دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ایران 1700 باند بین‌المللی مواد مخدر را در سال گذشته میلادی متلاشی کرد

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از متلاشی کردن یک‌هزار و ۷۰۰ باند مواد مخدر منطقه‌ای و بین المللی توسط ایران در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران 1700 باند بین‌المللی مواد مخدر را در سال گذشته میلادی متلاشی کرد

به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسکندر مومنی در دیدار با وزیر کشور عراق در حاشیه نشست منطقه ای مبارزه با مواد مخدر بغداد، افزود: موقعیت جغرافیایی ایران به‌گونه ای است که در کنار افغانستان به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده مواد افیونی، دومین کشور تولید کننده عمده کانابیس و به‌تازگی نیز تولیدکننده شیشه (متامفتامین) روبه‌رو است.

وی گفت: بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ماه نوامبر ۲۰۲۲ نیز با وجود صدور حکم منع کشت توسط گروه طالبان، سطح کشت خشخاش در افغانستان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز تا ۳۲‌درصد افزایش یافته بود و در پی اعلام ممنوعیت کشت، قیمت تریاک بیش از سه برابر افزایش یافت که خود انگیزه مضاعفی را برای فعالان باقی مانده این چرخه ایجاد می کند.

مومنی ادامه‌داد: مواد شیمیایی پیش‌ساز از جمله مسائل چالش‌برانگیز در تولید مواد افیونی و متامفتامین هاست. پیش سازهای شیمیایی به‌طور عمده در کشورهای صنعتی اروپا و آسیای جنوب شرقی تولید و در پوشش مواد صنعتی قانونی از طرق مسیر اروپا، جنوب شرق آسیا، جنوب غرب آسیا و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به افغانستان انتقال داده می شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان‌داشت: در این میان، کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور ترانزیت مورد استفاده قرار می گیرند. سودآوری بیشتر، کاهش ریسک کشف محموله ها و حجم کمتر مواد مخدر صنعتی، از جمله انگیزه های قاچاقچیان در افغانستان برای تولید هروئین و متامفتامین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک استراتژی متوازن به مبارزه با مواد مخدر غیرقانونی می پردازد. این استراتژی در برگیرنده مبارزه با عرضه مواد مخدر در مبادی ورودی و خروجی کشور و همچنین کنترل دقیق نقاط ایست و بازرسی در اقصی نقاط کشور و همچنین کاهش تقاضا و آسیب، پیشگیری و درمان معتادان است.

مومنی به برخی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و افزود: انسداد و پایش نقاط صعب‌العبور از طریق انجام گشت‌های هوایی، انجام گشت‌های منظم نیروهای مرزی، استقرار یگان‌های مرزبانی در نقاط صفر،‌ اجرای طرح‌های رصد الکترونیکی و اپتیکی، کنترل مرز و پایش تصویری برخی از مناطق مرزی به‌ویژه در استان‌های شرقی، تجهیز پاسگاه‌ها به کابل نوری، بهره‌گیری از دوربین‌های کنترلی، پایش پهبادی و گشت‌های جاده‌ای در مرزها نیز از جمله اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در نتیجه اقدامات اثرگذار ایران در مرزهای مشترک با افغانستان و پاکستان،‌ قاچاقچیان به حمل و ترانزیت مواد مخدر به شکل خُردتر و در اوزان پایین روی آورده و از روش های کوله‌بری، استفاده از تجهیزات هوایی نظیر پاراگلایدر و کوادکوپتر، بلع و انباری و پرتابی به وسیله منجنیق (برای عبور از موانع مرزی موجود) استفاده می‌کنند، همچنین سبب شده است تا از شدت قاچاق مواد مخدر در مسیرهای زمینی به مرزهای آبی در دریای عمان و خلیج فارس شیفت پیدا کند. این اقدامات افزون بر ۵۰ میلیارد تومان در سال بر کشور هزینه تحمیل می کند.

این مقام مسوول گفت: برای مقابله با قاچاق دریایی و کنترل تحولات و تحرکات دریایی، زیرساخت های لازم تامین و تعبیه شده است که از جمله می توان به دایر کردن حدود ۸۰۰ پاسگاه ساحلی و راه اندازی پاسگاه های شناور دریایی برای بازرسی شناورهای عبوری بین ایران و شورای حاشیه خلیج فارس، تقویت و توسعه تجهیزات الکترونیکی و الکترواپتیکی، ایجاد پایگاه های دریایی و شناوری،‌ نصب رادارهای زمینی و شناوری و نصب دوربین های تخصصی اشاره کرد.

وی بیان‌داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال۲۰۲۲ ضمن اجرای حدود چهار هزار و ۳۰۰ عملیات و درگیری مسلحانه، نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ باند منطقه ای و بین المللی مواد مخدر منهدم و باتوجه به قوانین و ساختار متناسب با پولشویی در ایران ضربات اساسی را به بنیان مالی قاچاقجیان وارد کند.

مومنی ادامه‌داد: در جریان عملیات های یادشده، نیروهای مقابله ای جمهوری اسلامی ایران حدود ۷۱۶ تن از انواع موادمخدر و روانگردان، شامل ۳۰ تن هروئین و مرفین، ۵۴۰ تن تریاک، ۷۶ تن حشیش و حدود ۳۰ تن متامفتامین (شیشه) کشف و از چرخه جهانی تجارت غیرقانونی مواد مخدر خارج کرده‌اند.

وی تصریح‌کرد: بر اساس گزارش دفتر UNODC ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین را انجام می دهد که گزارش کامل اقدامات و فعالیت های ایران جهت ثبت و ضبط در اسناد، به نشست ارائه شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از موضوعات اولویت دار ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، در ایام زیارت عتبات عالیات توسط زائرنماهاست. در این زمینه دستگاه های ذی صلاح از جمله وزارت امور خارجه، سازمان حج، فرماندهی پلیس فرودگاه های کشور، مرزبانی کشور،‌ گمرک کشور، دادستانی کل و ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات متعددی را با هدف پیشگیری و مقابله با جرم تشکیل و آیین نامه های اجرایی را به دستگاه های متولی ابلاغ می‌کنند.

وی بیان‌داشت: ارتقای آگاهی های عمومی زائران از طریق ارسال پیام های پیشگیری، برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی برای زائرین و روسای کاروان‌ها، تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی،‌ استقرار واحد سگ موادیاب پلیس و گمرک در مبادی مرزی از جمله اقدامات است.

مومنی یادآور شد: در سال گذشته، تعداد هشت نفر از بهترین فرزندان ایران در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر شهید شده اند.

وی اعلام آمادگی کرد تا با ظرفیت ایجاد شده در شرکت های دانش بنیان، کمک های تجهیزاتی در رابطه با تشخیص اعتیاد و مواد را در اختیار طرف عراقی قرار دهد.

وزیر کشور عراق نیز در این دیدار، از این که طرف ایرانی در عالی ترین سطح در اجلاس منطقه ای بغداد شرکت کرده تشکر کرد و با قدردانی از اقدامات ایران، بر تشدید اقدامات کنترلی در طول مرزهای مشترک دو طرف تاکید کرد.

وی در پایان بر ضرورت امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر با هدف ترسیم چگونگی همکاری‌ها برای توسعه هماهنگی ها، تبادل اطلاعات (‌عملیاتی)‌ در مورد شیوه‌ها و شگردهای قاچاقچیان،‌ ارتقای مدیریت مرزی،‌ انتقال تجارب و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار