در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

اثرگذاری رشته‌های هنرستانی در بازار کار در گرو بومی‌شدن است

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است برای اثرگذاری رشته‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای در بازار کار و مطابق برنامه توسعه هفتم که بر حرکت به سمت مهارت‌محوری تاکید دارد، باید رشته‌های تحصیلی در مدرسه به صورت بومی ارایه شود. 

کد مطلب: ۱۳۸۴۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
اثرگذاری رشته‌های هنرستانی در بازار کار در گرو بومی‌شدن است

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بعد از بررسی لایحه برنامه هفتم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آموزش و پرورش نظرات تکمیلی را ارایه می‌کنند. در پیشنهاد الحاقی طرح ارتقای نظام آموزشی که در برنامه هفتم بررسی شده است پیشنهاد شده در محتوای درسی، روش‌های تدریس و نظام سنجش و ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان با تغییر رویکرد از حافظه‌محوری به مهارت‌محوری بازنگری شود.

در نظر کارشناسی این بند از لایحه برنامه هفتم عنوان شده؛ از آنجایی‌که محتوای درسی به‌عنوان رکنی مهم در نظام آموزش و پرورش با چالش‌هایی مواجه است که فرآیند یاددهی - یادگیری را مخدوش کرده است، ازاین‌رو تغییر همزمان محتوای درسی، روش‌های تدریس و نظام سنجش و ارزیابی نیازمند بازنگری و تغییر رویکرد است. در این تغییر باید به اقتضائات بومی و منطقه‌ای نیز توجه شود.

خوب است رشته‌های هنرستانی به‌صورت بومی ارایه شود

شهناز جلیلی، معلم و کارشناس آموزش و پرورش راهکارهایی برای بومی‌سازی رشته‌های آموزشی در هنرستان‌ها و مدارس عنوان کرد و گفت: «خوب است محتوایی که در هنرستان‌ها و حتی مدارس آموزش داده می‌شود در جهت افزایش ارتباط با فرهنگ و هنرهای بومی هرکدام از مناطق جغرافیایی باشد.»

وی افزود: «با بومی‌کردن رشته‌های آموزشی هنرستان‌ها، ارتباط افراد با فرهنگ و هنر بومی و اقتصاد بومی موجود در همان منطقه افزایش می‌یابد. این ارتباط باعث می‌شود که هم فرهنگ و هنر بومی هر منطقه و اقتصاد آن با حفظ ارزش‌ها و خصوصیات منحصر به فرد از بین نرود و به نسل‌های بعدی منتقل شود.»

توسعه اقتصاد هر منطقه جغرافیایی با ارایه رشته‌های بومی همان منطقه

جلیلی با اشاره به اینکه بهتر است در هنرستان‌ها، دانش‌آموزان تشویق شوند تا هنرهای بومی و محلی خودشان را انتخاب کنند و در آن مسیر تحصیل کنند، افزود:‌ «این امر می‌تواند به توسعه اقتصاد هر منطقه کمک بزرگی بکند. ضمن اینکه برای دانش‌آموزی که دیپلم گرفته متناسب با مهارتش شغل در همان منطقه وجود دارد و مجبور به مهاجرت نمی‌شود.»

وی اظهار کرد: «این روش کمک می‌کند تا دانش‌آموزان همانطور که با برخی از هنرهای بومی موجود در منطقه خود آشنا می‌شوند، به سمت افزایش هویت محلی خودشان حرکت کنند. درواقع با یادگیری هنر و فرهنگ بومی، بیشتر به پیوستگی و همبستگی با منطقه خود پی می‌برند.»

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: «با بومی‌کردن رشته‌های هنرستانی در محیط‌های تحصیلی، دانش‌آموزان قادر خواهند بود تا با نقاط قوت رشته‌شان در بازار کار آشنا شوند و وقتی وارد بازار کار شدند با خلاقیت و کارآفرینی به رشته شغلی انتخاب‌شان برخورد کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار