رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی خبرداد

افزایش طلاق توافقی در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از افزایش طلاق توافقی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش طلاق توافقی در خراسان جنوبی

حجت الاسلام و المسلمین علی موحدی‌راد، به مناسبت هفته قوه قضائیه، تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری در سطح استان را در سال ۱۴۰۰، ۵۶ هزار و ۵۵۲ فقره ذکر کرد و گفت: این آمار در سال ۱۴۰۱ با رشدی ۳درصدی به ۵۸ هزار و ۲۶۵ فقره افزایش یافت.
وی افزود: تعداد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان نیز در گذشته با افزایش 2/21 درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، به ۳۰ هزار و ۹۰۴ پرونده رسید.
وی با بیان اینکه در مجموع آمار پرونده‌های وارده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ از رشدی 7/8 درصدی برخوردار بوده، اظهار کرد: در سال گذشته همچنین کاهش ۱۲_ درصدی پرونده های رسوب شده و باقیمانده از سال‌های قبل را در دادگستری استان شاهد بودیم.
به گفته وی، آمار پرونده های صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان در سال ۱۴۰۰، ۸۳۳۲ فقره بوده که در سال گذشته با رشد ۴۸ درصدی به ۱۰ هزار و ۵۳۶ فقره کاهش یافت که حاکی از جایگاه والا و حرمت ریش سفیدان و معتمدین در نزد مردم استان دارد.
وی با اشاره به سیاست قوه قضاییه در راستای حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های کشور، تصریح کرد: در حالی که احکام جایگزین حبس در سال ۱۴۰۰ در استان ۲۴۴۰ مورد بوده است این تعداد در سال گذشته با افزایشی ۲۹درصدی به ۳۲۴۴ مورد افزایش یافت.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی‌راد به پیشرو بودن دادگستری استان خراسان جنوبی در استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: با توجه به این مزیت دادگستری استان، با وجود افزایش حجم پرونده های وارده طی سال‌های اخیر، آمار تردد و مراجعه مردم به مراجع قضایی استان در حال حاضر نسبت به سال ۹۹، کاهش ۳۵درصدی داشته است.
وی با اشاره به برگزاری ۱۵ جلسه علنی دادگاه در سال گذشته در استان، افزود: تعداد جلسات آنلاین و برخط دادگاه‌های در سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۴ جلسه بود و ما با کشورهایی مثل کره جنوبی، ترکیه، پاکستان، آلمان و چند کشور همسایه و شهرهای سانفرانسیسکو و لس آنجلس آمریکا، جلسات دادگاه آنلاین و برخط برگزار کردیم و تعداد پرونده های الکترونیک و بدون کاغذ ما در سال گذشته ۴۴ هزار و ۷۳۵ فقره بود.
وی ادامه داد: طی سال گذشته، مواد مخدر با ۳۴ درصد، سرقت های خرد با ۲۱ درصد، توهین با ۱۷ درصد، ضرب و جرح غیر عمدی و حوادث با ۱۶ درصد و نزاع و ضرب و جرح عمدی با ۱۲ درصد، بیشترین فراوانی را در پرونده های کیفری وارده به دادگستری استان داشتند.
رئیس کل دادگستری استان همچنین گفت: در بحث دعاوی حقوقی نیز بیشترین فراوانی پرونده های وارده مربوط به دعاوی خانواده(طلاق، مهریه، جهیزیه، نفقه و...) با ۳۷ درصد، مطالبه وجه با ۲۷ درصد، گواهی حصر وراثت با ۱۳ درصد، مطالبه خسارت با ۱۱ درصد و اعسار از پرداخت با ۱۱ درصد بوده است.
به گفته وی، ۵۰ درصد از پرونده های حقوقی دعاوی خانواده در استان مربوط به طلاق توافقی است و سال گذشته ۱۱۱۷ مورد طلاق در استان داشتیم و ثبت واقعه طلاق نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۵درصد افزایش داشت که از مهمترین علل افزایش آمار طلاق، می توان به عدم تفاهم، مسائل اقتصادی، طلاق مصلحتی با هدف فرار از کفالت فرزندان و نرفتن فرزند به سربازی، استفاده از بیمه افراد فوت شده، گوشی تلفن همراه و فضای مجازی و... اشاره کرد.
وی به کاهش ۳۰ درصدی پرونده های الزام به تنظیم سند ملکی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و ادامه داد: انجام ۲۵۰ مورد ملاقات زندانیان با فرزندان و خانواده هایشان در مرکز مهر، برگزاری ۶۴ کارگاه برای زوجین متقاضی طلاق با شرکت ۷۸۶ نفر، ارائه ۱۸۹۲ مورد خدمات مشاوره حقوقی و روانشناختی و مددکاری و ۸۴۴ مورد مشاوره دعاوی خانواده به جز طلاق، ارجاع ۱۳۹ مورد به مراکز حمایتی و ارجاع ۸۹ پرونده به مصلحین مساجد در بیرجند که ۳۹ پرونده به سازش منجر شد، از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بود.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد با بیان اینکه در حوزه پیشگیری، آمار پرونده های ضرب و جرح عمدی استان که در سال ۱۴۰۰، ۵۳۶۴ فقره بود در ۱۴۰۱ با ۳۴ درصد کاهش به ۴۹۳۰ فقره کاهش یافت، به کاهش ۲۸ درصدی پرونده های نزاع دسته جمعی و کاهش ۲۹ درصدی پرونده های توهین در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان اشاره کرد و گفت: پرونده های سرقت‌های خشن نیز که در سال ۱۴۰۰، ۲۲ فقره بود در سال گذشته به ۱۴ فقره کاهش یافت ضمن اینکه پرونده های تهدید نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۰ درصدی داشت.
وی افزود: ما در استان تعداد ۲۳۹ نفر دیده بان پیشگیری داریم که سال گذشته ۷۶ مورد گزارش برای ما فرستادند که در ۳۶ مورد به نتیجه رسید.
وی افزود: در سال گذشته ۴ پرونده قصاص با همکاری اعضای شورای حل اختلاف و گذشت شاکیان و معتمدین محلی و ائمه جمعه منجر به سازش شد.
وی، تعداد مجرمین حرفه ای و سابقه‌دار استان را ۲۱۷ نفر عنوان کرد و گفت: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که این افراد در سال گذشته، هیچ جرمی، مرتکب نشده اند که از نظارت دقیق و انجام کارهای فرهنگی و آموزشی در این زمینه، حکایت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد با اشاره به کاهش 77/8 درصدی آمار پرونده های کیفری استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، گفت: متأسفانه در بحث احداث مرکز ترک اعتیاد در استان، اقدامی صورت نگرفته و بنابراین ما به موضوع، ورود کردیم و مقرر شد زمینی را در اطراف شهر از راه و شهرسازی بگیریم و با پیگیری اخذ اعتبار در تهران، یک مرکز ترک اعتیاد، احداث کنیم.
وی به افزایش 1/5 درصدی آمار پرونده‌های سرقت خرد استان طی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در پی مکاتبه با بانک مرکزی، سامانه و ابزار مسدود کردن حساب افراد را در اختیار گرفتیم و به محض نیاز به توقیف اموال افراد، می توانیم در راستای استیفای حقوق مردم، رأسا اقدام کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد، آمار ملاقات مردمی در دادگستری استان را از تیرماه ۱۴۰۱ تا تیرماه امسال ۸۵ هزار و ۳۰۷ مورد عنوان کرد و در خصوص پرونده اغتشاشگران در اغتشاشات اخیر نیز گفت: با عنایت و رأفت و عفو مقام معظم رهبری تقریبا همه پرونده های اغتشاشات اخیر در استان به جز سه چهار پرونده که اغتشاشگران، جرایم قبلی نیز داشتند، بسته شده است.
او در ادامه به تشریح برنامه های گرامیداشت هفته قوه قضائیه در استان پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار