کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی جهانی می‌شود

بیرجند (پانا)-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت پرونده کاروانسراهای استان در نوبت بررسی کمیته میراث جهانی یونسکو است و پرونده آسبادها تنظیم و به یونسکو ارسال شده است.

کد مطلب: ۱۳۶۶۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی جهانی می‌شود

هادی شاهوردی تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست میراث ملی و جهانی را هزار و ۶ اثر اعلام کرد و گفت: از این تعداد پنج اثر شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس و ژئو پارک طبس ثبت جهانی شده و روستای خراشاد (تو بافی) نیز در حوزه صنایع دستی، روستای جهانی است.
وی گفت: ۳۰ طرح گردشگری با هدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش فضای اقامتی و تفریحی در استان در دست اجراست. هادی شاهوردی تصریح کرد: این طرح‌ها در بخش‌های مختلف اعم از مجتمع‌های گردشگری و بوم‌گردی در حال اجراست که با توجه به تقاضای متقاضیان و نیازسنجی که در سنوات گذشته صورت گرفته، مجوز آنها صادر شده است. وی اظهار امیدواری کرد: با رویکرد جدید، فرآیند صدور مجوز در شهرستان‌ های نیازمند تأسیسات گردشگری تسهیل شود.
وی ادامه داد: در حوزه گردشگری و معرفی خراسان جنوبی در داخل و خارج از استان و کشور نیاز به کمک رسانه‌ها و همه دغدغه‌مندان این حوزه داریم. شاهوردی با بیان اینکه معرفی نشدن استان یکی از چالش‌های گردشگری است، گفت: بیش از ۳۰۰ دقیقه تولید محتوا در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی، مستحدثات، تأسیسات و ظرفیت‌های گردشگری استان در این اداره کل با همکاری بخش خصوصی انجام شده و تلاش کردیم از همه ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده شود.
شاهوردی که در نشستی، مسایل و مشکلات جامعه هتل‌داران و برخی از فعالان حوزه گردشگری را می شنید با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌ گذاران در بخش تسهیلات و صدور مجوزهای گردشگری ادامه داد: تلاش شده در صدور مجوزها دقت بیشتری صورت گیرد تا افرادی به حوزه گردشگری ورود کنند که سبقه لازم و توان مالی مشخصی داشته باشند و در سیر مراحل انجام کار و بعد از افتتاح مجموعه خود با مشکلی برخورد نکنند.
پرداخت تسهیلات و تأمین مالی بازسازی و نوسازی، استمهال بدهی و تمدید دوران مشارکت، پایان کار ساختمانی، معافیت مالیاتی و تبلیغات شهری حوزه گردشگری از دیگر دغدغه‌های مدیران واحدهای گردشگری و جامعه هتل‌داران بود که در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی در راستای پیگیری ‌و رفع آنها اخذ شد.
وی گفت: امسال به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد مجموعه‌ها در شهرستان‌های شرقی استان به صورت ویژه پرداخته خواهد شد تا توازن حوزه گردشگری رشد یابد.
در این جلسه مالیات بر ارزش افزوده، تأمین و اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه راه‌های دسترسی، احداث شبکه برق، اصلاح تعرفه برق و افزایش ظرفیت کنتور آب از جمله مواردی بود که مدیران واحدهای گردشگری مطرح کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار