اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از اجرای طرح مدرسه نشاط در مترو تا ماجرای ورود متقلبان کنکور به دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - اجرای طرح مدرسه نشاط در مترو، ماجرای ورود متقلبان و داوطلبان شبهه‌دار کنکور به دانشگاه‌ها، لغو دادگاه سپیده قلیان، دستگیری محمد صادقی بازیگر تلویزیون، استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در کشور برای مقابله با ناهنجاری در حوزه حجاب و آخرین وضعیت پرونده‌های متهمان کلان بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۸۸۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از اجرای طرح مدرسه نشاط در مترو تا ماجرای ورود متقلبان کنکور به دانشگاه‌ها

در آخرین هفته از تیرماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

هوای کشور در تیرماه یک درجه گرمتر شد

سازمان هواشناسی اعلام کرد که آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی نشان داده که میانگین پهنه‌ای دمای کشور از ابتدای تیرماه تاکنون به ۳۰.۱ درجه سلسیوس رسیده که یک درجه گرمتر از نرمال است. بر اساس این اطلاعات تمام ۳۱ استان کشور در کمتر از یک ماه اخیر با افزایش دما مواجه بوده‌اند که بیشترین افزایش دما با میزان ۱.۸ درجه سلسیوس در کرمان و کمترین افزایش با ۰.۱ درجه در کهگیلویه و بویر احمد رخ داده است.

آخرین وضعیت پرونده پتروشیمی میانکاله

احداث پتروشیمی میانکاله موافقان و مخالفان زیادی دارد و علی‌رغم مخالفت‌هایی که با این پروژه شده است، فنس‌کشی‌ها در محل احداث این پروژه همچنان ادامه دارد، در هفته‌ای که گذشت، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه درباره پیگیری‌های قضایی پرونده پتروشیمی میانکاله گفت: احداث پتروشیمی میانکاله بر اساس مصوبه اسفندماه سال ۹۹ هیات وزیران صورت پذیرفته است و هیات وزیران برابر این مصوبه، استقرار این واحد صنعتی را مجاز دانسته است. سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس موازین قانونی و اسناد بالادستی وظیفه ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌ها را بر عهده دارد و باید امور را به احسن وجه تمشیت کند. این سازمان در چند مرحله مخالفت خود را با احداث پتروشیمی میانکاله به لحاظ اینکه زیستگاه حیات وحش است و ثبت جهانی صورت گرفته و آلایندگی زیست محیطی دارد، اعلام کرده و درخواست ابطال مصوبه را کرده است.

ستایشی تاکید کرد: همچنین اشکالات دیگری از نظر دادستانی در زمینه واگذاری ۹۰ هزار هکتاری زمین وجود داشته که مورد بررسی قرار گرفته است و در مرحله‌ای هم منجر به توقف پروژه شده است. لذا این اقدامات یک عقبه دارد و آن هم مجوز هیات دولت است. این مجوز صرف نظر از درستی یا هر چیز دیگری، باید مورد توجه قرار بگیرد و اقدام شود. اگر هیات وزیران، نظر سازمان محیط زیست را منطبق با موازین می‌داند باید درباره ابقا یا لغو مصوبه مذکور تصمیم بگیرد.

آخرین وضعیت پرونده‌های فریدون، امامی، زنجانی، رضوی و هدایتی

بیست‌ونهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت، برگزار شد. آخرین وضعیت پرونده متهمان کلان از جمله حسین فریدون، محمد امامی، بابک زنجانی، هادی رضوی، عباس ایروانی و حسین هدایتی، توضیح درباره اقامه دعوی 4 کشور در پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی، صدور روزانه ۵۰ دستور قضایی درباره ایمن سازی بازار تهران، ورود قوه قضاییه به موضوع تقلب در کنکور سراسری و آخرین وضعیت پرونده فولاد مبارکه بخشی از محورهای تشریح شده از سوی مسعود ستایشی بود.

لغو دادگاه سپیده قلیان

در هفته‌ای که گذشت، دادگاه سپیده قلیان به‌دلیل عدم رعایت ضوابط و قانون از سوی وی برگزار نشد. به گزارش رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، براساس ابلاغ قضایی مقرر بود دادگاه شکایت خانم آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیما از خانم سپیده قلیان در شعبه ۱۲۰۷ مجتمع قضایی شهید کچویی برگزار و در بستر فضای مجازی به صورت برخط پخش شود. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، بستر‌های لازم برای حضور دانشجویان رشته حقوق و دانشگاه علوم قضایی، کارآموزان وکالت، وکلا، اساتید دانشگاه و خبرنگاران به صورت برخط در این دادگاه فراهم شده بود. با وجود فراهم شدن بستر‌های لازم برای برگزاری دادگاه به صورت علنی و برخط و حضور رئیس دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی، سپیده قلیان ضوابط لازم برای حضور در دادگاه علنی را رعایت نکرد و از این رو این دادگاه با تصمیم قاضی برگزار نشد.

«محمد صادقی» بازداشت شد

محمد صادقی، بازیگری که طی روزهای گذشته با تولید محتوای غیر متعارف و غیر قانونی در شبکه‌های اجتماعی مخاطبانش را به خشونت دعوت کرده بود، در هفته‌ای که گذشت با دستور قضایی بازداشت شد.

استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در کشور

در هفته‌ای که سپری شد، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت‌ها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنی‌های اجتماعی اصرار دارند، خبر داد و گفت: پلیس در پی مطالبات مردمی و خاستگاه گروه‌ها و نهادهای مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست محترم جمهور و قوه قضائیه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان ایران که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک می‌کنند، با استقرار گشت های خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام ماموریت های متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکین از دستورات پلیس برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد.

اجرای طرح مدرسه نشاط مترو

هادی زند، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در هفته‌ای که گذشت از اجرای طرح مدرسه نشاط برای دختران و پسران کارکنان مترو خبر داد و گفت: در همین راستا روزهای شنبه و یکشنبه در مقطع ابتدایی دختران و پسران و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه مقطع متوسطه در قالب اردو به باغ گیاه‌شناسی و قلعه سحر آمیز شهربازی ارم فرستاده شدند. این طرح تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد و به صورت هفتگی و طی ۴ روز اردو خواهند داشت.

ماجرای ورود متقلبان کنکور به دانشگاه‌ها

پس از انتشار اخباری مبنی بر ورود متقلبان کنکور به دانشگاه‌ها، سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد از شروع به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار آزمون سراسری 1401 و سال‌های 1400 و قبل از آن که پس از بررسی و برگزاری آزمون رفع شبهه حکم قطعی محکومیت دریافت کرده‌اند، جلوگیری شده است. هیچ دانشجو یا داوطلب شبهه‌دار آزمون‌های سراسری در سال‌های 1400 و ماقبل آن که رأی قطعی مبنی بر محکومیت از هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری دریافت کرده‌اند تاکنون امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و از ورود آنان به دانشگاه جلوگیری شده است. در مورد داوطلبان مشکوک به تخلف در سال 1401، با توجه به طرح و تصویب قانون استفساریه ماده 11 این‌گونه داوطلبان قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری و حتی در بعضی موارد قبل از انتخاب رشته، تفهیم اتهام صورت گرفته و در نتیجه هیچ کدام در فرایند اعلام نتایج آزمون قرار نگرفته و طبیعتاً به عنوان داوطلب وضعیت آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است. به این ترتیب ۱۰۴۵ نفر داوطلب دارای شبهه در طی سه نوبت دعوت به آزمون مجدد شدند که فقط ۱۳۵ نفر حد نصاب علمی را کسب کرده و به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند و مابقی با رأی قطعی هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری به‌عنوان مردود علمی شناخته شدند بنابراین همانگونه که در مصاحبه اخیر وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری اشاره شده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ بر اساس قانون استفساریه عمل شده است و تأکید می‌گردد هیچ داوطلب شبهه‌داری که حکم محکومیت از هیات تجدید نظر دریافت کرده است به‌عنوان دانشجو به دانشگاه راه نیافته است.

اجرای ویژه‌برنامه هدایت تحصیلی برای 60 هزار دانش‌آموز کمیته امداد

کمیته امداد هرساله در ایام تابستان ویژه برنامه‌هایی را برای مددجویان دانش‌آموز در نظر می‌گیرد که امسال برای اولین بار ویژه‌برنامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را اجرا می‌کند. به گفته حسین رجبی، مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) ویژه‌برنامه‌ هدایت تحصیلی و انتخاب رشته برای 60 هزار دانش‌آموز پایه نهم تحصیلی تحت پوشش برگزار می‌شود.

مهدی چمران، رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای شد

در هفته‌ای که گذشت، همزمان با یکصد و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با دو فوریت انتخاب رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای تهران مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به عنوان رئیس ستاد مشارکت‌های محله‌ای پایتخت انتخاب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار