عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به صورت رسمی اعلام شد

تهران (پانا) - عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای امروز سه‌شنبه در نشست مجازی سران این سازمان به ریاست هند به صورت رسمی اعلام شد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به صورت رسمی اعلام شد

امروز بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه در این نشست از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت. نخست وزیر هند افزود: برای مردم ایران و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آرزوی بهترین‌ها را دارم چرا که ایران دیگر به طور رسمی به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم امروز طی سخنانی در این نشست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و افزود: پیوستن رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن بیافزاید.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در سخنان خود در این نشست عضویت دائم ایران در این سازمان را تبریک گفت.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی نیز در این اجلاس به سخنرانی پرداخت.

رئیس جمهور کشورمان بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار کرد: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز شود. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

لازم به ذکر است، سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای رسما در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. زبان رسمی این سازمان روسی و چینی است.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ و چهار سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند و در حال حاضر این سازمان دارای هشت عضو اصلی است و آنگونه که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده ایران و بلاروس قرار است در نشست آتی این سازمان به عضویت دائم دربیایند. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار