سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان پارسیان خبر داد:

پرداخت 400 میلیاردتومان تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال‌زایی در شهرستان پارسیان

هرمزگان (پانا) - سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان گفت ۱۴۰۰ واحد صنفی کارگاهی و تولیدی در شهرستان وجود دارد و از سال ۱۳۹۴ تاکنون با وجود قوانین سخت بانکی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان جهت اشتغال‌زایی، تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۸۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت 400 میلیاردتومان تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال‌زایی در شهرستان پارسیان

حسن هوشیار بیان کرد: یکی از وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به واحدهای کارگری و کارفرمایی است، یعنی تعاملاتی که بین کارگر و کارفرما وجود دارد، مثل رسیدگی به شکایاتی که در این حوزه اتفاق می افتد در واحدی به نام هیات‌ تشخیص‌ به آن رسیدگی می شود و از آن جایی که این اداره شبه قضایی‌ است با رعایت انصاف و عدالت رای صادره توسط هیات تشخیص پس از تایید توسط مرجع قضایی لازم الاجرا تلقی می‌شود.

وی با بیان این‌که ۱۴۰۰ واحد صنفی‌ و کارگاهی در شهرستان وجود دارد، افزود: ۵۰ واحد تولیدی و خدماتی در شهرستان مشغول به کار هستند و حدود ۹۳۹۰ نفر افراد بیمه شده از خدمات بیمه ای تامین اجتماعی استفاده می کنند. همچنین از ۲۸۸ شرکت تعاونی ثبت شده از سال ۱۳۶۲ تاکنون ۱۶۰ تعاونی فعال وجود دارد که از این تعداد ۱۲ تعاونی متعلق به بانوان است و در حوزه شیرینی های سنتی، نان های خانگی، صنایع دستی و تولید پوشاک مشغول به فعالیت هستند و باعث افتخار است که تاکنون یک تعاونی برتر ملی و دو شرکت برتر استانی از شهرستان پارسیان داشته ایم.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتقاد راسخ دارم که در این شهرستان برای همه شرایط اشتغال فراهم است، به شرطی که جوانان فقط به پشت میزنشینی و اشتغال در صنایعی مثل انرژی بر اکتفا نکنند. در شهرستان ۲ دفتر مشاوره و کاریابی مجوز فعالیت گرفته اند که با ثبت اطلاعات افراد جویای کار در بانک اطلاعاتی و مشاوره مناسب می توانند کمک بسیار بزرگی به آنها کنند. علاوه بر آن در همین اداره آماده ارائه مشاوره شغلی به صورت رایگان هستیم و این مشاوره بسیار لازم است چرا که بر اساس توانایی، مهارت، استعداد و علایق فرد شغل مناسب به او پیشنهاد می شود و قطعا این کار از شکست احتمالی فرد در بازار جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: در بخش مشاغل خانگی سالیانه به طور متوسط حدود ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله پرداخت شده است که بر خودکفایی بسیاری از خانواده ها تاثیر مستقیم داشته است و بسیاری از افراد از جمله بانوان بدسرپرست و بی سرپرست مشغول به کار شده اند‌. هر چند با وجود چندین جلسه و مکاتبه با فرمانداری و شهرداری هنوز یک بازارچه مشاغل خانگی در سطح شهر وجود ندارد و با وجود پتانسیل عظیم گردشگران هیچ بهره ای از ارائه آثار و خدمات این نوع مشاغل به مسافران و همشهریان نبرده ایم.

یکی از دغدغه های حسن هوشیار بحث حضور در مسابقات سازمان یونسکو است که از سال ۲۰۱۵ برای آموزش بانوان جوایز نفیسی در حدود ۵۰ هزار دلار در نظر گرفته شده و از هر کشوری ۲ تا ۳ نفر می توانند شرکت کنند.

وی ضمن افسوس بابت عدم حضور بانوان هرمزگانی و مخصوصا پارسیانی در سنوات گذشته، از برنامه ریزی لازم جهت حضور در این برنامه جهانی و معرفی پتانسیل منطقه خبر داد.

لازم به ذکر است که یکی از برنامه های اساسی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی پارسیان که قرار است انجام بگیرد نیازسنجی و برنامه ریزی شغلی در روستاهاست تا جوانان به جای مهاجرت به مرکز شهر در همان جا اقدام به کارآفرینی و ایجاد کارگاه های تولیدی کنند. همچنین توجه به بحث سوادآموزی یکی از دیگر اقدامات در خور تحسین این اداره است که با مشاوره شغلی مناسب به بی سوادان آنان را مجاب می کنند تا پس از تحصیل و کسب مدرک دیپلم بتوانند جهت اخذ مجوزها اقدام و سپس به شغل مورد نظر ورود کرده و از حمایت های مالی و تسهیلات دولتی استفاده کنند.

هوشیار در مورد سرمایه گذاری های بزرگ و حمایت از کارآفرینان گفت: این شهرستان پذیرای هر نوع سرمایه گذاری است، از کارآفرینان و مخترعان می خواهم جهت ایجاد کارگاه های تولیدی و تاسیس شرکت های دانش بنیان طرح های خود را پیشنهاد دهند که در صورت تصویب در کارگروه تا سقف ۴ میلیارد تومان با بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۷ ساله تسهیلات پرداخت می شود، همان طور که از ۹۴ تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، هر چند که به دلیل قوانین بسیار سختگیرانه بانک ها این مبلغ می توانست بسیار بیشتر هم باشد.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: باز هم تاکید می کنم که شغل فقط اداری و پشت میزنشینی نیست و با توجه به وجود پتانسیل حوزه های دریایی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، تولیدی و خدماتی در این شهرستان استراتژیک همه می توانند از این فرصت بزرگ بهره ببرند.

وی عنوان کرد: برای این امر برنامه ریزی جدی جهت حضور در مدارس و آشنایی دانش آموزان با فرصت های شغلی را داریم، چرا که معتقدم دانش و مهارت در کنار هم باعث می شود فرد پیشرفت کند.

در این راستا حسین عباسیان، مسئول سازمان دانش آموزی پارسیان گفت: یکی از وظایف سازمان دانش آموزی آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان است که در این زمینه تشکل پیشتازان آمادگی کامل خود را جهت برنامه ریزی و حضور کارشناسان و مشاوران مربوطه در مدارس در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی اعلام می‌کند.

خبرنگار: فاطمه شهیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار