استاندارخراسان جنوبی: در حوزه شوراها عقب ماندگی تاریخی داریم

بیرجند (پانا)- همایش نکوداشت شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشوردر سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۶۸۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
استاندارخراسان جنوبی: در حوزه شوراها عقب ماندگی تاریخی داریم

رییس شورای اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه که یک مهمان وزارتی داشت در مهلت 7 دقیقه ای خود به تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم پرداخت.

محمدرضا حاجی‌آبادی در ادامه خواستار آرامش و بیان و حل و فصل مشکلات در یک گفت و گوی دوجانبه با ارائه راهکار شد و افزود: این جلسه برای نکوداشت شوراها برگزار شده و قرار است در نشست صمیمی این مشکلات توسط خود شوراها مطرح شود.

وی با بیان اینکه درآمد دهیاری‌های استان تقریبا صفر است، ادامه داد: شوراهای روستایی بخصوص شوراهای فرادست هم هیچ بودجه ای ندارد و حتی برای ایاب و ذهاب هم با مشکل مواجهند.

لزوم پاسخگویی مدیران استانداری به مکاتبات شوراهای استان از دیگر خواسته های ییان شده در این جلسه بود که توسط رئیس شورای اسلامی استان مطرح شد.

عقب ماندگی تاریخی

استاندار هم بودجه مصوب شوراهای استان را سه هزار میلیارد تومان اعلام کردو افزود: نگاه دولت سیزدهم به شوراها ویژه است.

جواد قناعت با بیان اینکه سال گذشته توجه خوبی به شوراها شده اما در مقایسه با استان‌های دیگر عقب‌ماندگی‌های تاریخی داریم، گفت:شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را برعهده دارند یا به نوعی کمک کار قوه مجریه هستند و نمادی از اداره کشور به دست مردم محسوب می‌شوند که اگر بتوانیم با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف‌ دولت و شوراها طوری عمل کنیم که شوراها در دستیابی به اهدافشان موفق شوند، یک سرمایه ارزشمند به نام اعتماد عمومی خواهیم داشت.

قناعت موفقیت شوراها را در 8 نکته خلاصه کردو افزود: پرهیز از سیاسی‌کاری، انتخاب شهرداران و دهیاران متخصص و نظارت بر شهرداری ها از جمله این موارد است که البته نظارت به معنای تعامل است نه مچ‌گیری.

وی از دیگر عواملی که باید مدنظر شوراها باشد یعنی مبارزه با فساد نام برد و اذعان داشت: اگر در شوراها فساد باشد اختیارات کمتری تفویض می‌شود که البته در خراسان جنوبی چنین موردی نداشته‌ایم.

اختلاف درون شورایی خوب نیست

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی وزارت کشور از توجه ویژه دولت به نظام شورایی سخن گفت‌ و با بیان اینکه مشکلات همه جا هست و شوراها باید ما را در حل این مشکلات یاری کنند، افزود: 24 سال از سابقه فعالیت شورایی در کشور می گذرد الان جامعه شورایی ما یک جوان 24 ساله و حلقه اتصال مردم با حاکمیت است.

وی با تأکید براینکه مدیریت شهر و روستا بر عهده شوراهاست و مدیریت یعنی هنر استفاده از افراد و دستگاه ها برای رسیدن به توسعه اذعان داشت: ما هم قبول داریم که جامعه شورایی خیلی مشکل دارد و بنا به سخنان رئیس جمهور در دیدار اخیر با شوراها باید روی ثروت آفرینی و اقتصاد روستا و شهر کار کرد.

وی در مورد انتخاب شهرداران گفت: ما برای انتخاب شهرداران کمال همکاری را با شوراها داشته ایم ولی گاها بعد 6 ماه به مشکل برمی خورند و خواستار برکناری می شوند.

وی ادامه داد: اختلاف داخل شوراها خوب نیست و باعث مشکلات عدیده می‌شود که این اختلاف هم ناشی از اختلافات فرهنگی و اجتماعی است.

وی از نداشتن کارت شناسایی جامعه شورایی به عنوان یک ایراد یاد کرد که گیرهای قانونی دارد و باید پیگیری و رفع شود. وی از مشکلات مالی و اقتصادی، نداشتن بیمه و مشکل ایاب و ذهاب شورا های دور دست به عنوان گوشه ای از مشکلات شوراها نام برد و گفت: دخالت شوراها در امور اجرایی باعث لطمه به مدیریت شهر و روستا می شود.

رشد 70 درصدی بودجه شهرداری ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه از رشد 70 درصدی بودجه شهرداری های استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: 60درصد اعتبار شهرداری ها با کمک دولت تأمین می شود. عباس زاده از برگزاری 1116 جلسه با ۲ هزار و ۶۲۱ مصوبه در شوراهای استان در سال گذشته خبر داد و افزود: در قالب خرید تجهیزات و ماشین آلات 105میلیارد تومان به شهرداری های استان کمک شده است.

وی از شوراها بعنوان پارلمان های محلی یاد کرد و ادامه داد: امروز می توانیم ادعا کنیم که نظام اداره کشور شورایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار