اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش ضریب ایمنی در مدارس؛ ایمن‌سازی 2800 مدرسه آغاز شد

تهران (پانا) - بدون شک مدارس از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی برای آموزش و تربیت افراد به‌شمار می‌روند که ایمنی آنها، سبب ایجاد امنیت روانی خانواده و دانش‌آموزان می‌شود؛ موضوعی که در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد و به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ایمن‌سازی ۲۸۰۰ مدرسه آغاز شده است.

کد مطلب: ۱۳۸۲۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ضریب ایمنی در مدارس؛ ایمن‌سازی 2800 مدرسه آغاز شد

در نخستین هفته از تیرماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۵۳۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۲۹۵ جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که روند فوتی‌های روزانه کرونا در کشور بسیار کاهش یافته و در بیشتر روزهای هفته‌ای که گذشت خوشبختانه هیچ بیماری بر اثر کرونا جان خود را از دست نداد.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۷۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۴۵۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۹۴ دُز رسید.

افزایش ضریب ایمنی مدارس در پایتخت

ایمنی ساختمان‌های پرکاربرد در تهران از جمله مدارس، یکی از موضوعاتی است که در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد. کامران عبدولی، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در هفته‌ای که گذشت از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش ضریب ارتقای ایمنی مدارس خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان آتش‌نشانی، اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران و سازمان نوسازی شهر تهران انجام شد. این تفاهم‌نامه در ادامه جلسه سال گذشته معاون دادستان بود که بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر ایمنی مدارس تاکید داشت. آموزش‌وپرورش مدارس مورد نظر را معرفی کرد و سازمان آتش‌نشانی بیش از 2 هزار ساختمان مدارس تهران را بازدید و دستورالعمل‌های آتش‌نشانی را به آنها ابلاغ کرد. به گفته وی، آموزش‌های لازم درخصوص پیشگیری و نحوه اطفای حریق به سرایداران مدارس داده شد.

آغاز ایمن‌سازی ۲۸۰۰ مدرسه

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در هفته‌ای که گذشت از آغاز ایمن‌سازی ۲۸۰۰ مدرسه خبر داد و گفت: در بحث ایمنی ۲۸۰۰ مدرسه، ایمن‌سازی می‌شود. در راستای مسئولیت پذیری شهرداری، از ۴۵۰۰ مدرسه تهران در حدود ۲۸۰۰ مدرسه را در فاز اول با هماهنگی و همکاری و آموزش پرورش و سازمان نوسازی مدارس استان تهران در بحث سلامت و محیط زیست ارزیابی و موارد ناایمنی آن را احصا می‌کنیم و پس از آن رفع می‌شود. وی افزود: هدف ما شهر ایمن و آماده است و اقدام بسیار خوب، ارزیابی ایمنی مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش است.

آغاز مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه دانش‌آموزی کشور

آخرین مطالعات مربوط به حوزه اعتیاد در کشور مربوط به سال‌های 93 و 94 بوده است که علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که مطالعات شیوع‌شناسی در جامعه دانش‌آموزی آغاز شده است. وی گفت: با توجه به اینکه کار شیوع‌شناسی در جامعه دانش‌آموزی آغاز شده است، امسال هم به ‌پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش واگذار شده است که با توجه به احاطه و دسترسی اطلاعات دقیقی که از حوره آموزش و پرورش وجود دارد، کار را خود آموزش و پرورش انجام خواهند داد. جلسات متعددی برگزار شده و اکنون کار در حال انجام است و نتایج این پروسه هم قبل از پایان سال برای کل کشور بیرون می‌آید و این نتیجه هم پیام‌های متعددی خواهد داشت زیرا ما جامعه دانش‌آموزی را نماد آینده کشور و تبیین کننده وضعیت کشور در شرایط کنونی و آینده می‌دانیم که در اولویت قرار دارد. کاظمی خاطرنشان کرد: پس از جامعه دانش‌آموزی، کار شیوع‌شناسی در جامعه دانشگاهی، جامعه کار و جمعیت 15 تا 64 سال هم در دستور کار قرار دارد.

صدور حکم اعدام قاتل شهید مریدی

شهید سعید مریدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان در ۲۲ فروردین ماه امسال حین انجام مأموریت در جریان درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر دچار مجروحیت شدید شد و علی‌رغم تلاش‌های پزشکان، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.پس از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات قاتل شهید سعید مریدی در شعبه دادگاه انقلاب شهرستان میناب، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم اعدام برای متهم این پرونده پس از حدود ۲ ماه از وقوع این جنایت خبر داد.

بازگشت 6 صیاد بازداشتی در قطر به ایران

6 صیاد اهل دیر از توابع استان بوشهر که چندی پیش به دلیل ورود غیر مجاز به آب‌های سرزمینی کشور قطر بازداشت شده بودند در هفته‌ای که گذشت با پیگیری وزارت دادگستری به ایران بازگردانده شدند. عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، گفت: پس از اعلام خبر بازداشت صیادان ایرانی به دلیل ورود غیر مجاز به آب های سرزمینی کشور قطر، پیگیری‌های مستمری توسط وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه با مراجع ذیربط صورت گرفت که این پیگیری‌ها در کنار مذاکرات صورت‌گرفته با سفرای دو کشور منجر به آزادی و بازگشت صیادان بازداشت‌شده به کشورمان شد.

ماجرای استعفای شهردار تهران

در هفته‌ای که سپری شد، خبری مبنی بر استعفای علیرضا زاکانی، شهردار تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درخصوص انتشار اخباری مبنی بر استعفای شهردار تهران واکنش نشان داد و گفت: باید این مسائل از نظر قانونی پیگیری شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از روزنامه‌ای که شایعه استعفای شهردار را مطرح کرده شکایت خواهد شد یا خیر؟، گفت: این موضوع را باید بخش حقوقی و روابط عمومی شهرداری دنبال کند.

شیوع بیماری سل در کشور

سل یک بیماری عفونی واگیر است که در اثر میکروبی میله‌ای شکل به نام باسیل سل ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند به هر قسمتی از بدن انسان مانند استخوان‌ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و ... حمله و آنها را گرفتار کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در ۸۰ درصد موارد ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد. راه اصلی انتقال باسیل سل از طریق هوا و تنفس است و چون انسان به نفس کشیدن زنده است، پس هر کسی می‌تواند این باسیل را از طریق تنفس دریافت کرده و به بیماری سل مبتلا شود. بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۷ هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شدند که ۵۶ درصد مرد و ۲۲.۸ درصد غیر ایرانی هستند. از مجموع ۷ هزار و ۲۹۹ فرد مبتلا به سل که سال گذشته شناسایی شدند، ۳ هزار و ۹۴۵ نفر (۴.۶ در هر یکصد هزار نفر جمعیت) مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت بوده‌اند.

بازگشت ساعت کاری به روال عادی

با توجه به مصوبه دولت که بر اساس آن مقرر شده بود کارمندان از تاریخ پانزدهم خردادماه لغایت پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ در محل کار خود حاضر شوند و مشکلاتی را برای خانواده‌ها در پی‌داشت با پیگیری‌ قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع توسط کمیسون اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و در قالب پیشنهاد در جلسه سران قوا طرح و مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت. حسن گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد محمدباقر قالیباف برای محاسبه ۴۴ ساعت مابه التفاوت تغییر ساعت در قالب دورکاری برای کارمندان در نشست اخیر سران قوا و موافقت رئیس‌جمهوری با این پیشنهاد خبر داد تا ساعات کاری کارمندان به روال عادی بازگردد.

آزادی ۹۸ هزار نفر بعد از عفو رهبری

هفته قوه قضاییه نیز در هفته‌ای که گذشت، برگزار شد. رشد 4 درصدی ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه، رسیدگی به بیش از 20 هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات، شناسایی ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد در کشور و آزادی 98 هزار نفر بعد از عفو رهبری مهم‌ترین محورهایی بود که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در همایش سالانه این قوه به آن اشاره کرد.

فعالیت سامانه «مانسون» در کشور

مانسون(Monsoon) برگرفته از واژه موسم از زبان عربی به معنای فصل است (نامی برای بادهای فصلی)؛ تعریف سنتی مونسون تابستانه هند به بارش ماه های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر گفته می شود. علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است. ناحیه اقیانوسی حاره ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهمترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن برروی شبه قاره هند را فراهم می کند. باران‌های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود یکصد روز، تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می‌رسد که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) نیز مشاهده می‌شود. سازمان هواشناسی در هفته‌ای که گذشت نسبت به تداوم ناپایدای‌های فصلی (مانسون) و بارش‌های سیل‌آسا در جنوب و جنوب شرق هشدار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار