پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای تقسیم حق پخش مسابقات فوتبال بین تلویزیون و وزارت ورزش

تهران (پانا) - مرکز پژوهش‌های مجلس، حق پخش تلویزیونی را یکی از ۳ منبع درآمدی باشگاههای فوتبال دانست و پیشنهاد کرد که درآمدهای حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی میان سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان به شکل مساوی تقسیم شود.

کد مطلب: ۱۳۶۹۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای تقسیم حق پخش مسابقات فوتبال بین تلویزیون و وزارت ورزش

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره حق پخش تلویزیونی زنده مسابقات ورزشی، این موضوع را یکی از منابع درآمدی باشگاه‌های بزرگ ورزشی جهان از جمله باشگاههای فوتبال دانسته و اعلام کرد که نخستین بار در قانون بودجه ۱۳۹۹، موضوع درآمد حوزه ورزش کشور به مسئولیت وزارت ورزش و جوانان از حق پخش تلویزیونی درج شد که ۳۰ درصد سهم وزارت ورزش و ۷۰ درصد سهم صداوسیما بود. سقف این ردیف در بودجه ۱۳۹۹ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بود که سهم وزارت ورزش ۱۵ و صداوسیما ۳۵ میلیارد تومان تعیین شده بود اما براساس اعلام دیوان محاسبات در آن سال هیچ مبلغی از این محل (حق پخش تلویزیونی) ابلاغ، تخصیص و جذب نشده است.

در سال ۱۴۰۰ سقف درآمد بودجه از حق پخش تلویزیونی ۱۵۰ میلیارد تومان بود که سهم وزارت ورزش و جوانان ۴۵ و صداوسیما ۱۰۵ میلیارد تومان و این موضوع (حق پخش تلویزیونی) در قانون بودجه ۱۴۰۱ رقم ۳۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره درآمد باشگاه‌های بزرگ فوتبال از حق پخش تلویزیونی در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ را برآورد کرده که رئال ۲۵۴۶.۱، بارسا ۲۳۷۲.۸، منچستر ۲۰۱۱.۴، بایرن ۱۳۰۵.۶، چلسی ۱۹۵۸.۹، آرسنال ۱۸۵۱، لیورپول ۱۶۶۸.۲، یوونتوس ۲۱۸۷.۹، تاتنهام ۱۴۰۱.۴، اینتر ۱۶۲۵.۵ و شالکه ۷۹۵.۷ میلیون یورو درآمد داشته اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش حق پخش تلویزیونی را یکی از ۳ منبع درآمدی باشگاههای فوتبال دنیا دانسته و پیشنهاد داده است یک حساب نزد خزانه داری کل کشور ایجاد شده و هم درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی استادیوم‌های ورزشی را وزارت ورزش و جوانان و هم درآمدهای پخش زنده مسابقات را سازمان صداوسیما در این حساب واریز کنند؛ سپس این درآمدها به نسبت مساوی بین این دو دستگاه (صداوسیما و وزارت ورزش) تقسیم شود.

از دیگر پیشنهادهای این مرکز پژوهشی، واریز ۱۰ درصد از درآمدهای وبسایت های پخش زنده، وی اوی دی ها (سامانه‌های نمایش آنلاین) و تلویزیون‌های تعاملی در این حساب است و این درآمد نیز به نسبت مساوی بین صداوسیما و وزارت ورزش تقسیم شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار