کسب مقام اول در رشته رنگرزی فرش توسط دانش‌آموز 16 ساله مشهدی

مشهد(پانا)- دانش‌آموز 16 ساله موفق در رشته رنگرزی فرش ، مدرسه هنرآوران مشهد که فعالیت‌ هنری خود را از کلاس سوم با نقاشی روی شیشه، طراحی چهره و نقاشی روی بوم آغاز کرده و از پایه‌ دهم به طراحی، بافت و رنگرزی فرش رو آورده و در گام نخست، موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است .

کد مطلب: ۱۳۸۰۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کسب  مقام اول در رشته رنگرزی فرش توسط  دانش‌آموز 16 ساله  مشهدی

مهشید خورسندی نوجوان موفق در رشته رنگرزی فرش در گفت و گو با پانا گفت: «ابتدا شناخت زیادی از هنر فرش نداشتم. هنگام ورود به مقطع متوسطه‌ دوم، با دیدن نمونه‌کارهای دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر مدرسه، به این رشته علاقه‌مند شدم.»

وی ادامه داد: «نخستین موفقیت را بهمن ۱۴۰۰ در مرحله‌ استانی المپیاد دانش‌آموزی رنگرزی با مقام دوم کسب کردم. پس از آن، در مسابقه‌ کشوری، مقام اول رنگرزی را به‌دست آوردم که میزان شادی‌ام از این پیروزی را نمی‌توانم توصیف کنم.»

خورسندی در ادامه شرح داد: «به رشته‌ام علاقه‌ بسیاری دارم و دوست دارم در آینده در همین رشته کار کنم تا بتوانم به دیگران اطلاعات بدهم و آن‌ها را در انتخاب فرش راهنمایی کنم.»

مهشید خورسندی در پاسخ به سوال رنگزری فرش چه نوع کاری است، ادامه داد:« کاری بسیار جالب و حیاتی برای صنعت فرش است. ما با موادی رنگرزی می‌کنیم که شاید برایتان باورپذیر نباشد. مواد بسیاری برای رنگرزی طبیعی وجود دارد، از حیواناتی مانند قرمزدانه که نوعی سوسک است تا گیاهانی چون روناس، اسپرک و پوست گردو در این هنر کاربرد دارند.»

وی تشریح کرد :« فرش ایرانی فرشی اصیل و باکیفیت است که طرح و رنگش قدیمی نمی‌شود. به ‌همین دلیل، بین مردم دنیا محبوبیت زیادی دارد اما وارد کردن فرش بی‌کیفیت توسط افراد سودجو از محبوبیت فرش ایرانی کم می‌کند و به این صنعت آسیب می زند.»

دانش آموز موفق رشته رنگرزی فرش در ادامه گفت:« برای حفظ جایگاه این هنر، باید فرش‌های بی‌کیفیت را از چرخه‌ تولید و فروش حذف کنیم و از استادان این رشته بخواهیم اطلاعات خود را در اختیار شاگردان بیشتری بگذارند.»

خورسندی تاکید کرد:« سلیقه‌ مردم را هم باید در نظر بگیریم. مثلا قدیم رنگ لاکی موردپسند بود و اکنون بیشتر از رنگ‌های شیمیایی و تم‌های فیلی، خاکی، نخودی و سورمه‌ای استفاده می‌شود.»

وی افزود:« برای پیشرفت در این رشته به توجه بیشتر مسئولان و هم‌چنین فراهم آوردن امکاناتی مانند کاغذ شطرنجی ال‌ای‌جه که ویژه‌ طراحی فرش است و به‌تازگی چاپ نمی‌شود نیاز داریم. ابزارهای باکیفیت برای بافت و مواد لازم و کاربردی برای رنگرزی مانند قرمزدانه در مشهد پیدا نمی‌شود؛ اگر باشد هم قیمت‌های نجومی دارد.»

وی خاطر نشان کرد: «خوب دیدن و شنیدن برای به ‌خاطر سپردن نکات کلیدی و تلاش زیاد برای استفاده از خلاقیت‌هایم را نباید فراموش کنم. اکنون بیشتر کارم را در آزمایشگاه انجام می‌دهم.»

خورسندی بیان کرد:« دیگران هم که کارهایم را می‌بینند مرا خیلی تشویق می‌کنند و می‌خواهند این هنر را ادامه دهم. اکنون پیش از انجام هر کاری برنامه‌ریزی می‌کنم و در طول روز به کارهای مهم می‌رسم تا وقت کافی برای استراحت و تفریح هم داشته باشم.»

وی تشریح کرد : «البته آموزش مجازی باعث افت تحصیلی زیاد من و دوستانم شد که امسال، با حضوری شدن، آن را جبران کردم و با قوت به رشته‌ تحصیلی‌ام ادامه می‌دهم تا با رتبه‌ای بالایی وارد دانشگاه شوم. پس از دانشگاه نیز می‌خواهم یک کارگاه رنگرزی راه‌اندازی کنم و آن را توسعه دهم تا بتوانم این هنر را به افرادی که مانند خودم علاقمند هستند آموزش دهم.»

وی خطاب به دوستانش گفت:« به دوستانـم نیز پیشنـهاد می‌کنم به سخن افرادی که می‌گویند «نمی‌توانی» یا «مـوفق نمی‌شوی» توجه نکنند و به‌ سوی علاقه‌ خود گام بردارند، زیرا هیچ‌کس جز خودمان از علایق و توانایی‌هایمان خبر ندارد.»

دانش آموز خبرنگار : فاطمه زرنگ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار