در گفت‌وگو با پانا پیشنهاد شد:

روش‌های جذابیت بخشیدن به رشته‌های فنی و کاربردی نظام آموزشی

تهران (پانا) - موضوع شغل دغدغه‌ای است که از همان نوجوانی و چه بسا کودکی با پرسیدن این سؤال که در‌آینده می‌خواهی چه کاره شوی با فرد همراه است. این موضوع درزمانیکه فرد در نقش دانش‌آموزی باید برای ادامه تحصیل رشته‌ای را انتخاب کند تبدیل به یک دغدغه جدی می‌شود و این مسئله ادامه دارد تا وقتی‌که باید وارد بازار کار شود تا معیشت خود و خانواده‌اش را تأمین کند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
روش‌های جذابیت بخشیدن به رشته‌های فنی و کاربردی نظام آموزشی

اینجاست که آدمی بازگشتی به عقب دارد و با حسرت یا خوشحالی از مسیر شغلی انتخابی‌اش یاد می‌کند. یکی از این مسیرهای شغلی استفاده از فرصت رشته‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای است که دانش‌آموز را مستقیم به بازار کار متصل می‌کند.

اردوهای شغلی بهترین روش آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف است

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصادی پیشنهاد داد اردوهای شغلی برای دانش آموزان برگزار شود تا از نزدیک مشاغل مختلف را لمس کنند.

غیبی‌پور در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «روش‌های آموزش به دانش آموزان باید جذاب باشد. ضمن اینکه دانش‌آموز باید مهارتی را آموزش ببیند که کمکش کند و بتواند از تفکر کنکور و دانشگاه خارج شود. درواقع خوب است دانش‌آموز را به سمت تولید ببریم و باید نظم و هزینه کرد را به دانش آموزان آموزش بدهیم. یکی از روش‌هایی که با آن دانش‌آموز مدیریت مالی را آموزش می‌بیند، مدیریت پول هفتگی‌اش است.»

این کارشناس اقتصادی درباره نحوه آشنایی دانش آموزان با شغل آینده‌شان پیشنهاد برگزاری اردوهای شغلی را داد و عنوان کرد: «اینکه این دانش آموزان بعدها متناسب با رشته و شغلشان در کنار کارخانه‌ها و کارگاه‌ها حضور داشته باشند کمک می‌کند تا مسیر هدایت تحصیلی و شغلی صحیحی را طی کنند. در همین راستا برگزاری اردوهای شغلی برای دانش‌آموزان می‌تواند بسیار مؤثر و انگیزه‌بخش باشد.»

وی افزود: «با توجه به اینکه شغل‌ها در سال‌های اخیر متنوع و متکثر شده است و دانش‌آموز باید از وجود شغل‌های جدید آگاهی پیدا کند، اردوهای شغلی دانش‌آموزی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.»

قانون کار برای جذب کارآموزان در حال اصلاح است

علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قوانین کارآموزی در برنامه هفتم توسعه اصلاح خواهد شد، عنوان کرد، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا کارفرمایان برای جذب نیروی کارآموز فارغ‌التحصیل از هنرستان یا مراکز فنی و حرفه‌ای دغدغه نداشته باشد.

رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اصلاح قانون کارآموزی در برنامه هفتم توسعه گفت: «نیروهای ماهر و آموزش دیده‌ای در مراکز آموزشی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش و یا مراکز آموزشی دیگر وجود دارند که به‌عنوان کارآموز نمی‌توانند به‌راحتی جایی مشغول به کار شوند.»

رعیتی‌فرد با اشاره به اینکه قانون کار برای جذب کارآموزان در حال اصلاح است، عنوان کرد: «در برنامه هفتم توسعه اصلاحاتی در قوانین کار و همچنین موضوع کارآموزی در نظر گرفته شده که کارفرمایان می‌توانند به‌راحتی و بدون هرگونه مانع قانونی کارآموزان را جذب کنند.»

رعیتی‌فرد با اشاره به اینکه تا اصلاحات نهایی بررسی و تائید نشود درباره جزییات امکان توضیح بیشتر نیست، گفت: «در این اصلاحیه درصدی از حقوق قانون کار به کارآموزان پرداخت می‌شود و دغدغه کارفرما برطرف می‌شود. کارفرما گمان می‌کند که اگر کارآموز را بیاورد باید کل حقوق و مزایا و همه تعهداتی که باید به یک کارمند بدهد به کارآموز هم بدهد درحالی‌که با اصلاح انجام شده در لایحه برنامه هفتم این نقیصه برطرف می‌شود.»

رعیتی‌فرد عنوان کرد: «پیشنهاد شده تا کارآموزان با شرایطی به کار گرفته شوند و در مدت‌زمان مشخصی و بیشتر از آن کارآموز محسوب نمی‌شوند حالا اگر در شرایط کارآموزی نیرویی را جذب کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا هم بحث‌های حمایت اجتماعی برای کارفرما تسهیل شده و هم می‌تواند بیشتر کارآموز بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار