استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه استان تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۳۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در توسعه خراسان جنوبی

جواد قناعت با بیان این مطلب در نشست هم اندیشی جایگاه آموزش عالی در توسعه استان، خاطرنشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان می بایست از ظرفیت دانشگاه‌ها دررفع مشکلات و شتاب بخشیدن به روند اجرای طرح ها و برنامه های خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی استان به نقش و اهمیت آموزش عالی در توسعه خراسان جنوبی توجه ندارند که باید با همفکری به سمت کمرنگ شدن این امر حرکت کنیم‌.

به گفته وی؛ در گذشته به جایگاه علمی دانشگاه ها در توسعه استان کم و بیش توجه شده اما باید از تجربیات گذشته به خوبی بهره بگیریم.

استاندار با اشاره به اینکه از بین اساتید دانشگاه های استان برای کمک به توسعه خراسان جنوبی مشاوران افتخاری انتخاب خواهند شد، گفت: همه دانشگاه های رده پایین استان باید دانشگاه بیرجند را به عنوان دانشگاه مادر بپذیرند و در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها باید به دانشگاه های پایین تر توجه شود.

قناعت با تأکید بر ضرورت ایجاد فضای همدلی در بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان برای اثرگذاری بیشتر در سطح کشور، تصریح کرد: باید از ظرفیت نمایندگان و نخبگان استان در وزارتخانه‌ها و تهران استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید ارتباط خود را با تهران افزایش دهند و هفته ای یک بار برای پیگیری در زمینه اخذ اعتبار و امکانات به مرکز بروند.

به گفته وی؛ هر چه میزان حضور مدیران اجرایی استان در وزارتخانه ها افزایش یابد، برای پیگیری امورات استان بهتر است .

استاندار با اشاره به حضور چندین باره خود و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در دانشگاه بیرجند، گفت: برخی برنامه ها مثل حضور رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند، بازخوردهای مثبتی به همراه داشت.

قناعت بر ضرورت افزایش قدرت سیاسی دانشجویان و بعضی از اساتید تأکید کرد و گفت: درباره جایگاه دانشگاه ها در توسعه، بحث های بسیاری مطرح است که در اولین شورای اداری استان و شورای برنامه ریزی خراسان جنوبی بر نقش و اهمیت این موضوع تأکید خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های استان باید از حضور دانشجویان خارجی استقبال کنند، افزود: وجود دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های استان، به نفع خراسان جنوبی است و آنان، می‌توانند ظرفیت‌های منطقه را در کشور افغانستان، مطرح کنند.

به گفته وی؛ در کنار همه پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها، تهدید هایی هم وجود دارد که باید آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
شایان ذکر است: در این نشست احمد لامعی رئیس دانشگاه بیرجند با ارائه گزارشی درباره قدمت تاریخی این منطقه و چگونگی شکل گیری دانشگاه بیرجند از قبل انقلاب تا کنون، خدمات پژوهشی، آموزشی و فرهنگی این دانشگاه را تشریح کرد.

در ادامه حجت الاسلام جعفری رئیس نهاد ولی فقیه در دانشگاه های استان با تشریح وضعیت معنوی دانشگاه بیرجند و حضور چشمگیر دانشجویان در اعتکاف دانشجویی ماه مبارک رمضان ، خواستار حضور بیشتر استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در جمع دانشجویان و دانشگاهیان شد.

در این نشست، 12 نفر از رؤسای دانشگاه های استان، پیشکسوتان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هم خواستار استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه ها در راستای توسعه خراسان جنوبی شدند.

عمل نشدن به نتیجه مطالعات علمی در زمینه احداث واحدهای مسکونی بر روی گسل های زلزله ، وضعیت نامناسب دانشگاه فرهنگیان، مهاجرت نخبه های علمی، وضعیت نامناسب پرواز های فرودگاه بیرجند، لزوم حمایت دستگاه های اجرایی از سرمایه گذاران، وجود خشکسالی، آلودگی هوا، خام فروشی، ضرورت اتخاذ تصمیم های کلان در شورای معدن، لزوم ایجاد بنیاد میراث مکتوب خراسان جنوبی و... از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار