در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

پیش‌بینی تابستانی گرم‌ در سال جاری؛ کم‌بارشی در 12 استان نگران کننده است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اعلام کرد که وضعیت بارندگی‌ها در فصل بهار نامناسب است و پیش‌بینی می‌شود کشور تابستانی گرم‌تر از سال گذشته را تجربه کند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی تابستانی گرم‌ در سال جاری؛ کم‌بارشی در 12 استان نگران کننده است

احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه ماه اردیبهشت‌ مهم‌ترین بازه زمانی برای دریافت بارندگی در کشور است، اظهار کرد: «در خردادماه بارندگی‌ها در نیمه‌جنوبی به پایان می‌رسد و بارش‌ها فقط در نیمه‌شمالی کشور ادامه خواهد داشت. فروردین‌ ماه نیز ماه بسیار کم‌بارشی بود.»

به گفته وی، طی سال آبی جاری استان‌های تهران، خراسان رضوی، قزوین، سمنان، استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، تا حدودی آذربایجان شرقی و اردبیل بارندگی‌هایی به‌شدت کمتر از حد نرمال را تجربه کرده‌اند و فرصت کمی برای دریافت بارش‌های مورد نیاز در بازه زمانی باقیمانده دارند و کم بارشی این استان‌ها در فرصت باقی مانده جبران نخواهد شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: «در ماه جاری استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان کم‌بارشی بسیار شدیدی را تجربه کردند و این کم‌بارشی‌ها بر آب پشت سدها، جریان رودخانه‌ها و بخش کشاورزی تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت و خسارت‌های زیادی به همراه دارد.»

وی درباره بارش‌های فروردین ماه گفت: «برخی استان‌ها بارش‌هایی به شدت زیر حد نرمال را تجربه کردند. که از جمله آن‌ها می‌توان به تهران با ۴۰ درصد، خراسان رضوی با ۵۲ درصد، کرمان با ۴۱ درصد، گلستان با ۴۷ درصد، گیلان و مازندران با ۳۷ درصد، هرمزگان با ۴۲ درصد و سیستان و بلوچستان با ۵۱ درصد کاهش بارش اشاره کرد.»

به گفته وظیفه، برخی استان‌ها مانند ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد بارندگی‌های در حد نرمال و بیش از حد نرمال را تجربه کردند.

کمبود بارش در تهران

وی با بیان اینکه تهران با کمبود بارش ۴۱.۲ درصد کمتر از نرمال مواجه است، گفت: «دشت‌های جنوبی این استان بارش‌های مناسب‌تری نسبت به مناطق کوهستانی داشتند و کمبود بارش مناطق کوهستانی و استان‌هایی که در دامنه‌های البرز واقع شده‌اند را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.»

وضعیت نگران کننده در 12 استان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: «تا ابتدای مهرماه سال جاری با کمبود بارش‌ها در بخش‌های شمالی کشور، بخش‌های شمالی فلات مرکزی و نیمه‌شرقی کشور، شمال شرق و شمال غرب و استان تهران همچون روزهای گذشته با کم‌بارشی شدید مواجه خواهد بود. در تهران، قزوین، استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، آذربایجان شرقی و بخش‌های شمالی آذربایجان غربی، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی وضعیت بسیار نگران کننده است و بارندگی‌ها به‌شدت کمتر از حد نرمال هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار