتبط با اولویت‌بندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان و انتخاب رشته تحصیلی آنها است؛ اولویت‌ها شامل نمرات دوره متوسطه اول(پایه‌های هفتم، هشتم، نهم)، آزمون استعداد، آزمون رغبت و همچنین نظر دبیران، دانش‌آموزان، والدین و مشاور است؛ این فرایند تحصیلی اهدافی را در بر دارد که در راستای آن استعدادها، توانایی‌ها، علایق‌ و ویژگی‌های شخصی دانش‌آموزان شناسایی شود و همچنین به دانش‌آموزان در انتخاب رشته آگاهانه کمک شود تا بتوانند بهترین و مهم‌ترین انتخاب زندگی خود را داشته باشند.»

مشاور تحصیلی متوسطه اول آموزش و پرورش فیروزکوه خاطرنشان کرد: «‌اولویت‌هایی که در فرم نهایی هدایت تحصیلی (نتیجه‌ هدایت) ثبت شده است، جنبه‌ تجویزی ندارد، بلکه توصیه‌ای است. دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس آن اولویت‌های تعیین‌شده به مدارس مراجعه کرده و کار ثبت‌نام خود را انجام دهند. اگر ظرفیت مدارس تکمیل نشود، دانش‌آموزان بر اساس اولویت‌های بعدی ثبت‌نام می‌شوند. البته دانش‌آموزان باید حداقل نمره برای ورود به رشته‌های تحصیلی مورد نظر را کسب کنند.»

سراج در پایان خاطرنشان کرد: «برای یک انتخاب رشته صحیح، باید به نمرات، استعداد، علایق و اهداف خود در کنار ضوابط و شرایط انتخاب رشته نهم توجه داشته باشید و بدانید انتخاب رشته‌های تحصیلی نهم فاکتورهای متعددی دارند. تأثیر نمره در انتخاب رشته نهم یا همان سوابق تحصیلی، به اندازه‌ای است که اگر نمرات شما چندان بالا نباشد یا حتی به حد نصاب نرسیده باشد، باید قید ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود را بزنید یا ترمیم معدل انجام دهید؛ نمره آزمون آنلاین هدایت تحصیلی، نمرات دانش‌آموز و نیز کسب حداقل معدل، شرایط انتخاب رشته در پایه نهم هستند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فریناز کریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار