دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با پانا:

شهرداری‌ها در همه جای دنیا متولی ساخت مسکن اجتماعی هستند

بخشی از ظرفیت دانش ساخت‌وساز پشت در بروکراسی می‌ماند

تهران (پانا) - دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن معتقد است که نمونه مسکن‌های اجتماعی که در دنیا برای حمایت از اقشار کم‌درآمد وجود دارد در ایران قابل هم می‌تواند اجرایی شود اما متأسفانه بخشی از ظرفیت دانش ساخت‌وساز پشت در بروکراسی می‌ماند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شهرداری‌ها در همه جای دنیا متولی ساخت مسکن اجتماعی هستند

مسکن اجتماعی یکی از روش‌های خانه‌دار شدن از سوی حکومت‌هاست که در کشورهای مختلفی تجربه‌ شده است. در حوزه مسکن اجتماعی، مالکیت مسکن منتقل نمی‌شود و دوره‌های اجاره دهی تعیین می‌شود و بدین ترتیب تراکم شهری اصلاح می‌شود و از سوی دیگر به‌نوعی مطلوبیت مالکیت ایجاد می‌شود.

مسکن اجتماعی برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری مطلوبیت مالکیت با استفاده از ایده مسکن اجتماعی گفت: «بحث مالکیت، فرهنگ است. برای مثال در کشور ما مردم تمایل دارند که مالک خانه باشند و برایشان سخت است که بخواهند در مسکن استیجاری زندگی کنند. در کشورهای دیگر دولت‌ها مسکن‌های اجتماعی حمایتی را برای دهک‌های پایین جامعه می‌سازند نه برای همه مردم و متولی ساخت این خانه‌ها هم شهرداری‌ها هستند.»

توسعه در صنعت ساختمان در گرو تشکیل صنوف ساختمان به جای بنگاه اقتصادی است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد: «توسعه در صنعت ساختمان، زمانی شکل می‌گیرد که سازمان نظام‌مهندسی اجازه بدهد بنگاه‎های اقتصادی در قالب صنوف ساختمان شکل بگیرند. زمانی توسعه ایجاد می‌شود که وزارت راه و شهرسازی بپذیرد که بخش خصوصی در کشور باید فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهد. برخی از سیستم‌های اداری ما به جای اینکه تسهیل گر باشند، سرعت‌گیر شده‌اند. مثلاً پنجره‌های الکترونیکی که در ساختار اداری ما تعریف‌شده، هیچ تأثیری در کاهش بروکراسی اداری نداشته و خودش هم باعث ایجاد دردسر شده است.»

بخشی از ظرفیت دانش ساخت‌وساز پشت در بروکراسی می‌ماند

پورحاجت اظهار کرد: «یک زمانی همکاران ما با یک بار مراجعه، پروانه‌های صنفی‌شان را می‌گرفتند و می‌رفتند اما امروزه اخذ یک پروانه صنفی حداقل 3 تا 4 ماه زمان می‌برد. درواقع بخشی از ظرفیت دانشی در این حوزه، پشت در بروکراسی می‌ماند.»

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن اظهار کرد: «زمانی که به این باور برسیم که تولیدکننده بخش مسکن با سوداگر فرق دارد می‌توانیم به توسعه برسیم. همچنین صحبت‌ها و وعده‌های مسئولین در حوزه مسکن باید کارشناسی شده باشد. نباید تمام منابع و مصارف حوزه مسکن را اختصاص بدهیم به یک صحبتی که امکان‌سنجی نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار