عضو تخصصی مرکز مشاوره مدرسه بهارستان دو:

برگزاری جلسات مشاوره در مدارس، روش مؤثری برای پیشگیری از خودکشی در دانش‌آموزان است

بهارستان دو (پانا) - عضو تخصصی مرکز مشاوربهارستان دو، برگزاری برنامه‌های آموزشی پیشگیری از خودکشی در مدارس را روش مؤثری برای پیشگیری از خودکشی در دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۳۶۷۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسات مشاوره در مدارس، روش مؤثری برای پیشگیری از خودکشی در دانش‌آموزان است

علی یامی، عضو تخصصی مرکز مشاوره بهارستان دو در طی برگزاری کارگاه توانمندسازی مشاوران با موضوع پیشگیری از خودکشی که در سالن فرهنگ اداره آموزش و پرورش با حضور معاون پرورشی و تربیت بدنی و مشاوران مدارس برگزار شد صحبت های خود را با طرح سوال آغاز کرد: خیلی از مواقع تعاریفی که ما از خودکشی داریم متفاوت است؛ خودکشی می‌تواند علل گوناگون و پیچیده‌ای داشته باشد. هر عمل عمدی که فرد به خود وارد می‌کند و منجر به مرگ می‌شود، خودکشی است. خودکشی می‌تواند از راه قرص خوردن، حلق آویز کردن، مسموم کردن و... باشد تمامی موارد این چنینی خودکشی اطلاق می‌شود.

وی اظهار کرد: فرایند خودکشی ابتدا از میل به آرزو شروع می‌شود. یعنی فرد افکار مرگ را در سر می‌پروراند و در مرحله بعد طرح‌ریزی کرده و در پایان به مرحله اقدام می‌رسد؛ هر ساله بیش از ۷۰۰هزار شخص در هر ۴۰ ثانیه ۱ نفر اقدام به خودکشی می‌کند که طبق آمار بیش‌ترین تعداد مربوط به رده سنی نوجوانان و جوانان است.

یامی در رابطه با علت‌های خودکشی بیان کرد: خودکشی یک رویداد چند عاملی است بیماری‌های روانی، آسیب‌های روانشناختی، عوامل استرس‌زا، اعتیاد از عوامل خودکشی محسوب می‌شود در واقع بسیاری از کسانی که خودکشی می‌کنند از یک اختلال روانی، توهم، افسردگی، وسواس... رنج می‌برند این افراد در مقابله با مشکلات خود بدون هیچ تلاشی مأیوس و ناامید می‌شوند و خودکشی را تنها راه چاره می‌دانند.

وی در ادامه به راهکار های کاهش خودکشی اشاره کرد گفت: ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه درمان، تکنیک حل مسئله و تکنیک پیشگیری از خودکشی است و با روش«بتا» که مخفف شده، بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده است، در این تکنیک از فرد در مورد انگیزه‌ی او برای این کار سوال می‌‌شود، ترغیب کنید یعنی از کسانی که فرد به آنها اطمینان دارد یا شما فکر می‌کنید که افراد موثری هستند درخواست کمک کنید، مورد بعدی ارجاع دادن یعنی همان مشاور و منبع درمان است.

وی تشریح کرد: با برگزاری جلسات مشاوره در مدارس به معلم و دانش‌آموزان کمک می‌کند که چطور به همسالان خود که در معرض خودکشی هستند شناسایی و کمک کنند.

عضو تخصصی مرکز مشاور پیوند بهارستان دو به اهمیت نقش مشاوران در مدارس پرداخت و تصریح کرد: مشاوران نقش مهمی در پیشگیری از خودکشی در کودکان و نوجوانان دارند، مشاوران با آموزش و آگاه‌سازی جامعه و دانش‌آموزان در کاهش وقوع خودکشی موثر هستند.

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه نجفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار