کریمیان در رویداد بزرگ بازی و یادگیری مدارس شهر تهران:

بازی زمینه‌ساز تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و ابزار اثرگذاری برای انتقال مفاهیم توسط معلم است

تهران(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بازی نقش بسیار مهمی در زندگی افراد، دارد استفاده از ابزار بازی در فرآیند یادگیری را؛ زمینه ساز بروز استعداد و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و ابزار اثرگذاری برای انتقال مفاهیم توسط معلم دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۸۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بازی زمینه‌ساز تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و ابزار اثرگذاری برای انتقال مفاهیم توسط معلم است

رویداد بزرگ بازی و یادگیری به همت معاونت آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در قالب طرح های توانمند سازی معلمان و دانش آموزان پایتخت با حضور رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، حجت اله الماسی؛ مدیرکل دفتر وزارتی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، علی آمره مدیر آموزش و پرورش منطقه ٨ و جمعی از شورای معاونین اداره کل و مدیران مناطق نوزده گانه به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ٨ در ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد.

در این رویداد، علیرضا کریمیان؛ اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی تحت تاثیر قرار گرفت و سبک زندگی دگرگون شد که موضوع تعلیم و تربیت و آموزش هم مستثنی نبود و آموزش در بستر فضای مجازی ادامه یافت که علاوه بر ایجاد کم تحرکی و فقر حرکتی؛ موجب کاهش مهارت های فردی و اجتماعی در مدرسه و جامعه همسالان نیز کاهش و خلاقیت ها و نوآوری ها ناشی از معاشرت دانش آموزان با گروه دوستان شد.

وی افزود: با لطف و عنایت پروردگار و تلاش همکاران و زحمات معلمان؛ از این مرحله گذر کردیم و به زیست بوم قبل بازگشتیم، لذا برای جبران فاصله ایجاد شده میان دانش آموزان با مدرسه، می بایست فضای مدرسه را با نشاط می کردیم تا با ایجاد فضای یادگیری مطلوب، دانش آموزان را بیش از گذشته به فضای مدرسه علاقه مند کنیم که حمایت از ایده ها و طرح های نو و خلاقانه در دستور کار قرار گرفت و در معاونت آموزش ابتدایی اقدامات ارزشمندی در این حوزه رقم خورد.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت تصریح کرد: اجرای روز مدرسه بدون کیف و شنبه های شاد از طرح های موفقی بود که در آن، دانش آموزان در کنار درس به بازی می پرداختند و در روزهای چهارشنبه به پژوهش و مهارت آموزی پرداخته می شد. که در ادامه این طرح ها با انجام بررسی های لازم به این نتیجه رسیدیم که از بازی می توان به عنوان یک ابزار اثرگذار در فضای یادگیری استفاده کرد که می تواند فضای بی روح گذشته را شاداب سازی کند تا زمینه بروز و ظهور استعداد دانش آموزان را فراهم کند و موجب تقویت مهارت های اجتماعی آنها شود و همچنین به معلم کمک کند تا برای انتقال مفاهیم از این ابزار قدرتمند بهره ببرد.

کریمیان با اشاره به رویداد بزرگ بازی و یادگیری در مدارس شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از تدوین رویداد بزرگ بازی و یادگیری؛ از میان ٢ هزار بازی که به جشنواره این طرح ارائه شد، بعد از داوری های انجام شده، ۵٠٠ بازی برتر انتخاب و به تشکیل این نمایشگاه منجر شد که با مدیریت و راهبری کلان مدیران مدارس و همکاران و دانش آموزان شکل گرفته است.

وی افزود: این بازی ها نتیجه زحمات همکاران و دانش آموزان است که درصدد هستیم متناسب با جنسیت و علاقه دانش آموزان در کنار فعالیت های آموزشی مرسوم، در مدارس و کلاس های درس به کار گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر با بیان اینکه بازی نقش بسیار مهمی در زندگی افراد، دارد گفت: با نگاهی به بازی های خلق شده توسط نیاکان خود در می یابیم که در این بازی ها، به مباحث مهمی نظیر تقویت ذهن، تحرک بدنی، انسجام خانوادگی و .... توجه شده بود که متاسفانه به دلیل رشد فناوری و تغییر سبک زندگی تا حدی از آنها دور شده ایم و اکنون این اقدام موجب می شود تا بچه ها اوقات خود را با بازی هایی که توسط خودشان طراحی شده بگذرانند که علاوه بر اینکه فرهنگ های بومی و منطقه ای ما را منتقل می کنند، پویایی فرهنگی را نیز به ارمغان می آورند.

وی با تاکید بر اینکه در خلق و ترویج این بازی ها باید به مسائل فرهنگی، دینی و اخلاقی توجه ویژه شود، از مدیران مناطق نوزده گانه شهر تهران خواست تا نوآوری ها و خلاقیت های رویداد بزرگ بازی و یادگیری در کلاس های درس نمود داشته و کل مدارس و در ابعاد وسیع تر کل کشور از این دستاورد استفاده کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه کار آموزش و پرورش بدون همکاری خانواده ها ابتر خواهد بود، افزود: هدف این رویداد فقط تولید و خلق این بازی ها نبوده، بلکه اتفاق مهم تر به کارگیری موثر این بازی ها در کلاس درس است، دستاورد امروز نتیجه همکاری مشترک این دو رکن مهم تربیت و استقبال خانواده ها، نشان دهنده رسیدن به هدف است.

در ادامه علی آمره؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ٨ نیز با بیان اینکه تغییر روش های آموزشی و یاددهی نیاز دانش آموزان است اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر دانش آموز محوری تاکید ویژه ای شده، لذا باید دانش آموزان را در کل فرآیند یاددهی و آموزش، مشارکت دهیم.

آمره نمایشگاه رویداد بزرگ بازی و یادگیری را نتیجه مشارکت مدارس تمام مناطق شهر تهران دانست و آن را اتفاق مبارکی برشمرد که با ارائه ۵٠٠ بازی آموزشی می تواند در زمینه مشارکت هرچه بیشتر دانش آموزان، در فرآیند یادگیری قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار