گزارش پانا از اما و اگرهای آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان:

آموزش سواد مالی به دانش آموزان از چه زمانی آغاز شود

تهران (پانا) - آموزش سواد مالی از سنین کودکی و نوجوانی همواره مورد تأکید کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت است و انجام این مهم را در رشد مستقل مالی دانش‌آموز مؤثر می‌دانند. یکی دیگر از فواید این نوع آموزش‌ها کاهش آسیب‌های مالی برای این افراد در آینده عنوان شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سواد مالی به دانش آموزان از چه زمانی آغاز شود

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان اظهار کرد: «آموزش و پرورش در بالا بردن سواد مالی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها نقش مؤثری دارد ولی باید با برنامه‌ریزی این مهم انجام شود. داشتن برنامه آموزش سواد مالی در مدت‌زمانی که دانش‌آموز در مدرسه تحصیل می‌کند اگر با روش‌های درست و دقیق باشد کمک می‌کند تا بعدها در بازار کار با کمترین مشکل برخورد کنند.»

مرحبا گفت: «آموزش مفاهیم اولیه چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه صنعت به دانش آموزان اهمیت دارد و در ادامه وقتی این فرد وارد دانشگاه شد مسائل تخصصی‌تر را آموزش می‌بیند. مسائل اولیه ساده باید عملیاتی باشد به‌گونه‌ای که بعدها در بازار کار که وارد شد برایش کاربرد داشته باشد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آموزش‌های کاربردی سواد مالی و مسائل اقتصادی اظهار کرد: «در شرایط کنونی و با این وضعیت اقتصادی ضرورت آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان بیش‌ازپیش خودش را نشان داده است. همین دانش‌آموز وقتی وارد خانواده می‌شود آموخته‌هایش را به خانواده منتقل می‌کند.»

نداشتن سواد مالی مشکلاتی مانند بدهی در آینده برای فرد ایجاد می‌کند

صمداله محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تعریف سواد مالی عنوان کرد: «سواد مالی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش فرد درزمینهٔ مالی و مدیریت پولی است. سواد مالی شامل آگاهی از مفاهیم اساسی مالی، بودجه‌ریزی، بانکداری، کسب درآمد، مدیریت بدهی و سرمایه‌گذاری است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: «سواد مالی به فرد این امکان را می‌دهد که توانایی مدیریت بهتر پول خود را داشته باشد. اهمیت سواد مالی ‌آنجایی نشان داده می‌شود که نبود دانش آن در هر فردی منجر به مشکلاتی نظیر بدهی یا سرمایه‌گذاری اشتباه و از دست دادن سرمایه خواهد شد.»

سواد مالی به دانش‌آموز کمک می‌کند که در آینده شخصیت مستقل مالی داشته باشد

محمدی درباره ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با سواد مالی از همان سنین کودکی اظهار کرد: «شاید به نظر برسد که سنین کودکی زمان مناسبی برای آموزش سواد مالی نیست و خانواده یا مدرسه نسبت به این موضوع کم‌توجهی داشته باشند اما آموزش این موضوع کمک می‌کند تا کودکانمان در آینده شخصیت مستقلی در مدیریت مالی خود و خانواده‌اش داشته باشد.»

وی درباره روش‌های آموزش سواد مالی در مدارس پیشنهاد داد: «آموزش سواد مالی به کمک بازی‌ها و مثال‌های زندگی روزمره می‌تواند برای آن‌ها جذاب و خلاقانه باشد. آموزش سواد مالی از سنین کودکی می‌تواند، برای کودکان، رفتارهای خوب مالی و کاربردی را در زندگی خود آموزش دهد که می‌تواند به شکل قابل‌توجهی در بهبود آینده‌شان و اقتصاد خانواده‌شان تأثیر داشته باشد.»

آموزش سواد مالی فرصت خوبی برای انعطاف‌پذیر شدن دانش آموزان است

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: «با توجه به اینکه مفاهیم مالی برای کودکان و درک کردن آن‌ها در مقیاس کلی می‌تواند به رشد شخصیتی و شناخت بهتر از دنیای اطرافشان کمک کند، درواقع این آموزش برای آن‌ها یک فرصت بسیار خوب برای انعطاف‌پذیری، کشف و شکل‌دهی به دنیای اطرافشان است.»

اهمیت آموزش قوانین مالی از نوجوانی

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم گناباد درباره نقش آموزش و پرورش در کم کردن آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم آشنایی افراد جامعه با قوانین اقتصادی عنوان کرد: «با توجه به اینکه آموزش و پرورش با قشر گسترده‌ای از جامعه ارتباط دارد اعم از دانش آموزان و والدین آن‌ها، می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن آگاهی مردم نسبت به قوانین اقتصادی و بازار کار مانند قوانین چک یا قراردادهای بانکی ایفا کند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «آموزش قوانین مالی در سنین نوجوانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا همین نوجوان‌های دانش‌آموز وقتی به سنین کار می‌رسند بازار کار را مدیریت و هدایت می‌کنند. آشنایی آن‌ها با قوانین مالی کمک می‌کند که پرونده‌های قضایی درزمینهٔ صدور چک بی‌محل یا موارد مشابه این‌چنین به حداقل ممکن برسد.»

آموزش و پرورش فاصله آموزش تئوری و عملی را پر کند

علی‌اصغر خانی، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در جامعه میان افرادی که در کار عملی هستند با افرادی که در کار‌آموزشی هستند فاصله وجود دارد درحالی‌که کنار هم قرار گرفتن این دو گروه مهم است.»

وی افزود: «در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی هم این‌گونه است که هم تئوری می‌توان کار کرد و هم عملی. البته ناگفته نماند که آموزش و پرورش باید با بخش‌های مختلف عمران، صنعت، خودرو، مسکن و هر کدام از رشته‌های مختلفی که آموزش می‌دهد ارتباط بگیرد و از دانش عملی آن‌ها استفاده کند. همچنین می‌تواند استعدادهایش را به این نهادها معرفی کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار