پاک‌آیین، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

منافع منطقه‌ای و جهانی احیای روابط ایران و عربستان‌

همکاری تهران و ریاض می‌تواند آرمان آزادی قدس شریف را تحقق ببخشد و ایده تقریب مذاهب اسلامی را تقویت کند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران و عربستان بعد از یک دوره طولانی سوءتفاهم و اختلاف به سوی تاکید بر اشتراکات حرکت می‌کنند ابراز امیدواری کرد که هر دو کشور قدر همکاری با هم را بدانند و در مسیر اعتلای آن حرکت کنند.‌

کد مطلب: ۱۳۸۰۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
منافع منطقه‌ای و جهانی احیای روابط ایران و عربستان‌

پرویز پیکری // محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت ازسرگیری روابط ایران و عربستان و سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه این کشور به ایران، اظهار کرد: «سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران یک تحول مهم در روابط ایران و عربستان هست. بعد از مدت‌ها و سال‌های طولانی بالاخره دو کشور تصمیم گرفتند که روابط خود را عادی کنند و بهبود ببخشند و شاهدیم که بعد از 100 روز که این تصمیم گرفته شده است، این روابط بهبود پیدا کرده است. سفارت ایران و سرکنسولگری کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در ریاض و‌ جده آغاز به‌کار کرده و طی روزهای گذشته هم وزیر امور خارجه عربستان به ایران سفر کرده و ‌مقدمه بازگشایی و افتتاح سفارت عربستان در تهران نیز انجام شده است.»

وی با بیان اینکه ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف ‌می‌توانند مناسبات خود را ‌در مسیر مثبتی دنبال کنند، ادامه داد: «‌‌در بعد دوجانبه هر دو کشور از کشورهای مهم جهان اسلام هستند و در تحولات جهان اسلامی کاملا تاثیرگذار و بازیگرانی هستند که همکاری آن‌ها می‌تواند اختلاف‌نظرها را در کشورهای اسلامی کاهش دهد و موجب اتحاد نسبی اکثر کشورهای اسلامی با یکدیگر شود. همچنین می‌‌تواند مردم مسلمان جهان را ‌به هم وصل ‌و ایده تقریب مذاهب اسلامی را تقویت کند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه روابط ایران و عربستان می‌تواند موجب استقرار صلح در یمن شود، اضافه کرد: «‌لذا همکاری‌های دوجانبه از این دست می‌تواند باعث بهبود خیلی از امور شود. همچنین تاثیرگذارترین وضعیت می‌تواند در مساله فلسطین باشد و آرمان آزادی قدس را تحقق ببخشد.»

پاک‌آیین با تاکید بر اینکه روابط و همکاری‌های دو کشور می‌تواند جایگاه فلسطین را در منطقه بهبود ببخشد و ارتقا دهد و موجب تضعیف رژیم صهیونیستی شود، تصریح کرد: «روابط ایران و عربستان می‌تواند بر روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تاثیر بگذارد و ‌این کشورها را از عادی‌سازی روابط با رژیمی که کاملا در انزوا ‌قرار گرفته و دارای مشکلات عدیده داخلی و خارجی است منصرف کند.»

وی به موضوع حج نیز اشاره کرد و گفت: «در موضوع حج و تقویت مناسیات دیپلماسی عمومی و دیپلماسی حج، این روابط می‌تواند آثار مثبتی برای استفاده درست از این کنگره عظیم را ترتیب دهد.»

پاک‌آیین در ادامه گفت: «در حوزه‌های ‌دیگر مانند همکاری در بخش نفت می‌توانیم با عربستان همکاری خوبی داشته باشیم به‌ویژه در رابطه با تنظیم تولید و نرخ نفت در جهان که حتما شدنی است. همچنین می‌توانیم از سرمایه‌گذاری عربستان در کشورمان استفاده کنیم. در حوزه ترانزیت هم عربستان می‌تواند از مسیر ایران به آسیای مرکزی و اوراسیا و اروپا و قفقاز متصل شود‌. هدفگذاری عربستان هم همکاری اقتصادی با این منطقه است و لذا از طریق ایران می‌تواند استفاده کند. در بخش تجاری هم بازار عربستان می‌تواند پذیرای کالاهای غیرنفتی ایران باشد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: «در عین حال همکاری دو کشور می‌تواند امنیت خلیج فارس را بدون نیاز به بیگانگان حفظ ‌و ترتیبات امنیتی جدیدی را در این منطقه حاکم کند.»

پاک‌آیین در پایان تصریح کرد: «در مجموع باید از سفر آقای فرحان به تهران استقبال‌ و با دید مثبت به آن نگاه کرد. به نظرم آینده روابط دو کشور روشن است و ما بعد از یک دوره طولانی سوءتفاهم و اختلاف به سوی تاکید بر اشتراکات حرکت خواهیم کرد و امیدواریم هر دو کشور قدر همکاری با هم را بدانند و در مسیر اعتلای آن حرکت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار