معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

برنامه‌های تمام‌ساحتی سمپاد منطبق با سیاست‌های سند تحول بنیادین است

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ترسیم برنامه‌های متنوع و جذاب و به واسطه آن پیاده‌سازی مدل تربیتی تمام‌ساحتی را ماموریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال‌های اخیر دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های تمام‌ساحتی سمپاد منطبق با سیاست‌های سند تحول بنیادین است

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ فرهاد فتحی‌نژاد در بازدید از سی‌وهشتمین نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و هنری دبیرستان فرزانگان یک تهران با اشاره به جایگاه پژوهش و تربیت تمام‌ساحتی در مدارس سمپاد اظهار کرد: در بحث پرورش استعدادهای درخشان دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت­‌های مربوطه معمولاً با 2 دیدگاه از 2 گروه از مطالبات متفاوت خانواده‌­ها مواجه هستیم.

فتحی‌نژاد گفت: در سنوات گذشته مطالبه مرسوم مبتنی بر باور گروهی از خانواده­‌ها این بوده که مثلاً فرزند من وقتی وارد مدارس سمپاد می‌شود، تربیت او به‌­گونه‌­ای انجام شود که صرفاً بتواند در کنکور و مسابقات و المپیادهای علمی موفقیت کسب کند. معنای ضمنی نگاه اول این بوده که مدرسه، کار تربیتی و پژوهشی چندانی نکند. هم­چنین اردوها و کارهای گروهی دارای اصالت چندانی نیستند. از این نظر شاید بتوان گفت که پرداختن مدرسه و عوامل آموزشی آن به شکل­‌گیری متعادل و متوازن شخصیت دانش‌آموز، اهمیت و الزامی نخواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سمپاد در ادامه افزود: گروه دوم، اولیا و خانواده‌هایی هستند که ضمن احترام به دیدگاه گروه اول در بحث اهمیت تمرکز علمی و فناورانه، عمیقاً معتقدند مدرسه باید استعدادهای نهفته دانش‌آموزان را کشف کرده و این توانمندی­‌ها را با اولیا به اشتراک بگذارد. به اعتقاد این گروه از خانواده‌­ها، خانه و مدرسه باید توأمان و در کنار همدیگر برای شکوفایی این استعدادها تصمیم بگیرند. بدیهی است در این رویکرد، صورت اولویت‌ها و برنامه‌های تربیتی مدرسه عوض می‌شود، فعالیت‌های محیط آموزشی دگرگون می‌شود و خانواده و مدرسه در راستای یک سری اهداف مشترک با هم همکاری می‌کنند. در این­‌ حالت، «مهارت­‌های زندگی» و «تربیت نظام­‌مند» در همه ابعاد مطرح می‌شود. فردی که در مدرسه تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل می‌شود، احتمالاً شهروندی مسئولیت‌­پذیر، قانون­‌مدار، دلسوز، معتقد به اصول و مبانی تربیتی و شخصیتی متعادل­‌ترخواهد بود. چنین محصولی از یک نظام آموزشی تمام‌­ساحتی حتماً درک صحیحی از محیط زیست و بوم اطراف خود خواهد داشت. خود را شریک حل مسائل و مشکلات محله، شهر و کشور خودش دانسته و در مسیر اثر­گذاری حرکت خواهد کرد.

وی گفت: بر مبنای این مطالبه در سال­‌های اخیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ماموریت داشته تا مدل تربیتی تمام‌­ساحتی را پیاده کرده و یک رنگین‌کمان زیبا از برنامه­‌های متنوع و جذاب ترسیم کند. در این رنگین‌کمان، طیف چشم­‌نوازی از برنامه‌­های تربیتی، اقتصادی، اعتقادی، هنری، کارآفرینی و علمی به نمایش گذاشته می‌­شود، چشم‌­انداز جالب و بهتری بین اولیا و مسئولین مدارس ترسیم می­‌شود و با درک متقابل و مشترک ذیل اجرای ­چنین مدلی، نمایشگاه­‌ها و کار­سوق‌های پژوهشی، برنامه‌ها و جشنواره‌های هنری و ادبی و المپیادهای ورزشی ظهور و نمود می­‌یابند.

وی در پایان دیدار از نمایشگاه در جمع دانش‌آموزان گفت: بعد از استقرار سمپاد مهارتی در ۱۱ استان در رشته­‌های شبکه و نرم‌افزار، فتوگرافیک، الکترونیک و پویانمایی، شاهد تاثیرات مثبت حضور و جلوه­‌گری رشته‌­های مهارتی در کنار رشته­‌های دیگر در مدارس هستیم که باعث شده رنگ و عطر و بویی متفاوت و متمایز در فضای فعالیت­‌های مدارس سمپاد پخش شود. با راه­‌اندازی نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و هنری، همه در درک و فهم زیبایی­‌های نگاه تمام‌­ساحتی سهیم هستیم و جا دارد از مدیران و عوامل اداری و آموزشی و البته تک‌تک دانش‌آموزان مصمم، خودانگیخته، باصداقت، اخلاق‌­مدار و خوب مدارس سمپاد که موجبات شکل‌­گیری این فضای مطلوب را فراهم آورده­‌اند، تشکر و قدردانی ­کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار