توصیه‌های امتحانی یک مشاور

افکار منفی را در ایام امتحانی از خودتان دور کنید

قم (پانا) - یک مشاور تحصیلی توصیه کرد دانش‌آموزان افکار منفی را همواره و بخصوص در ایام امتحانی از خودشان دور کنند.

کد مطلب: ۱۳۷۴۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
افکار منفی را در ایام امتحانی از خودتان دور کنید

فاطمه اشراقی، مشاور تحصیلی و روانشناس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به فرارسیدن ایام امتحانی اظهار کرد: «این ایام، زمان نتیجه گیری از چندین ماه تحصیل و تلاش است و باید مراقبت کرد تا بهترین نتیجه های امتحانی کسب شود.»

وی با اشاره به ضرورت تلقین با افکار مثبت افزود: «اصولا هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد، فورا همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید. مثلا ممکن است فکرکنید: همه بچه‌ها یک دور کامل درس را خوانده‌اند و به آن مسلط هستند اما من هنوز با کتاب سر و کله می‌زنم. اگر چنین فکری به سراغ‌تان آمد بلافاصله به خود تلقین کنید که توانسته اید با مطالعه کافی و مفید، نمرات بهتری بگیرید و با صدایی رسا بگویید: من قبلا هم چنین امتحان‌هایی داده‌ام و اکثر مواقع هم نمره خوبی گرفته‌ام.»

اشراقی ادامه داد: «درسی را که امتحان دارید، به دقت مطالعه کرده و با تمام توان از فرصت بهره بگیرید و بدانید از دست دادن چنین ایام مهمی به راحتی جبران پذیر نخواهد بود.»

وی گفت: «برنامه مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که بعد از مطالعه دقیق و عمقی مطالب، حداقل یک بار مطالب امتحانی خود را مرور کنید؛ روزهای قبل از امتحان حتما مثل شرایط امتحان و با زمان بندی مشابه از خود امتحان بگیرید؛ برنامه امتحانات را در محل مناسب به نحوی که در معرض دید باشد نصب کنید.»

مشاور تحصیلی مدارس قم افزود: «قبل از دوره کردن هر مطلب جدید نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید. در ضمن در پایان جدول زمان‌بندی که برای خود تهیه کرده‌اید زمانی را برای قدم زدن در هوای آزاد در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود قبل از امتحان فردا احساس آرامش عمیقی به شما دست دهد.»

وی گفت: «بهتراست شب قبل از امتحان دوش بگیرید، مطابق معمول هر شب استراحت کنید تا روز بعد با شادابی و نشاط بیشتری در جلسه امتحان حضور یابید، سعی کنید شام را مختصر و سبک میل کنید، قبل از رفتن به بستر، وسایل لازم و ضروری را برای امتحان فردا آماده کنید.»

اشراقی تاکید کرد: «از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان، حضور در مکان های شلوغ و پر سر و صدا و دیدن یا شنیدن بیش از حد برنامه های تلویزیونی و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت، تشویش خاطر و حواس پرتی می شوند، پرهیز کنید.»

وی افزود: «لازم است صبح پس از بیدار شدن و به جای آوردن نماز نخوابید و به مرور مطالب کتاب درسی و فرمول های آن بپردازید.»

اشراقی گفت: «حتما صبحانه مناسب و یا ناهار مختصر صرف کنید. بدون تغذیه مناسب مغز شما برای انجام فعالیت های لازم دچار مشکل خواهد شد.»

مشاور تحصیلی مدارس قم ادامه داد: «سعی کنید زودتر از معمول روزانه از خانه خارج شوید تا مسائلی مانند ترافیک باعث ایجاد نگرانی و تشویش از دیر رسیدن به جلسه نشود؛ با گامهای آهسته و بدون تعجیل به مدرسه آمده و با گام‌های آهسته به محل برگزاری امتحان بروید.»

وی با اشاره به لزوم آماده شدن برای حضور در جلسه امتحان گفت: «با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه‌ امتحان حاضر شوید و مطمئن شوید وسایل مجاز و مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ساعت و ... را به همراه دارید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و ضمن آرامش نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.»

این مشاور تحصیلی مدارس قم تاکید کرد: «با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید.»

وی افزود: «ضرورت دارد قبل از امتحان با دوستان در مورد اضطراب و دل‌شوره و امتحان صحبت نکنید چون نگرانی هم‌چون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.»

اشراقی ادامه داد: «باید آرام ولی هوشیار باشید زیرا داشتن آرامش در روز امتحان فوق العاده اهمیت دارد. افرادی که کارهای خود را منظم تر برنامه ریزی می کنند و به انجام می رسانند کمتر در شرایط تنش امتحانی قرار می گیرند.»

وی توصیه کرد: «از مرور مطالب درسی در ساعات نزدیک به امتحان با دوستان و همکلاسی ها جدا خودداری کنید زیرا می تواند زمینه ساز افزایش اضطراب باشد.»

اشراقی تصریح کرد: «در همین راستا دانش آموزان باید طوری برنامه ریزی کنند که فعالیتهای درسی را که قرار بوده با همراهی دوستان خود انجام دهند، در روزهای قبل از امتحان انجام داده باشند.»

وی همچنین تاکید کرد: «دانش آموزان سعی کنند با آرامش کامل و با نام و یاد خدا پاسخ به سوالات امتحانی را شروع کنند و در پایان نیز، چندین بار پاسخ های خود را بخوانند زیرا بسیاری از بی دقتی ها در مرور آخر برگه امتحانی، مشخص و اصلاح می شود.»

دانش آموز خبرنگار: رقیه سادات موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار