حضور جامعه عشایری کشور در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر مغان

اردبیل (پانا) - مدیرکل امور عشایری اردبیل گفت اواخر هفته آینده جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود و در این رویداد منتخبی از عشایر کشور حضور خواهند داشت.

کد مطلب: ۱۳۶۵۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
حضور جامعه عشایری کشور در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر مغان

حاتم طهماس‌پور، مدیرکل امور عشایری اردبیل با اعلام این خبر اظهار کرد: این رویداد پنجشنبه و جمعه هفته آینده ششم و هفتم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد تا در جعفرآباد مغان برای نهمین دوره عشایر توانمندی‌های خود را در معرض دید بگذارند.

وی تصریح کرد: این رویداد به عنوان آثار ملموس به ثبت ملی رسیده و برگزاری جشنواره عشایر کوچ‌روی مغان در فصل کوچ فرصت و زمینه بیشتری را برای معرفی توانمندی‌های جامعه عشایری و همچنین اعلام مطالبات این جامعه توانمند فراهم می‌آورد.

مدیرکل امور عشایری استان گفت: با توجه به میزبانی استان اردبیل از رویداد پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در ۲۰۲۳، برای برگزاری این رویداد با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بنیاد شاهسون و مجموعه بسیج هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این رویداد را در جعفرآباد شاهد باشیم.

طهماس‌پور ادامه داد: پنج استان عشایری کشور نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند تا شاهد حضور عشایر غیرتمند عرب، کرد، لر، ترکمن و همچنین عشایر استان خراسان شمالی در این رویداد بین‌المللی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره در کنار معرفی توانمندی‌های متنوع جامعه عشایری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری، نشان دادن اصالت کوچ بهاره و پاییزه عشایر است که قطعاً سعی خواهیم کرد در سطوح بین‌المللی نیز این توانمندی‌ها را بیشتر به رخ بکشیم.

مدیرکل امور عشایری استان در مورد برنامه زمانبندی برای کوچ بهاره عشایر اضافه کرد: متأسفانه برخی از عشایر مغان به دلیل خشکسالی و علوفه کم اقدام به کوچ زودهنگام کردند و ورود آنها را به مناطق میان‌بند شاهد هستیم.

طهماس‌پور بیان کرد: با بررسی‌هایی که انجام خواهیم داد، در هفته آینده زمان دقیق کوچ را اعلام خواهیم کرد که قطعاً در نیمه دوم اردیبهشت ماه خواهد بود تا عشایر با کوچ به موقع جلوی نابودی زودهنگام مراتع ییلاقات را بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار