در نشست شورای اجرایی اسکودا مطرح شد؛

هیأت مدیره کانون‌های وکلا به سمت تقویت کانون‌ها گام بردارند

تهران (پانا) - نشست شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) روز پنجشنبه 25 خرداد 1402 در محل این اتحادیه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
هیأت مدیره کانون‌های وکلا به سمت تقویت کانون‌ها گام بردارند

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در این نشست جعفر کوشا، رئیس اسکودا با اشاره به وقایع رخ داده در چهل و هشتمین مجمع عمومی این اتحادیه در خوزستان که موجب لغو آیین افتتاحیه این همایش شد، اظهار کرد: در این همایش اتفاقاتی رخ داد که نشان می‌دهد که در کانون‌های وکلا باید برای اجرای هر امری، بررسی کارشناسی صورت گیرد تا خروجی مطلوب حاصل شود اما در مورد این همایش همچنان مسائلی مبهم و نامشخص وجود دارد.

وی افزود: بارها به مسئولان و نهادهای مختلف اعلام کردیم که نگذارید برخی از رفتارها و برخوردهای غلط به خوراک رسانه‌های بیگانه تبدیل و یک فضای غلط به افکار عمومی تزریق شود، اما متاسفانه گوش برخی‌ها به این سخنان ما بدهکار نیست؛ به گونه‌ای مساله پیش‌پا افتاده‌ای مانند کروات، به یک خط خبری مخرب در کشور تبدیل شد و رسانه‌های خارج از کشور هم بر آتش آن دمیدند.

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیأت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری باید به سمت حمایت و تقویت صنف وکالت گام بردارند، افزود: واقعیت این است که رفتار برخی از روسا و اعضای هیأت مدیره کانون‌ها چندان به نفع صنف و جامعه وکالت نیست و این موضوع باید به دقت اصلاح شود. اینکه برخی از اشخاص در هیات‌های مدیره کانون‌ها هنوز ذیل تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری قرار دارند و همچنان در ساختار کانون‌ها نیز حضور دارند، به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ چراکه این رفتار خیانت به نهاد وکالت محسوب می‌شود، بر همین اساس اعضای هیأت مدیره و روسای کانون‌های وکلای دادگستری باید در جهت تقویت و حمایت از نهاد وکالت گام بردارند و قلم بزنند و برای تقویت آن وارد میدان شوند.

کوشا با اشاره به این موضوع که عده‌ای در خارج از جامعه وکلا در حال ضربه زدن به وجاهت صنف وکالت هستند، گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که روز به روز در خارج از دایره صنف وکالت، عده‌ای بر عناد خود با وکلا پافشاری می‌کنند. به عنوان مثال دیده می‌شود که برخی افراد در مجتمع‌‌های قضایی سراسر کشور به راحتی تلفن همراه خود را وارد ساختمان اصلی می‌کنند ولی در همان مجتمع علاوه بر تفتیش بدنی وکلا، آنها را مجبور می‌کنند که تلفن همراه خود را تحویل دهند. این دقیقاً همان نقطه‌ای است که باید اعضای هیأت مدیره و روسای کانون‌ها در قبال آن موضع بگیرند.

وی در ادامه با انتقاد از ساخت برنامه‌هایی در صداوسیما علیه نهاد وکالت، گفت: اینکه در یک شبکه صداوسیما به صورت علنی علیه صنف وکالت، وکلا و حتی آزمون وکالت توهین و تمسخر صورت می‌گیرد و حتی اطلاعات دروغ و خلاف واقع مطرح می‌شود، موضوعی است که نشان می‌دهد نهادها بدون کوچکترین اطلاع از صنف وکالت در حال ضربه زدن به کانون وکلا هستند. مشخص نیست چرا بیت‌المال هزینه ساخت چنین برنامه‌هایی می‌شود که خروجی آن صرفاً ایجاد دوقطبی و تخریب یک نهاد صنفی و مدنی است.

این عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه متاسفانه هیأت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری در حال تضعیف شدن است، تصریح کرد: متاسفانه به حدی ساختار اصلی کانون‌های وکلا را تضعیف کرده‌اند که همگی سرگرم بحث‌های پیش‌پاافتاده و بی‌ارزش در فضای مجازی و واقعی هستند و هیچ واکنشی از سوی ایشان نسبت به تهدیدهای اصلی صنف وکالت دیده نمی‌شود. البته به موازات این مسائل، اقدامات مثبتی هم از سوی برخی اعضای هیأت مدیره کانون‌ها انجام شده که نمونه آن را باید در مسئله وکلای در معرض خطر و حتی وکلای بازداشت شده دنبال کرد که توانستیم با همکاری و همیاری یکدیگر نتیجه نسبتاً خوبی را به دست آوریم.

در ادامه این جلسه دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا در مورد مرکز ملی آزمون و اختبار توضیحاتی را ارائه کرد.

همچنین دکتر محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا هم به ماده ۹ و تبصره‌های ماده ۲۸۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و خواستار رایزنی کانون‌های وکلای دادگستری برای رفع چالش‌های موجود علیه نهاد وکالت در این برنامه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار