از «رویای نیلوفرانه» تا «آبگون» و «بدایع الزمان» در گالری‌های تهران

تهران (پانا) - نمایشگاه‌هایی از جمله «بدایع الزمان»، «من کدامتانم؟»، «برای تو در اینجا نوشته‌ام»، «سیب سبز»، «آبگون» و «رویای نیلوفرانه» تیرماه در نگارخانه‌ها و گالری‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.

کد مطلب: ۱۳۸۲۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
از «رویای نیلوفرانه» تا «آبگون» و «بدایع الزمان»  در گالری‌های تهران

به گزارش ایرنا، نمایشگاه‌هایی همچون «انسداد»، «من کدامتانم؟»، «برای تو در اینجا نوشته‌ام»، «سیب سبز»، «در ابتدا کلمه بود»، «آبگون» و «رویای نیلوفرانه» نهم تیرماه در گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران افتتاح می‌شوند.

بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها نیز همچنان میزبان نمایشگاه‌هایی از هفته‌ها و ماه‌های گذشته هستند، در این نمایشگاه‌ها آثاری از هنرمندان پیشکسوت همچون علی نصیر، فرح اصولی، گیزلا وارگا سینایی، زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش، محمدعلی بنی‌اسدی، یعقوب عمامه‌پیچ و آرمان یعقوب‌پور به نمایش گذاشته شده است که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«بدایع الزمان» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه «بدایع الزمان»؛ عکس‌هایی از پدیدارهای مدرن در عصر قاجار، هفتم تیر تا ۱۲ مرداد روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه حاصل پژوهش محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر برجسته تاریخ عکاسی ایران است و برای نخستین بار در ایران به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه ۸۰ قطعه عکس از معماری‌، طب، حمل و نقل، تکنولوژی‌های تازه نظامی، تلگراف، صنعت چاپ، پرورش گیاهان و گل‌های جدید، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی و تمرین‌های نظامی و .... برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. امید خاکباز طراح پوستر نمایشگاه بدایع الزمان است.

در بخشی از توضیح نمایشگاه «بدایع الزمان» آمده است: «آنچه این نمایشگاه بر ‌پایه آن شکل گرفته، بکارگیری پدیده جدید عکاسی و کارکرد اَسنادی آن در ثبت رویدادهای تازه و نو در همان زمان (عصر قاجار) است. پدیده‌ای که ناصرالدین‌شاه با آگاهی از کارکردهای آن و تأکید بر بکارگیری آن، بسیاری از رویدادها و رُخدادهای زمانه‌اش را جاودانه کرد. رویکرد این نمایشگاه، ارایه تازه‌های دنیای جدید و در میانه سده نوزدهم و همچنین بنیان‌های تازه‌ای است که برخی از آنها از گسترش روابط سیاسی و فرهنگی با اروپای پس از انقلاب صنعتی شکل گرفته یا تکوین پیدا کرده است.»

«انسداد» در گالری نیان

نمایشگاه آثار نقاشی حمیدرضا امامی با عنوان «انسداد» نهم تیر ساعت ۱۶ در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج افتتاح می‌شود و تا ۳۰ تیر به جز شنبه‌ها روزهای عادی ساعت ۱۴ تا ۱۹ و روزهای تعطیل ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «گاهی یک کلمه می‌تواند برای تولد روایت کافی باشد! دیوار! بن‌بست، تنگنا، حبس، کوچه، امنیت، خانه، انتها، سرک کشیدن و ... همگی در پیوند با همان یک کلمه‌اَند! «انسداد» حاصل توجه به زیست اجتماعی است و از محل تلاقی واقعیت بیرونی و فیزیکی دیوارها با معانی حاصل از آن تغذیه می‌کند و بسته به آنکه ذهن بیننده از چه خاطره یا تجربه‌ای نسبت به همان کلمه برخوردار باشد، معنایی تازه خواهد زایید. شاید امروز بیش از هر زمان دیگری، ما خود را در برابر بلندای دیوار احساس کنیم؛ یا در برابرش متوقف می‌شویم، یا از آن جَست می‌زنیم!»

«من کدامتانم؟» در گالری دوست

نمایشگاه آثار نقاشی مرجان همایون با عنوان «من کدامتانم؟» نهم تیر ساعت ۱۶ در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار افتتاح می‌شود و تا ۲۷ تیر دوشنبه تا جمعه ساعت ۱۶ تا ۲۰ به جز تعطیلات رسمی در این گالری دایر است.

«یادآوری خاطرات عضلات» در گالری باوان

نمایشگاه آثار مریم امیرواقفی با عنوان «یادآوری خاطرات عضلات» نهم تیر ساعت ۱۶ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت افتتاح می‌شود و تا ۲۶ تیر دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ برپاست. آثار امیرواقفی شامل میکس مدیا، ویدئوآرت و مجسمه است.

«برای تو در اینجا نوشته‌ام» در پروژه‌های آران

نمایشگاه آثار بهار صمدی با عنوان «برای تو در اینجا نوشته‌ام» نهم تیر ساعت ۱۶ در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج افتتاح می‌شود و تا ۲۳ تیر به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «نه آنچه ساخته می‌شود بلکه آن‌گونه که ساخته می‌شود. رابطه‌ میان سازنده و کارماده‌اش، رابطه‌ای همزمان سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است. اقتدار سازنده در مداخلاتش در زمان تصاویر، لغزش قاب‌ها، تکرار تصویر، حرکت تصویر بر تصویر، زایش تصویر از تصویر، تصویرِ تصویرِ تصویر و ... است. با این وجود اقتدار تصویر در خود تصویر است، واحد نخستینی که آنجاست و چیزی از آن همواره آنگونه که هست باقی می‌ماند، بی‌کم و کاست.

بازثبت یک تصویر به من فرصت جست و جوی چندباره در تصویر و به بیانی دیگر لمس آن را می‌دهد. در عین حال این چندباره ثبت کردن تصاویر، نمایش آن، و تکرار تصویر نمایش آن و تصویر تکرار نمایش آن، تجربه‌ جدیدی از زمان را برایم ممکن می‌کند: آن را در مشت می‌گیرم، مچاله‌اش می‌کنم، بازش می‌کنم و رهایش می‌کنم.»

«سیب سبز» در بُستان

نمایشگاه نقاشی از آثار مهدی حسینی با عنوان «سیب سبز» نهم تا ۲۱ تیر به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری بُستان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش بیست و دو، پلاک ۷۱ برپاست.

«مستور و مست» در گالری آریا

نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی محمدحسن حامدی با عنوان «مستور و مست» به همراه رونمایی از کتاب مجموعه شعر «یک ربع مانده به سه» نهم تیر ساعت ۱۶ گالری آریا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از سه راه عباس‌آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ افتتاح می‌شود و تا ۱۹ تیر به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه شامل ۳۵ اثر است که بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ خلق شده‌اند و اشعار نیز که در قالب شعر نو سروده شده، متعلق به همین ایام است. حامدی متولد ۱۳۴۹ شیراز سال‌ها مدیریت و سردبیری نشریه تندیس را برعهده داشت و این رویداد نخستین حضور نمایشگاهی و ادبی وی پس از تعطیلی مجله تندیس است.

«در ابتدا کلمه بود» در گالری ویستا

نمایشگاه آثار نقاشی شینا خراسانی با عنوان «در ابتدا کلمه بود» نهم تیر ساعت ۱۶ در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ افتتاح می‌شود و تا ۱۹ تیر به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برپاست.

«آبگون» در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه گروهی نقاشی «آبگون» آثار جمعی از بانوان هنرمند به سرپرستی لیلا شاهنجرینی با موضوع انسان، طبیعت و گل، نهم تا ۱۴ تیر همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه دایر است. همزمان با برگزاری نمایشگاه، سلسله کارگاه‌های هنری با عنوان کلی خلاقیت در خلق آثار نقاشی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

«راز نقش» و «رویای نیلوفرانه» در برج آزادی

نمایشگاه «راز نقش» به سرپرستی نسرین پارسیان ایرانی‌ با حضور ۱۴ هنرمند با تکنیک آبرنگ با تازه‌ترین شیوه‌ها و تجربه‌ها در نقاشی نهم تیر ساعت ۱۷ در «کافه گالری» برج آزادی افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه حدود ۴۰ اثر در قالب نقاشی با موضوع آزاد و آبستره و سورئال با تکنیک آبرنگ ارائه شده است. افسانه امیرزاده، ثمین ابراهیم پورخدایی، ثمین بخششی، فرناز جهان‌بین، ادیتا خودی‌آده، نازلی خلیلی، معصومه دعاگویی، سمیرا رضایی، ثنا طالب‌زاده، حانیه غفوری، اسما قاسمی، یگانه کیانی و ثنا لطفی از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد هستند.

همچنین نمایشگاه نقاشی آبرنگ «رویای نیلوفرانه» با آثاری از نسرین پارسیان ایرانی نهم تیر ساعت ۱۷ در گالری آینه برج آزادی افتتاح می‌شود، کارگاه آبرنگ نیز همزمان با افتتاحیه نمایشگاه برگزار خواهد شد. این نمایشگاه‌ها تا ۱۴ تیر همه روزه به جز شنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در برج آزادی میزبان علاقه‌مندان هستند.

«میخ‌ها» در گالری ایده

نمایشگاه آثار حجمی علی انصاری با عنوان «میخ‌ها» نهم تا ۱۴ تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ایده به نشانی میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ برپاست.

نمایش آثار علی نصیر در گالری اُ و بنیاد لاجوردی

نمایشگاه انفرادی آثار علی نصیر دوم تا ۳۰ تیر به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول دایر است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «گالری اُ و بنیاد لاجوردی گزیده‌ای از ۴۰ سال فعالیت هنری علی نصیر را با افتخار به نمایش می‌گذارند. آثار و فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت نقش بسیار مهمی بر تحول هنر معاصر ایران ایفا کرده‌ است. نمایش پیش‌رو در دو بخش در گالری اُ و بنیاد لاجوردی از تاریخ ۲ تا ۳۰ تیر برگزار خواهد شد. تمرکز نمایش گالری اُ بر روی آثار اخیر و بنیاد لاجوردی بر آثاری که میان سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۴۰۰ خلق شده‌اند و برخی تاکنون در ایران به نمایش درنیامده‌اند است. این نمایش گزیده‌ای از نمایشی جامع به کیوریتوری هدا اربابی و ارکیده درودی است که بنا بود در ابتدای پاییز سال گذشته در موزه‌ هنرهای معاصر افتتاح شود.»

بنیاد لاجوردی با نمایشگاهی با عنوان «مروری بر چهار دهه آثار علی نصیر» دوم تا ۳۰ تیر دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۱ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ میزبان آثار این هنرمند پیشکسوت است. این بنیاد در خیابان کریمخان، خیابان نجات‌الهی ‌(ویلا)، خیابان سپندشرقی، پلاک‌۲۰، ساختمان ۳۲ واقع شده است.

«پشت به پشت» و «پرنده‌های آوازخوان شش صبح»

نمایشگاه‌های انفرادی «پشت به پشت» آثار حسین چراغچی و «پرنده‌های آوازخوان شش صبح» آثار هیوا علیزاده، دوم تا ۲۷ تیر روزﻫﺎی هفته ۱۲ ﺗﺎ ۲۰ و ﺟﻤﻌﻪ‌ها ۱۵ تا ۲۰ در گالری اعتماد به نشانی ‎ﻣﯿﺪان ﻫﻔﺖ ﺗﯿﺮ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻣﻔﺘﺢ ﺟﻨﻮﺑﻰ، ﺑﻦ‌ﺑﺴﺖ ﺷﯿﺮودی، ﭘﻼک ۲۵ دایر هستند. ﮔﺎﻟﺮی دوﺷﻨﺒﻪ‌ﻫﺎ ﺗﻌﻄﯿﻞ اﺳﺖ.

«بی‌اندامِ سفر» در ریشه۲۹

نمایشگاه «بی‌اندامِ سفر» مجسمه‌هایی از شهریار رضایی دوم تا ۲۶ تیر از ساعت ۱۰ تا ۲۲ در گالری ریشه ۲۹ به نشانی الهیه، خیابان آقابزرگی، روبه روی بانک آینده، جنب بانک خاورمیانه، پلاک ۳۱ برپاست.

«به دستش بیار قبل از اینکه فراموش کنی» و «سوپر مارکت»

نمایشگاه‌های گروهی حجم و چیدمان از آثار هانیه رحیمیان و شیوا اباذریان با عنوان «به دستش بیار قبل از اینکه فراموش کنی» و «سوپر مارکت» از آثار هنرمندانی همچون علی ملک، فراز ناصر شریف، امید بنکدار، امیرمهدی زاهدی، امیرعلی شیرزاد، سارا عابدینی، آیلین افراس، بهار بنی‌هاشمی، مهروز بلادی و مونا کلهرودی دوم تا ۲٣ تیر در ‎مجموعه معاصر سو از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به نشانی خیابان نجات الهی (ویلا)، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ٣٠ دایر است. این مجموعه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

فرح اصولی، رعنا فرنود، فریده لاشایی، گیزلا وارگا سینایی

نمایشگاه گروهی از آثار فرح اصولی، رعنا فرنود، فریده لاشایی و گیزلا وارگا سینایی دوم تا ۲۳ تیر به جز روزهای شنبه و یکشنبه‌ از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری +٢ به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک هشت، طبقه‌ دوم برپاست.

«نامش، طبیعت است» در عصر

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «نامش، طبیعت است» با آثاری از سعیده سعیدی، هانیه آزموده، عطیه قلندری، نرگس خادمی، مونا جانی‌خان و شایسته حریری دوم تا ۲۳ تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری عصر به نشانی میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.

«روز هشتم؛ سکوت» در گالری شیدایی

نمایشگاه گروهی «روز هشتم؛سکوت» با نمایش آثار مهدی حسینی، کامبیز درمبخش، پوریا پرهیزکار، سحر آزادمهر، مهسا اسدی، آرزو زرگر، فاطمه حسنی، سها درخش، شرمین شالباف، محدثه طاهری و پارمیس فخرا با نمایشگاه‌گردانی صدف کیانی دوم تا ۲۳ تیر یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیدایی به نشانی خیابان هفتم تیر، خیابان بهارشیراز، میدان بهارشیراز، روبه روی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد یک دایر است. گالری روزهای شنبه تعطیل است. تماشای آنلاین آثار در وبسایت گالری شیدایی به نشانی www.sheydaeigallery.com امکانپذیر است.

«پنجره‌های کور: آقای سوث واقعا چه‌کار می‌کند؟» و «آستانه»

نمایشگاه‌های عکس روزبه ملکی با عنوان «پنجره‌های کور: آقای سوث واقعا چه‌کار می‌کند؟» و اشکان دانشمند «آستانه» با همکاری نشر توالی، دوم تا ۲۳ تیر ساعت ۱۶ تا ۲۰ به غیر از دوشنبه‌ها در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برپاست.

نقاشی‌های فرشید ملکی در هور

نمایشگاه نقاشی‌های فرشید ملکی دوم تا ۲۳ تیر به جز شنبه‌ها همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲ دایر است.

«در بند» در خاک

نمایشگاه مجسمه‌های بهداد لاهوتی با عنوان «در بند» دوم تا ۲۲ تیر به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری خاک به نشانی خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک برپاست.

«هفت پیکر» در گالری جاوید

نمایشگاه «هفت پیکر» آثار نگارگری و مینیاتور نازی رضازاده دوم تا ۱۶ تیر به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری جاوید به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، ابتدای خیابان زرتشت غربی، خیابان یزدان، پلاک ۱۷، واحد یک دایر است.

«باغ مظفری» در مرکز هنری نقش

آثار نقاشی احد مظفری کاکاوندی با عنوان «باغ مظفری» دوم تا ۱۶ تیر همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در مرکز هنری نقش به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، ابتدای پارک ساعی، پلاک ۲۱۶۹ دایر است. این نمایشگاه شامل ۳۷ اثر از آثار هنرمندی است که بیش از هفت دهه با تکنیک‌ میکس مدیا و موضوع‌های مختلف از گل و مرغ تا اسطوره و خیال به خلق هنر پرداخته و با به تصویر کشیدن جریان سیال ذهن، در پی مواجهه بی‌واسطه با مخاطب است.

‎‎ «محاصره حصار» در گالری شریف

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار پریا فرخی با عنوان ‎«محاصره حصار» دوم تا ۱۶ تیر دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست. گالری شریف شنبه‌ها تعطیل است و بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

«یادداشت‌ها» در موسسه هوم

نمایشگاه انفرادی سجاد کاشف با عنوان «یادداشت‌ها» نمایش آثار لابدُن به انتخاب و نمایشگاه‌گردانی امین پورامین دوم تا ۱۶ تیر همه روزه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های میان پرده گالری موسسه هوم به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته) مجتمع سام سنتر، طبقه یک دایر است.

در بیانیه‌ این نمایشگاه به قلم امین‌ حق‌ره آمده است: «مکان‌ها در خلاءِ حضور، متروکه می‌شوند. بر کلماتِ جدا افتاده، همچون اماکن‌ از یاد رفته گرد فراموشی می‌نشیند، و غبار زمان، آرام آرام تنِ یادها و خاطره‌ها را در بر می‌گیرد، آنها را می‌پوشاند، جوری که انگار نبوده‌اند، تجربه نشده‌اند. مکان‌های جدا افتاده و کلمات متروکه، امن‌ترین‌ها برای زیستن عنکبوت فراموشی‌اند، و «لابدن» یک نشانه است. لابدن در زبان گیلکی به تاری می‌گویند که عنکبوت می‌تند.»

مجسمه‌های محمدعلی بنی‌اسدی در ثالث

نمایشگاه مروری بر مجسمه‌های محمدعلی بنی‌اسدی نقاش، مجسمه‌ساز پیشکسوت دوم تا ۱۳ تیر همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری ثالث به نشانی کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ۱۴۸ دایر است.

«گرگ و میش» در ۰۰۹۸۲۱

نمایشگاه نقاشی‌های موهبت خدایی با عنوان «گرگ و میش» دوم تا ۱۳ تیر به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در فضای «شماره‌ یک و ۲‌» پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ هجدهم، شماره‌ ۲۵ برپاست.

«تلاش برای تنهایی» در گالری هما

نمایشگاه انفرادی از آثار حسین تمجید با عنوان «تلاش برای تنهایی» دوم تا ۱۳ تیر از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک هشت، واحد یک دایر است.

گالری‌گردی در تیرماه؛ استقبال از «آبگون» و «رویای نیلوفرانه»

نمایش «باغ ایرانی»

نمایشگاه گروهی نقاشی «باغ ایرانی» دوم تا ۱۲ تیر در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از چهار راه پارک وی، خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزگوین، خیابان حسابی برپاست.

در این نمایشگاه ۴۰ اثر از ۲۲ هنرمند همچون احمد مقدسی، جواد اسپرهم، مهدیه نقدنیا، ندا ناطقی و حمیده نیری با تکنیک آبرنگ و ترکیب مواد بر روی مقوا و بوم کار شده است. هنرمندان این نمایشگاه با تجربیات تصویری که طی سال‌ها آموخته‌اند سعی دارند تا با نگاهی فردی و الهام از باغ‌های ایرانی که ریشه در فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند جهان پیرامون خود را به تصویر کشند.

نمایش آثار مجسمه هنرمند افغانستانی در گالری هنر

نمایشگاه انفرادی «سرگشته در تمدن» آثار مجسمه هنرمند افغانستانی بی‌نظیر پناهی دوم تا ۱۲ تیرماه به جز تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۱۷ در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا دایر است.

بی‌نظیر پناهی هنرمند افغانستانی ساکن تهران است که زیر نظر استاد علیخان عبداللهی با استفاده از شانه‌های تخم‌مرغ مجسمه‌هایی منحصر بفرد خلق می‌کند و آثارش طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ وی یکی از دهها هنرمند مهاجری است که با کمترین امکانات توانسته آثار منحصر به فرد و زیبایی را خلق کند که نگاه هر بیننده‌ای را تسخیر می‌کند. متریال زیرسازی این مجسمه‌ها چوب است. در واقع اغلب متریال از ضایعات به دست می‌آید برای مثال از چوب‌های اضافی که در جایی ریخته‌اند، شانه تخم مرغ، یونولیت و…این مجسمه‌ها چون زاده تخیل او هستند به دنیای اعجاب انگیز می‌مانند که بازدیدکنندگان با دیدن این آثار می‌توانند تخیل کنند و برای خودشان داستان‌های متفاوتی را خلق کنند.

«چشم‌انداز (طبیعت)» در اِلا گالری

نمایشگاه «چشم‌انداز (طبیعت)» با آثار سعید امدادیان، ابراهیم گرز، وحید بیک وردی، علی تقوا بلسی، عبدالحمید پازوکی، مهدی حمیدی، حسین خوش رفتار، فریبا سلطانی، حسین سهرابی، والی اله شاکر، مهدی علایی‌نژاد، یعقوب عمامه‌پیچ، لیلا قلی‌زاده، ستار کریمی، هوشنگ هاتفی، بهزاد نظری و آرمان یعقوب‌پور، دوم تا ۱۲ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۶ در الا گالری به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از بوستان ملت، نبش کوی طاهری، شماره۲۷۰۱ (پاساژ جام جم)، طبقه دوم برپاست. گالری چهارشنبه‌ها تعطیل است.

«فرم، رنگ، انتزاع» در نگارخانه لاله

نمایشگاه نقاشی «فرم، رنگ، انتزاع» از آثار مرجانه غفوری تهرانی با نگاهی به هنر نوگرا و بهره‌مندی از سبک اکسپرسیونیسم دوم تا ۱۲ تیر ساعت ۹ تا ۱۸، پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۳ و جمعه‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۷ در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه عکس، چیدمان و ویدئو-آرت با عنوان «در برابر فراموشی» به کارگردانی و کیوریتوری علی پاکزاد با نمایش آثار تصویری مستند مربوط به حضور او در افغانستان و اوکراین اول تا ۱۱ تیر در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان برپاست. این نمایشگاه با نمایش عکس‌هایی از افشین قدبیگی و آثار ویدئویی به رخدادهای پس از حضور طالبان در افغانستان و جنگ اوکراین می‌پردازد.

نمایشگاه‌های نقاشی‌های جواد قنبرپور با عنوان «سطل آشغال» و عکس‌های خوشه شایان با عنوان «روایت سهمگین ترانه حوا» دوم تا ۱۲ تیر به ترتیب در گالری‌های زمستان و تابستان خانه هنرمندان ایران دایر است.

خانه هنرمندان ایران روزهای شنبه تعطیل است و علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه تا جمعه ساعت ۱۵ تا ۲۱ به گالری‌های این مجموعه واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.

«جان اشیا» در گالری بینش

نمایشگاه گروهی طبیعت بی‌جان با عنوان «جان اشیا» با آثاری از ابوالفضل ابراهیمی، وحید ایروانی، سهیلا اینانلو، زیبا بنیادی، جمیله پوروثوقی، زینب حسینی، مریم حیدری رامشه، مریم خلقتی، شهرزاد درستکار، مهدیه رضایی، رضا زیارانی، نیلوفر ساسانی، صدف صبوحی، سپیده صولتی، عاطفه غفاری، زینب کاهه، عباس لطیفی و سامان نقی فام ٢۶ خرداد تا ۲۶ تیر ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری بینش به نشانی جنوب چهار راه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۲۲ برپاست.

«گربه‌ها در پی پرنده‌ها در پی موش‌ها»

نمایشگاه انفرادی نقاشی زهرا نوری‌زنوز با عنوان «گربه‌ها در پی پرنده‌ها در پی موش‌ها» ۲۶ خرداد تا ۲۶ تیر به جز روزهای شنبه و دوشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری دلگشا به نشانی خیابان انقلاب، خیابان دوازدهم فروردین، کوچه نوروز، پلاک ۱۷ دایر است.

«اثر: نشان» در گالری دیدار

نمایشگاه گروهی «اثر: نشان» با نمایشگاه‌گردانی المیرا میرمیران ۲۶ خرداد تا ۱۶ تیر شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری دیدار به نشانی خیابان مفتح جنوبی، کوچه مبینی، پلاک ۱۰ برپاست.

«دشت‌های بی‌حاصل» در یافته

نمایشگاه انفرادی آثار زهرا شفیع با عنوان «دشت‌های بی‌حاصل» ۲۶ خرداد تا ۱۴ تیر به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری یافته به نشانی دروس، خیابان یارمحمدی، بن بست طالقانی، پلاک هشت دایر است.

«حافظه‌های بی‌جان» در ریشه ۲۹

نمایشگاه انفرادی از آثار امین نادی با عنوان «حافظه‌های بی‌جان» ۲۶ خرداد تا ۱۴ تیر به جز شنبه‌ها ساعت ۱۲ تا ۲۲ در گالری ریشه ۲۹ به نشانی خیابان الهیه، خیابان آقابزرگی، پلاک ۳۱ برپاست.

«حج در آئینه قرآن و ادب» در موزه هنرهای دینی امام علی

نمایشگاه خوشنویسی «حج در آئینه قرآن و ادب» به هنرمندی کاوه تیموری همزمان با ماه ذی‌القعده و تشرف زائران به سرزمین وحی ۱۹ خرداد تا ۱۹ تیر به غیر از روزهای تعطیل در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، بالاتر از بلوار میرداماد، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ برپاست. این نمایشگاه شامل ۷۰ اثر خوشنویسی به سبک نستعلیق با مضامین والای قرآنی و مرتبط با رسول اکرم (ص)، گزیده‌ای از روایات و اشعار با موضوع حج است.

«ساخت بهشت» در گالری ایکس هما

نمایشگاه گروهی «ساخت بهشت» با آثار هنرمندان مریم اشکانیان، آیدا علیزاده، بهاره بابایی، آلاء دهقان، سارا راه‌انجام، نجوا عرفانی، راحله نورآور، نجمه پاشایی، مائده سالار، صدف سیدرضایی و فاتی سیرفی ۱۹ خرداد تا ۲۰ تیر ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری ایکس هما به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک پنج دایر است.

«کمدی آفتاب» در گالری شیرین

نمایشگاه نقاشی‌های یغما سروشه با عنوان «کمدی آفتاب» ۱۹ خرداد تا ۱۳ تیر شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک پنج برپاست. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار