انتقاد از پرداخت نشدن وام به مردم در شورای اسلامی استان خراسان جنوبی

معرفی سه بانک در خراسان جنوبی به دستگاه قضا

فرار سرمایه از استان با قوانین دست و پاگیر

بیرجند (پانا)- جلسه شورای اسلامی استان خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شد و انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در پرداخت وام به مردم و سرمایه‌گذاران اولین بحث کلیدی در این جلسه بود.

کد مطلب: ۱۳۸۰۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
معرفی سه بانک در خراسان جنوبی به دستگاه قضا

نماینده شهرستان قاین در شورای اسلامی استان گفت: قوانین دست و پاگیر در خراسان جنوبی سرمایه زیادی را از استان فراری داده که باید این قوانین تسهیل شود ولی کسی به دنبال آن نمی رود.

قرائی از عملکرد بانک ها در استان و سختگیری برای دریافت تسهیلات انتقاد کرد و گفت: بانک ها باید محور توسعه و در کنار سرمایه گذاران باشند و قوانین را تسهیل کنند.

مجوزهای ابتر سرمایه گذاری

وی از عدم تفویض اختیارات به مدیران شهرستانی هم انتقاد کرد و با بیان اینکه سرمایه گذار برای یک استعلام جزئی باید به مرکز استان بیاید و مخاطرات جاده را به جان بخرد، افزود: یکی از خواسته‌های من به عنوان نماینده مردم از کادر اقتصادی دولت در استان این است که سرمایه گذارانی که در وسط کار مانده اند را فراخوان بدهند و با تشکیل جلساتی پای درد دل آنها بنشینند و از طرف دیگر در همان ابتدای شروع بکار سرمایه گذاران، آخر کار را برایشان تشریح کنند تا آگاهانه پای در این مسیر بگذارند.

وی به سنگ اندازی هایی که در استان وجود دارد و سرمایه گذار حاضر نیست در اینجا سرمایه گذاری کند، اشاره کرد و اذعان داشت: برای پروژه‌های زیادی مجوز صادر کر ده ایم ولی ابتر مانده که باید بررسی شود.

دود در چشم ما پول در جیب دیگران

وی هم چنین با بیان اینکه کارخانجات و واحدهای صنعتی باید توسعه شهرستان ها را در پی داشته باشند، گفت: این درحالی است که این واحدها مسئولیت اجتماعی خود را انجام نمی دهند مثل کارخانه فولاد قاین که گردش حساب شان در استان نیست و پول شان در جیب تهرانی هاست ولی دود و گرد و خاک شان در چشم مردم استان ما می رود.

گرانی بازار امان مردم را برید

قرائی با اشاره به اینکه گرانی ها امان مردم را بریده، خواستار نظارت بر بازار مسکن و اجاره بها شد و افزود: احداث کارخانجات صنایع تبدیلی و فرآوری در هر شهرستان بنا به مزیت هایی که دارد از دیگر نیازهای استان است.
وی از معاون اقتصادی استانداری خواست بر بازار مصالح ساختمانی هم با توجه به رونق ساخت مسکن ملی در استان نظارت بیشتری انجام شود تا در آینده نزدیک شاهد هجوم مردم برای خرید و افزایش قیمت ها نباشیم.
رئیس شورای اسلامی استان و بقیه اعضای شورا در ادامه این جلسه به بیان مشکلات حوزه انتخابیه خودشان پرداختند.

دکتر حاجی آبادی از گرانی و عدم تثبیت قیمت ها، خروج سرمایه مردم از طریق بانک ها، خام فروشی و خروج مواد معدنی از استان، بالا بودن اجاره بها، عدم نظارت کافی بر جایگاه‌های سوخت و صف های طولانی و قاچاق سوخت در برخی نقاط استان انتقاد کرد.

بانک ها به مردم وام نمی دهند

وی خواستار توسعه صنایع الکتریکی مثل صنایع غیر آلاینده و توسعه پنل‌های خورشیدی، توسعه صنعت فرش، هوش مصنوعی، تقویت پارک علم و فناوری و تقویت شهرک های صنعتی به خصوص صنایع خرد در استان شد.

ملکی نماینده شهرستان زیرکوه در شورای استان هم خواستار زنده شدن حق یک درصد قانونی مردم از فعالیت معادن در استان و استفاده از این ظرفیت شد و افزود: عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها به خصوص در حوزه اشتغال و زمان بر شدن پروسه پرداخت این تسهیلات از دیگر مشکلاتی است که باید چاره جویی شود.

وی بیان کرد: در حوزه احداث بارگاه زرشک هم اتفاقی نیفتاد و تسهیلاتی پرداخت و بارگاهی هم احداث نشده و به مهر که زمان برداشت زرشک است، نخواهد رسید.

روحی نماینده شهرستان سرایان هم در این جلسه از عدم تمکین مدیران از سطوح بالادستی خود در استان انتقاد کرد و گفت: هر چقدر مشکلات را بیان می کنیم، مدیران می‌ گویند درست می شود ولی هیچ عملی در پی این وعده به چشم نمی خورد و گویی این مدیران پشت شان در استان به جایی گرم است که این موضوع باعث رنجش خیلی ها شده است.

وی از اخذ هزینه بالای حق النظاره از چاه های کشاورزی هم انتقاد کرد و افزود: اخذ مالیات در استان سرسام آور افزایش یافته و احداث ناحیه صنعتی آیسک در انتظار تأمین برق است که خود یک درد و مشکل بزرگ در شهرستان سرایان بشمار می رود.
بدبینی مردم به دلیل کندی اجرای پروژه ها نماینده شهرستان سربیشه در شورا نیز به مشکلات آبی استان اشاره و از روند کند اجرای پروژه ها توسط بسیج سازندگی که بدبینی مردم را در پی داشته انتقاد کرد و افزود: برای جلوگیری از خام فروشی سنگ در استان هیچ کاری در سنوات گذشته انجام نشده است.

وی از بالا بودن هزینه نظام مهندسی و طراحی که قیمت تمام شده مسکن را افزایش می دهد، انتقاد کرد و اذعان داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله بتن در خراسان جنوبی بسیار چشمگیر و در شهرستان های مختلف تفاوت فاحشی دارد.

به مدیران شهرستانی اعتماد نمی شود

مرادزاده نماینده بشرویه هم با بیان اینکه تنگ نظری هایی در مدیران استانی وجود دارد و کارشناس رتبه پایین یک اداره در مرکز استان اختیاراتش از مدیران شهرستانی هم بالاتر است، گفت: به مدیران در شهرستان ها اعتمادی نمی شود.

وی از نرخ گذاری مصالح ساختمانی توسط اتاق اصناف که در واقع خودشان برای خودشان قیمت گذاری کرده و سلیقه ای عمل می کنند، انتقاد کرد و ادامه داد: کیفیت آرد توزیعی شهرها با روستاها خیلی متفاوت است حتی در شهرها هم بسته به بهره مندی مناطق این توزیع متغایر است.

اللهیاری نماینده شهرستان درمیان هم به عدم بازگشایی کارخانه قند اشاره و افزود: جاده سیمان باقران به مرز ماهیرود به خاطر کم عرض بودن، تصادفات زیاد رخ به رخی دارد که باید چاره جویی شود. وی از عدم فعالیت شرکت تعاونی مرزنشینان، فرسوده بودن شبکه آب، اخذ هزینه بالای آب بها و برق از چاه های کشاورزی و کاهش سهمیه آرد نانوایی‌هاهم انتقاد کرد.

رومنجانی نماینده خوسف هم از نبود زیر ساخت ها برای احداث گلخانه ها در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: دولت برای احداث شهرک گلخانه ای در ماژان در حالی هزینه کرده که برق ندارد و گفته شده خود سرمایه گذاران باید پول بدهند.

وی با بیان اینکه در شهرک دامداری خوسف 50 واحد احداث شده که آبی وجود ندارد، افزود: بنابراین مسئولان بجای اینکه یک شبه طرحی را مطالعه می کنند و سالها درگیر اجرای آن می‌شوند ابتدا باید دو سال طرح را مطالعه کنند و بعد از 6 ماه آن را اجرایی کنند.

وی با انتقاد از قطع برق چاه های کشاورزی عنوان کرد: این اقدام صدمات زیادی به محصولات کشاورزی وارد آورده است و در شرایط فعلی عناب، پنبه و اناری در استان تولید نخواهد شد.

سند توسعه اقتصادی تهیه شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه به دغدغه های نمایندگان مردم در شورای استان پاسخ و عنوان کرد: این مشکلات را در 9 سر فصل یادداشت و تک‌تک پیگیری خواهم کرد.

اشرفی خواستار تشکیل کارگروه یا کمیته اقتصادی در شورای هر شهرستان شد تا اولویت ها و فرمت های اقتصادی آن شهرستان مشخص شود و در ادامه از شوراییان خواست از او برای شرکت در این جلسات دعوت کنند تا در توزیع اعتبارات از این سند بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه سند توسعه اقتصادی در استان برش شهرستانی ندارد، افزود: شما می توانید این کار را شروع کنید و این سند را در شورای برنامه ریزی استان هم مصوب کنید.

وی به وجود ضعف های ساختاری در استان اشاره و ادامه داد: به گفته استاندار خراسان جنوبی خواسته هایی را الان استان در سطح کشور پیگیری می‌کند که شهرهایی مثل اصفهان 20سال پیش آن را پیگیری می کرده اند.

ضعف ساختاری خراسان جنوبی

وی به ضعف های ساختاری استان در حوزه برق، آب و انرژی که توسعه استان را دچار مشکل کرده اشاره و افزود : سرمایه گذار به دلیل کمبود زیرساخت رغبت پیدا نمی کند در استان حضور پیدا کند و اینجا برایش جذابیت ندارد.

وی در مورد مشکلات مطرح شده بانکی در این جلسه هم عنوان کرد: عملکرد بانک های استان بد نبوده و آمار پرداختی های بالایی دارند و فقط 3بانک اقتصاد نوین، پاسارگاد و رسالت عملکردی به ما ارائه نداده اند که از طریق قوه قضائیه ورود پیدا کرده ایم.

وی در پاسخ به مشکلات حوزه مالیات و بانک های استان از اعضای شورای استان خواست با دعوت از مدیران این مجموعه ها مشکلات شهرستان ها را مطرح تا به نتیجه مشخصی برسند. وی هم چنین در مورد مشکلات چاه‌های کشاورزی که در جلسه مطرح شد هم قول پیگیری داد و عنوان کرد: ما تلاش داریم کمترین فشار بر کشاورزان ما تحمیل شود.

اشرفی در مورد اخذ هزینه های بالای نظام مهندسی و طراحی از سازندگان مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله بتن و تفاوت قیمت فاحش شهرستان ها هم قول داد موضوع را پیگیری کند.

وی همچنین از پیگیری مشکل دامدار کارت و تعیین تکلیف استمهال این تسهیلات خبر داد و در مورد کیفیت آرد استان هم عنوان کرد: عدم کیفیت آرد استان را قبول ندارم چرا که همه آرد استان در یک کارخانه تولید می‌شود و هیچ تبعیضی در توزیع وجود ندارد و بدانید اگر یک واحد نانوایی سهمیه اش کم شده، حتما تخلفی داشته است.

. وی در مورد نبود زیرساختی در گلخانه‌های استان هم با بیان اینکه این انتقاد وارد است، وعده رسیدگی و پیگیری این مشکلات را داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار