عاشقانه‌های رمضان

بیرجند (پانا)- آنجا چراغی روشن است، در انتهای سردترین فصل زندگی، در میان بازی رخ به رخ دارا و ندار و از میان هزاران شقایق انباشته محبت در سینه انسان‌هایی که یاد گرفته‌اند، همیشه دست‌شان را برای یاری به دیگران باز بگذارند.

کد مطلب: ۱۳۶۳۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
عاشقانه‌های رمضان

آنهایی که سرشت نیکوی‌شان از آنها یک گروه مهربانی ساخته تا با همت خیرین همیشه راهی برای رسیدن به خدا باز کنند و با استقرار در مراکز نیکوکاری و شناسایی نیازمندان واقعی بارها توانسته اند بارقه ای از امید را در دل نیازمندان روشن کنند.

مراکز نیکوکاری این روزها در ایام ماه مبارک رمضان تلاش دارند تا با کمک خیرین و کمیته امداد به نیازمندان و جامعه هدف‌شان یاری برسانند و در حد توان گرهی از مشکلات‌شان را برطرف کنند.

در این گزارش به سراغ تعدادی از مراکز نیکوکاری فعال در سطح استان رفته ایم تا گوشه ای از فعالیت‌های خالصانه و بدون هیچگونه چشمداشت آنها را که برای کسب خشنودی خدا گام در این راه گذاشته اند را منعکس کنیم.

توزیع 700سبد غذایی تا پایان رمضان

رئیس مرکز نیکوکاری ریحانه النبی بیرجند که از دوسال پیش در زمینه کمک به نیازمندان، تأمین جهیزیه، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته و تهیه سبد غذایی برای جامعه هدف فعالیت دارد، می گوید: 700سبد غذایی به ارزش هر سبد غذایی 500 هزار تومان همزمان با 27 ماه رمضان بین نیازمندان توزیع می‌شود. معینی معتقد است این کمک ها نباید علنی باشد و در مرکز تلاش شده نیازمندان واقعی شناسایی و کمک ها طوری تحویل شود که کسی متوجه نشود.

توزیع 200بسته غذایی در نیمه شعبان و بیش از 400دست لباس نو در ایام نوروز بین نیازمندان از دیگر خدمات این مرکز نیکوکاری است و در حال حاضر 200نیازمند را تحت حمایت خود گرفته است.

با خدا معامله کرده ایم
او می گوید: هیچ کدام از فعالان در مرکز نیکوکاری حق‌الزحمه ای دریافت نمی کنند و برای این خدمت با خدا معامله کرده اند و با توجه به اعتمادی که در بین مردم و خیرین به دست آورده اند، دست‌شان در جمع آوری کمک‌ها هیچ گاه رد نمی شود و خالی نمی ماند.

او معتقد است اگر کار نیک برای خدا باشد، لطفش شامل حال انسان می شود و خوشحال کردن یک مؤمن نیازمند و برآورده ساختن نیازش لذتی دارد که با هیچ لذتی در دنیا قابل مقایسه نیست.

رئیس هیات عامل مرکز نیکوکاری بانوان فاطمه الزهرا(س) طبس هم به عنوان یکی از مراکز فعال در سطح استان که در حال حاضر 1100خانواده نیازمند را تحت حمایت خود دارند، می گوید: اولویت اول ما در این مرکز توجه به مباحث فرهنگی خانواده هاست و در کنار این وظیفه به معیشت، اشتغال، تحصیل و تأمین جهیزیه خانوار تحت حمایت هم توجه داریم.

توزیع 2000پرس غذای گرم

خسروی به توزیع 2000پرس غذای گرم در قالب سفره افطار و 700سبد معیشتی در ایام ماه مبارک رمضان در بین نیازمندان اشاره می کند و ادامه می دهد: ما تلاش کرده ایم در کنار جذب خیرین بزرگ از جذب خیرین کوچک هم غفلت نکنیم و از این طریق توانسته‌ایم دایره خدمات رسانی خود را گسترش دهیم.

او می گوید: در حال حاضر هم خیرینی از داخل و خارج استان و هم از خارج کشور مرکز ما را حمایت می کنند و تمامی گروه های سنی از خردسال گرفته تا سالمند بنا به نیازشان از حمایت های مرکز بهره مند هستند.

شفاف سازی هزینه کرد‌ها

او از شفاف سازی هزینه کرد کمک های مردمی و ارائه گزارش به خیرین و تنوع خدمات رسانی به جامعه هدف مرکز بعنوان دو عامل مهم در موفقیت این مجموعه نام می برد و می گوید: افرادی که با مرکز نیکوکاری ما همکاری دارند بدون هیچ چشمداشت و با اعتقادات قلبی راسخ خودشان پا جلو گذاشته اند و همین خلوص نیت باعث شده خداوند در تمامی برنامه‌ها یاری رسان ما باشد.

خسروی ادامه می دهد: تلاش داریم که به روزمرگی دچار نشویم و مشکلات مردم برایمان عادی سازی نشود.

ارائه خدمات درمانی به 5 هزار نفر

رئیس هیات عامل مرکز تخصصی پزشکی سلامت زینبیه بیرجند هم به عنوان یکی دیگر از مراکز فعال و موفق در مرکز استان که به صورت تخصصی در حوزه درمان فعالیت دارد، می گوید: فقط 20درصد فعالیت های این مرکز در زمینه معیشتی است و علاوه بر این در حوزه حقوقی و اشتغال افراد تحت پوشش هم فعالیت داریم.

نسرین جعفری پناه به ارائه خدمات درمانی به حدود 5الی 6 هزار نفر از ابتدای فعالیت این مرکز اشاره می‌کند و می گوید: با پزشکان متعددی در تخصص های مختلف رایزنی شده و توانسته ایم از این ظرفیت برای کمک به نیازمندان بهره ببریم.

وی از اعزام بیماران به مشهد و تهران، تهیه کالاهای پزشکی مثل ویلچر، واکر، عصا، سمعک، کپسول اکسیژن و.... برای بیماران نیازمند بعنوان گوشه ای از فعالیت‌های این مرکز نیکوکاری نام برد.

تلاش برای گره گشایی

جعفری از همکاری گروه های مختلف در زمینه مشاوره و مباحث حقوقی و هم چنین همکاری وکلای دادگستری با این مرکز برای رفع نیازهای جامعه هدف بعنوان دیگر این فعالیت ها نام می برد و می گوید :تمامی افرادی که با ما همکاری دارند بدون چشم داشت و خالصانه برای رفع مشکلات مردم و نیازمندان از خانه، زندگی، وسیله نقلیه و دیگر امکانات‌شان مایه می گذارند تا بتوانند دلی را شاد و گرهی را باز کنند.

وی به توزیع بسته معیشتی با همراهی خیرین در مناطق مرزی و محروم شهرستان های نهبندان و زیرکوه در ماه رمضان اشاره و ادامه می دهد: با توجه به افزایش قیمت ها و تورم، مرکز ما به نقدینگی برای کمک به مراجعه کنندگان و جامعه هدف نیازمند است.

برگزاری چهارمین نمایشگاه خیریه

مرکز نیکوکاری لبخند فرشتگان بیرجند یکی دیگر از این مراکز فعال است که از سال 99 فعالیت خود را با محوریت محرومیت‌زدایی در سطح استان خراسان‌جنوبی آغاز کرده و نیازمندان روستاهای محروم و کودکان یتیم این استان را تحت پوشش دارد و امدادرسانی می‌کند.

کارکن نایب رئیس مرکز نیکوکاری لبخند فرشتگان از گسترش خدمات این مرکز و راه اندازی شعبه‌ دوم آن در استان سیستان و بلوچستان خبر می دهد و می گوید: در زمستان سال 1400 اولین بازارچه خیریه توسط این مرکز برگزار شد و محصولات مددجویان تحت پوشش، دختران بی‌سرپرست، زندانیان، مشاغل آسیب‌دیده و ... به فروش رسیدو در شب یلدا و شب‌های ماه مبارک رمضان سال 1401 این بازارچه‌‌های خیریه در سطح شهر بیرجند برپا شد. او ادامه می دهد:چهارمین بازارچه خیریه هم در رمضان سال 1402 در محل بوستان کاجستان برگزار شد و مبالغ جمع آوری شده در آخر در راستای خرید بسته های معیشتی و پخت غذای گرم برای ایتام و محرومین استان خرج شد.

کمک به کودکان کار، آزادسازی زندانیان جرایم‌ غیرعمد، برگزاری اردوهای جهادی در سطح استان، تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده ها و ایتام تحت پوشش مرکز، بورسیه تحصیلی، برپایی بازارچه های خیریه و تکمیل جهیزیه از دیگر خدماتی است که توسط این مرکز نیکوکاری ارائه می شود.

توزیع 400 پرس غذای گرم(قیمه) و 30 بسته معیشتی هرکدام به ارزش 400 هزار تومان با اقلام(ماکارانی، برنج، روغن و رب) در 21 ماه رمضان از دیگر خدمات این مرکز به نیازمندان بوده است.

کودکان کار زمینه ساز شکل گیری مرکز

او می گوید: اکثر اعضای مرکز دانشجو و از ورزشکاران و همه زیر 30 سال هستند و هدف اصلی ما رفع نیاز نیازمندان و اشتغال‌زایی برای نیازمندانی است که توان کار کردن دارند. او ادامه می دهد:کودکان کار باعث شکل‌گیری این مرکز شده اند و شروع فعالیت‌مان هم با کمک به کودکان کار شکل گرفته و در حال حاضر 100‌نفر در مرکز عضویت دارند.

خیرین پای کار بیایند

او بزرگترین کمبودی که در جامعه هدفش احساس می‌کند نبود شغل و حرفه است و معتقد است باید کاری کرد که خود نیازمند بتواند از محصولی که تولید می‌کند درآمدی هم داشته باشد و دستش در جیب خودش باشد.

او می گوید: اگر خیرین بتوانند یک کارگاه کارآفرینی با حضور تمام مراکز راه اندازی کنند مشکل خیلی از خانواده برای همیشه حل می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی هم از توزیع ۴۰۶ هزار و ۶۵۲ بسته معیشتی، پرس غذا و افطاری ساده در قالب طرح اطعام مهدوی از ابتدای ماه رمضان تاکنون و جذب یک هزار و ۷۴۶ حامی در شب‌های قدر برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین خبر داد.

محمد عرب گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۳۵ بسته معیشتی، ۲۵۰هزار و ۲۸۰ پرس غذای گرم و ۱۴۴ هزار و ۲۳۷ مورد افطاری ساده بوده است.

وی با اشاره به ثبت نام یک هزار و ۷۴۶ حامی برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین در شب‌های قدر افزود: شب نوزدهم ۴۵۷ نفر، شب بیست و یکم ۶۵۲نفر و شب بیست و سوم ۶۳۷ نفر حمایت از فرزندان ایتام و محسنین خراسان جنوبی را بر عهده گرفتند.

عرب ادامه داد: این تعداد حامی حمایت از ۲ هزار و ۳۸۹ یتیم و فرزند محسنین (فرزندان دارای پدر از کار افتاده و نیازمند) را برعهده گرفتند.

وی از مردم نوع‌دوست و خیر برای مشارکت در طرح‌های کمیته امداد در ماه رمضان در کمک به ایتام و خانواده‌های محروم دعوت کرد و ادامه داد : مردم نوع‌دوست و نیکوکار می‌توانند با مراجعه به دفاتر امداد و مراکز نیکوکاری وابسته به این نهاد، مراجعه به سایت امداد، شماره‌گیری کد دستوری #۱*۰۵۶*۸۸۷۷* و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ کمک‌های خداپسندانه خود را به این امر خیر اختصاص دهند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار