شهرام شکوهی: دلتنگ حضور روی صحنه هستم

حالم فقط با موسیقی خوب می‌شود

تهران (پانا) - شهرام شکوهی خواننده شناخته شده موسیقی پاپ ایران می‌گوید از اینکه پس از سالها بار دیگر با مخاطبانش همصدا می‌شود بسیار خوشحال است زیرا موسیقی تنها چیزی است که حال او را خوب می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شهرام شکوهی: دلتنگ حضور روی صحنه هستم

شهرام شکوهی خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز صاحب سبک که در چند سال گذشته کم‌کار شده است، امشب پس از سال‌ها روی استیج هتل اسپیناس پالاس خواهد رفت و با مخاطبانش دیدار خواهد کرد. در همین رابطه گفت‌وگویی با این خواننده ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

برای مدتی طولانی در عرصه موسیقی کم‌کار بودید و مخاطبانتان از شهرام شکوهی بی‌خبر بودند، مشغول چه‌کارهایی بودید؟

هدفم برای امسال این است که کارکنم، کارهای خوب و جدید. معتقدم حالم فقط با موسیقی خوب می‌شود، انگار روحم با موسیقی پیوند خورده و جدایی آن‌ها از هم، من را مریض و به‌شدت دل‌تنگ می‌کند. چند سال اخیر درزمینهٔ موسیقی کم‌کار و مشغول انجام مشاغل دیگری چون اداره آموزشگاه موسیقی‌ام هستم. بارها به فکر تعطیل کردن آموزشگاه افتادم زیرا اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، دلیلش هم حذف موسیقی از سبد فرهنگی خانوار است، اما هنوز قادر به انجام این کار نشدم زیرا دوست ندارم افرادی که از طریق این آموزشگاه درآمدزایی دارند را از معاش بیندازم.

کمی از اهداف خودتان در سال جاری و برنامه کنسرت‌های جدیدتان بگویید؟

امسال در اکثر شهرهای ایران خصوصاً در تهران، کنسرت برگزار خواهم کرد همچنین یک برنامه بین‌المللی هم در پیش دارم که برای ایرانیان جذاب خواهد بود. البته فعلاً اطلاعات بیشتری در این زمینه نمی‌توانم ارائه دهم اما به‌زودی خبرهای خوبی درراه است. در کنسرت‌های پیش رو آهنگ‌های جدیدی که هنوز منتشرنشده‌اند را اجرا خواهم کرد، تأکید ما روی صدادهی خواهد بود، قبلاً به خاطر جو غالب، کارمان روتین شده بود و سبک موسیقی‌ام به سمت پاپ رفته بود. در این اجرا هفت گیتاریست حضور دارند و صدای ما به همان سبکی که بودیم بازمی‌گردد. معمولاً آهنگ‌هایی که در بین مردم محبوب بودند را در کنسرت‌ها اجرا می‌کردم اما این بار می‌خواهم آهنگ‌هایی که کمتر شنیده‌شده‌اند را نیز اجرا کنم و به آن‌ها حال و هوای جدیدی بدهم. من و گروهم در تلاشیم تا تجربه یک‌شب به‌یادماندنی را برای مخاطبانمان به ارمغان بیاوریم و آن‌ها را با لبخند راهی خانه‌هایشان کنیم.

نظرتان در مورد خواننده‌هایی که در ایران از تکنولوژی برای تغییر صدا یا حتی پلی بک استفاده می‌کنند چیست و چرا در خارج از کشور این موارد کمتر دیده می‌شود؟

تکنولوژی دائماً در حال پیشرفت است، خواننده‌ها برای عقب نماندن در این عرصه باید از تکنولوژی استفاده کنند. اثری که من به مخاطب ارائه می‌کنم باید در بهترین حالت خود باشد، مخاطبی که هزینه کرده تا اجرای زنده ببیند باید بتواند زنده‌بودن آن کنسرت را حس کند. اما اگر خواننده با کمک تکنولوژی باگ‌های فنی اجرا را بگیرد، درواقع به نفع گوش شنونده عمل کرده است. زنده نخواندن خواننده روی استیج یا دست‌کاری کردن صدایش، در عالم حرفه‌ای اصلاً پذیرفته‌شده نیست. در ایران یک فرد ۵۰ ساله ممکن است یک‌بار هم اجرای زنده پیانو را با چشمان خود ندیده باشد اما در خارج از کشور خصوصاً در کشورهای غربی افراد از کودکی آموزش موسیقی می‌بینند و طبیعی است مخاطب موسیقی در کنسرت‌های خارج از کشور با موسیقی آشنایی بیشتری داشته باشد و فالش خواندن یا پلی بک کمتر اتفاق بیفتد.

دوست دارید کدام خواننده ایرانی، آهنگ شما را بازخوانی کند؟

همیشه گفته‌ام که صدای من تقلیدپذیر نیست زیرا دست‌کاری نشده است. به عقیده بعضی‌ها صدای معیوبی دارم که افراد در مواجهه با آن دو برخورد مشخص دارند، یا آن را دوست دارند یا دوست ندارند. بنابراین فکر نمی‌کنم کسی بتواند مانند خودم آثارم را اجرا کند یا من بتوانم آهنگ خواننده دیگری را به‌خوبی خود او اجرا کنم.

شهرام شکوهی با سبکی جدید کارش را در عرصه موسیقی آغاز کرد، آیا هنوز هم معتقدید که کارتان را به سبک خودتان پیش می‌برید؟

بعضی چیزها مستقیم به روح آدم وصل می‌شود که یکی از آن‌ها موسیقی است. هیچ آدمی را نمی‌توانید مجبور کنید آهنگی که دوست ندارد را در خلوت خود گوش بدهد اما در اکثر مواقع افراد نمی‌توانند خودشان را از تأثیر اجتماع دور نگه‌دارند، شاید یکی از انتقاداتی که در چند وقت اخیر از من شد در رابطه با این بود که چرا سبک خودم را ادامه ندادم. قطعاً سعی می‌کردم به سلیقه مخاطب و مد روز کشور درزمینهٔ موسیقی اهمیت بدهم و کمی از سبک خودم دور شدم، این همان تأثیر محیط و اجتماع روی من بود. بدون شک درگذشته من هم باعث شکل‌گیری نگرش‌ها و موج‌های جدید در موسیقی شدم، به عبارتی من از جامعه هم تأثیر گرفتم هم تأثیر گذاشتم.

خواننده‌های جدیدی در عرصه موسیقی ورود کرده‌اند و خواسته یا ناخواسته کیفیت آثار مانند ذائقه موسیقی مردم ایران تغییرات زیادی داشته است، آیا فضای موسیقی را رقابتی می‌بینید؟

ازنظر من خواننده‌ای که اثر خوب و ماندگار تولید می‌کند نباید از رقیب بترسد. به‌عنوان‌مثال در صنعت خودروسازی ماشین‌های ایرانی با ماشین‌های کره‌ای قابل‌مقایسه نیستند. اکثر خودروهای ساخت داخل کشور سال‌هاست بدون کوچک‌ترین تغییر مثبت در حال تولید هستند چه‌بسا کیفیت آن‌ها بدتر هم شده است. کره جنوبی اوایل شروع به تولید خودرو از ایران الگو می‌گرفت اما امروز با برندهای اصیل و اصلی خودروسازی در جهان رقابت می‌کند. موسیقی غیر از جنبه هنری یک صنعت است، بخش صنعتی خواننده را مجبور می‌کند که دائماً در حال بهتر شدن و به‌روز شدن باشد اگر در موسیقی رقیب نباشد اتفاقی که سال‌ها برای سبک پاپ بعد از انقلاب پیش آمد رخ می‌دهد پس تا زمانی که رقابت باشد موسیقی پیشرفت می‌کند.

وضعیت موسیقی را در ماه‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چند ماهی که گذشت شرایط خوبی برای کار نبود. تعدادی از هنرمندانی که می‌شناسم برای امرارمعاش مجبور به فروش سازشان شدند. درحالی‌که تمام مشاغل به کارشان ادامه می‌دادند. مردم از هنرمندان انتظار داشتند که کارشان را به‌کلی تعطیل کنند. این شرایط برای خواننده‌ها بسیار سخت‌تر هم بود. اگر یک خواننده آهنگ جدید منتشر می‌کرد کارش عادی‌سازی نامیده می‌شد و اگر آهنگ جدید منتشر نمی‌شد حکومت از او ایراد می‌گرفت. اصلاً اهمیتی ندارد که به‌عنوان یک انسان، موسیقی شغل ما محسوب می‌شود. هنرمندان مرغ عزا و عروسی هستند که درهرصورت سرشان بریده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار