کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران؛

دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده، ارزش خود را پیدا می‌کنند

فشافویه (پانا) - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی و کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل شهرستان‌های تهران در کارگاه آموزشی هدایت تحصیلی ویژه اولیا دانش‌آموزان پایه نهم مدارس فشافویه بر اهمیت انتخاب رشته تحصیلی تاکید کرد و گفت پشت هر شغلی یک ارزش نهفته شده و هر دانش‌آموز در انتخاب شغل ارزش خود را پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۸۱۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده، ارزش خود را پیدا می‌کنند

کارگاه آموزشی هدایت تحصیلی ویژه اولیا دانش‌آموزان پایه نهم مدارس فشافویه با حضور کارشناس انجمن انجمن اولیا و مربیان اداره کل شهرستان‌های تهران در سالن میلاد نور فشافویه برگزار شد.

فرشته عباسی، کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب رشته دانش‌آموزان گفت: پشت هر شغلی یک ارزش مخفی شده و هر دانش‌آموز در انتخاب هر شغلی ابتدا باید ارزش خود را پیدا کند.برای ارتباط با فرزند خود مخصوصاً در انتخاب رشته باید به زبان مشترک بین خود و فرزندتان برسید.

عباسی افزود: افراد به دو تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا تقسیم می‌شوند، افراد برونگرا در جمع حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و در هر بحثی وارد می‌شوند اما افراد درونگرا ساکت هستند و در هر بحثی که مورد علاقه‌شان باشد را مشارکت می‌کنند. افراد درونگرا با افراد کم‌رو فرق می‌کنند، درونگرا بودن افراد یک نوع تیپ شخصیتی است اما کمرو، معذبی و گوشه گیر بودن یک مسئله است که باید درمان شود.درونگرایی درمان ندارد چون شخصیت فرد است.فرد اعتماد به نفس و عزت به نفس خوبی دارد فقط خودش انتخاب می‌کند چه زمانی حرف بزند و چه زمانی حرف نزند پس یک فرد برای انتخاب شغل خود باید تیپ شخصیتی خود را بشناسد.

وی توجه به نیاز جامعه در انتخاب رشته تحصیلی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: در انتخاب رشته باید نیاز جامعه را بررسی و سپس انتخاب رشته کنیم. یکی از کارهایی که دانش‌آموزان باید انجام دهند، نسبت به رشته‌ها شناخت کافی کسب کنند. یکی از مشکلات دانش‌آموزان این است که درباره رشته خود شناخت کافی ندارند. برای حل این مشکل می‌توانند با جست‌وجو و تحقیق مشکل خود را حل کنند.

عباسی در ادامه به توضیح فرم هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: بعد از پایه نهم برای دانش‌آموزان برگه هدایت تحصیلی صادر می‌شود که برگرفته از نمرات دانش‌آموز در پایه هفتم، هشتم و نهم است. بعضی از این نمره‌ها بر اساس رشته انتخاب شده اهمیت بالایی دارد و درصد اثرگذاری آن ۳۵ درصد است. ده درصد به عهده دانش‌آموز و ۵ درصد نیز بر عهده والدین دانش‌آموز است. ده درصد بر عهده معلم و ۳۰ نمره برای آزمون استعداد و رغبت است.

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی در ادامه گفت: در کل ۱۲ رشته وجود دارد که در دو شاخه نظری و فنی حرفه ای و کار و دانش تنظیم شده است. رشته‌های ریاضی، تجربی، ادبیات، علون انسانی و معارف زیر شاخه نظری، زیر مجموعه شاخه فنی حرفه ای صنعت، هنر، کشاورزی و خدمات زیر مجموعه شاخه فنی و حرفه‌ای و صنعت، هنر، کشاورزی و خدمات زیر مجموعه کار و دانش هستند.

عباسی با اشاره به یکسان بودن زیر شاخه‌های دو رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تشریح کرد: زیر مجموعه‌های این دو رشته یکسان است ولی محتوای درسی و مدارس‌شان متفاوت است، در مدارس فنی حرفه ای ۷۰ درصد دروس را تئوری می‌خوانند و ۳۰ درصد در کارگاه هستند، اما در مدارس کار و دانش ۳۰ درصد دروس تئوری و ۷۰ درصد کارگاهی است.

او در پایان توجه والدین به استعداد و شخصیت فرزند در انتخاب رشته تحصیلی را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید و رشته تحصیلی او را بر اساس معیارها، استعدادها و شخصیت رفتاری او انتخاب کنید. دانش‌آموزان نیز از روی احساسات و وابستگی به دوستان خود تصمیم نگیرند. در انتخاب رشته دانش‌آموز باید با منطق یک رشته درست انتخاب کنند و از تجربیات و دانسته‌های بزرگترها کمک بگیرد. هر فردی که در زندگی خود موفق است هیچ فرقی با دیگران ندارد فقط در انتخاب‌هایش از روی منطق تصمیم گرفته است و از وقت خود به خوبی استفاده کرده است.

خبرنگار دانش‌آموز: آیدا احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار