مدیر آموزش و پرورش کلات:

در کلاس‌های اوقات فراغت باید هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی در کودکان زنده شود

کلات (پانا) - مدیر آموزش و پرورش کلات گفت در کلاس‌های اوقات فراغت باید هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی در کودکان این‌ کشور زنده شود.

کد مطلب: ۱۳۷۸۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
در کلاس‌های اوقات فراغت باید هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی در کودکان زنده شود

مدیر آموزش و پرورش کلات در جلسه هماهنگی و برگزاری کلاس های اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۲ شهرستان تشریح کرد: تجربه ثابت کرده جوانی که با مساجد و مکان های مذهبی ارتباط دارد، خیرش به جامعه بیشتر می رسد و این زمینه بسیار با ارزش و یکی از نکات کلیدی برای اوقات فراغت است. یکی‌ از انتظارتی که در کلاس های اوقات فراغت از معلمان و مربیان عزیز می رود این است که احساس هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی در کودکان این‌ کشور را زنده کند. در کشور اسلامی که سند آموزش بنیادین دارد باید این هویت بخشی بوجود آید. مفاخر ملی، سابقه فرهنگی، عزت تاریخی و... وقتی به جوان و نوجوان نشان داده شود به داشته هایش افتخار کرده و احساس غرور می کند. تربیت محدود به زمان و مکان خاصی نیست. فقط تعلیم و تربیت رسمی قائل به زمان است. تربیت دائما و در همه حال اتفاق می افتد.(در صف نانوایی، در مساجد، در خیابان، در جمع های دوستانه و...)بنابراین از همه اقدامات و برنامه هایی که می تواند زمینه تعلیم و تربیت را فراهم کند (که یک فرصت است) باید به نحو احسن استفاده شود.

وی افزود: ما در یک برهه از زمان با کرونا مواجه شدیم که دانش آموزان را دچار آسیب های بسیاری کرد، در حال حاضر نباید از محافل دورهمی، اردوها و حلقه های دوستانه برای دانش آموزان غافل شد. در کلاس های اوقات فراغت باید زمینه گفتگو را برای دانش آموزان و خانواده ها باز کرد تا اطلاعات جدید و مفیدی بدست آید. بخشی از فعالیت های اوقات فراغت را به این مسائل اختصاص دهیم. اگر اردویی برای دانش آموزان پیش بینی می شود، آنها را درگیر موضوعات متنوع و تربیتی کنیم تا به صورت گروهی مسائل را به چالش بکشند که خروجی مثبت آن را قطعا خواهیم دید. در اوقات فراغت از ظرفیت های مردمی به خوبی استفاده کنیم.

یکی دیگر از موضوعاتی که مورد تاکید این مقام مسئول برای انجام در ایام تابستان در کلاس های اوقات فراغت قرار گرفت "مهارت آموزی" بود.

رمضان پروانه در این خصوص گفت: در راستای مهارت آموزی می توانیم از ظرفیت برخی از تعمیرکاران و صاحبان مشاغل حرفه ای استفاده کنیم تا در این کلاس ها حضور یابند و به دانش آموزان برخی از مهارت های اولیه و ساده را بیاموزند تا در زندگی خود بکار گیرند، برای آموختن و یاد گرفتن گاهی باید ریسک کرد و دست به انجام و یادگیری مهارت ها زد. برنامه ای که اجرا می شود باید باکیفیت باشد.

وی تاکید کرد: در‌ کلاس های اوقات فراغت از ظرفیت برون سازمانی می توان استفاده کرد، نهادهایی همچون سازمان فنی و حرفه ای، کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان، اداره ورزش و جوانان و... امکانات لازم را برای آموزش به دانش آموزان دارند و با هماهنگی لازم و عدم موازی کاری در امورات می توان کارهای خوبی انجام داد که خروجی مثبتی داشته باشد.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه موضوع "انطباق برنامه ها با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" بود که پروانه پیرامون این مبحث گفت: در این ایام باید به سمتی حرکت کنیم که دانش آموز ساحت های ششگانه این سند مهم را بفهمد و بیاموزد و برنامه هایی که در دست اقدام داریم باید منطبق با این ساحت ها باشد.

وی بیان کرد: در کلاس های اوقات فراغت یکی از موضوعاتی که باید به جد و پررنگ دنبال شود، کلاس های قرآنی است. ما برای تربیت قاریان برجسته، موذن، حافظان قرآنی و ... هر هزینه ای انجام شود را پرداخت خواهیم کرد، برای ما جای بسی باعث افتخار است که در تمامی برنامه ها چه در سطح ادارات شهرستان و چه در مدارس از ظرفیت دانش آموزان قرآنی تربیت شده استفاده کنیم. زمینه فعالیت های دانش آموزی در اردوهای تفریحی باید فراهم شود که خوشبختانه اردوگاه امام حسین (ع) روستای حمام قلعه مکانی بسیار زیبا و امن برای انجام این کار است.

پروانه افزود: انتظار داریم‌ مربیانی که در کلاس های اوقات فراغت حضور می یابند خود نیز الگو باشند، چرا که در جامعه بیشترین اعتماد به معلمان است،پس باید آنچه را که مربی به دانش آموزان انتقال می دهد دارای الگوی تربیتی، آموزشی و اثرگذار باشد و این در رفتار همکاران و مربیانی که در کلاس ها حضور پیدا می‌کنند نیز مشهود بوده و آنان خود نقش الگویی را رعایت کنند تا بسیاری از مسائل حفظ شود.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت کلات در‌ پایان گفت: امیدواریم برنامه هایی که همکاران برای اوقات فراغت امسال برنامه ریزی می کنند، پربار و مثمرثمر باشد و تربیت مفید و اثرگذار اتفاق بیافتد.

در پایان از عوامل برگزاری مرحله شهرستانی چهل و یکمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری امید فردا تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار