قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد؛

تشکیل ۵۰ هزار کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور

تهران (پانا) - قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه در طول برنامه ششم توسعه در بیش از ۵۰ هزار مدرسه، کانون یاریگران زندگی تشکیل شده است، گفت ۵ و نیم میلیون دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل ۵۰ هزار کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور

علیرضا کاظمی صبح امروز در نشستی خبری در آستانه هفته گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با تشریح اقدامات صورت گرفته در این ستاد در طول اجرای برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ایده یاریگران زندگی در جوامع دانش‌آموزی، خانواده‌ها و دانشگاه انجام شد. در بیش از ۵۰ هزار مدرسه، کانون یاریگران زندگی شکل گرفت و با استفاده از ظرفیت شبکه شاد ۵ و نیم میلیون دانش‌‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین ۵۶۰ هزار دانشجو نفر در طرح یاریگران زندگی تحت آموزش قرار گرفتند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آماری در حوزه تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر نیز گفت: قاچاق مواد مخدر به عنوان جرم سازمان یافته در ۲۰۰ کشور با سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد پول کثیف در دنیا در جریان است. در سطح دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال یکبار مصرف مواد مخدر یا بیشتر از آن تجربه کردند. سالانه مرگ ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: افزایش اینترنتی تجارت مواد مخدر برای توزیع و قاچاق مواد مخدر است نشان می‌دهد باید استراتژی جدیدی اتخاد کنیم زیرا الگوها در سطح جهان در حال تغییر است و اکنون ۱۱۲۷ ماده روانگردان وجود دارد که الگوهای مصرف را تغییر داده است و افزایش بیش از ۲۶ درصد در حوزه مصرف‌کنندگان در ۱۵ تا ۶۴ سال داریم.

کاظمی در ادامه با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی حوزه مصرف کنندگان مواد مخدر در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال افزود: این مساله نشان می‌دهد استراتژی‌های جدیدی که قاچاقچیان در پیش گرفته‌اند آسیب‌های جدی به مردم در دنیا وارد کرده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به جوان‌گزینی مصرف مواد مخدر که ناشی از ترویج باورها و نگرش‌های غلط است، گفت: از جمعیت مصرف کننده مواد مخدر، ۲۰۹ میلیون نفر با مصرف خانواده کانابیس‌ها و حشیش رتبه اول را در سطح دنیا دارند. مصرف مواد افیونی و تریاک رتبه دوم، آمفتامین‌ها با حدود ۳۴ میلیون مصرف کننده در رتبه سوم و ۲۱ میلیون نفر نیز کوکائین مصرف می‌کنند که در رتبه چهارم قرار دارد.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت خشخاش ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است و کشور ایران در لبه برخورد و مواجهه با این افزایش سطح زیرکشت و کانون اصلی صدور مواد مخدر در مسیرهای مختلف زمینی و دریایی قرار دارد. تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده و از ۲۰۰ تُن به حدود ۱۰ هزار تُن رسیده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، گفت: تولید و مصرف مواد محرک شیشه و روانگردان‌ها در دو دهه اخیر در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده است و این کشور دومین کشور تولید کننده کانابیس‌ها ک حشیش هم است.

کاظمی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان پرچم‌دار مبارزه با این پدیده شوم است، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان در بخش‌های مختلف، تمام ظرفیت خود را با استفاده از دستگاه‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی به کار گرفته و در مقابل این موضوع مبارزه همه جانبه‌ای را اختیار کرده است که در این راستا به بنیان‌های مالی قاچاقچیان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان ضربه وارد شده است.

وی اضافه کرد: کشف ۵۴۲۸ تُن انواع مواد مخدر و روانگردان و ۱۷ هزار و ۶۳۰ فقره درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و تقدیم ۶۷ شهید سرافراز که ۸ شهید در سال ۱۴۰۱ و ۵ شهید نیز متعلق به همین سه ماهه امسال است، در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در حوزه مقابله در برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: همچنین دو اولویت مهم داشتیم که یک اولویت کوتاه مدت جمع آوری معتادان متجاهر بود و اولویت مهم دراز مدت در حوزه پیشگیری و توسعه فعالیت‌های پیشگیرانه بود. ظرفیت نگهداری معتادان در مراکز از ۴۰۰۰ نفر به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش‌یافته و این ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران مهیا است. در سطح کشور نیز با ۱۲۴ درصد رشد در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر مواجه شدیم به گونه‌ای که در بسیاری از استان‌های مهم مراکز جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر را داریم.

به گفته وی، به‌طور میانگین سالانه حدود ۵ میلیون نفر از خانواده‌ها تحت پوشش آموزش‌های مهارت زندگی و سبک‌های فرزندپروری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۸۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور که در حوزه کاهش آسیب و معتادان کار می‌کنند، گفت: سالانه در این مراکز به‌طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند که تلاش شده است بحث گفتمان‌سازی و نهضت پیشگیری و درمان را با استفاده از ظرفیت سمن‌ها افزایش دهیم که با فعالیت ۲۷۴۶ سمن در عرصه فرهنگی و پیشگیری، ۱۷۵۸ سمن در حوزه درمان و کاهش آسیب، ۸۴۹ سمن بحث صیانت و توانمندسازی و ۱۳۹ سمن در حوزه ملی موضوع گفتمان‌سازی و اجتماعی‌سازی امر مبارزه با مواد مخدر را توسعه دادیم.

قائم مقام دبیرکل ستادمبارزه با موادمخدر ادامه داد: همچنین باتوجه به اتفاقاتی که در سطح جهانی می افتد و استفاده از فضای مجازی، برای اولین بار کمیته فضای مجازی با مسئولیت معاونت شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت. از مهمترین دستاوردها این است که پیش نویس سند ملی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی آماده شده و پس از نهایی شدن در کمیته به شورای عالی فضای مجازی تقدیم می‌شود.

وی همچنین از دیگر اقدامات تحولی در سال ۱۴۰۱ را توسعه طرح یاریگران زندگی با استفاده از شبکه‌های روستایی عنوان کرد و گفت: با شبکه‌های روستایی و شبکه‌های دهیاران و خانه‌های بهداشت و مدارس، کانونی در روستا تشکیل دادیم که در فاز اول در پنج استان به صورت پایلوت افتتاح شد. ۴ مرحله در این اقدام شامل ساختار سازی، هویت سازی، آموزش و توانمندسازی و برنامه سازی تعریف شده است.

وی از رونمایی سایت یاریگران زندگی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در این سامانه فرایندی دیده شده که بهترین تولیدات انتخاب شود و صفحه‌ای را در این سامانه دیدیم که بهترین تولیدات را در اختیار قرار دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به برنامه‌های ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: مهمترین کاری که در سال ۱۴۰۱ شروع شد، بحث افزایش ۴۸ درصدی مراکز ماده ۱۶ بود که این ظرفیت در سطح کشور به ۱۲۴ درصد افزایش یافت.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر زامبی که کشف آن در آمریکا گزارش شده در ایران هم گزارش شده است، گفت: تاکنون موردی از کشف زامبی توسط پلیس و مرکز پژوهش‌ها نداشته‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار