رضا زنگوئی*

جلسه امتحان را بر هم نزنیم!

بی امتحان، بدون آن که از امتحان سرفراز بیرون آییم، ارتقایی در کار نخواهد بود. همه بالاتر رفتن‌ها نتیجه امتحان و توفیق در آن است. زندگی- کلا- عرصه آزمون و امتحان است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
جلسه امتحان را بر هم نزنیم!

هیچ کس را نمی توان یافت که جز از گذر آزمون به موفقیت رسیده باشد. بذر هم در امتحان آب و زمین به شکوفایی می‌رسد.

درخت هم در آزمون زمستان به بهار راه باز می کند. نمی شود از امتحان گریزان بود اما به قرارِ موفقیت و آرامش رسید. امام حکمت و فرهیختگی، علی (ع) ما را به این مهم چنین توجه می دهد که؛" "لایَقُولَنَّ اَحَدُکُمْ: اللَّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ لاَِنَّهُ لَیْسَ اَحَدٌ اِلاّ وَ هُو مُشْتَمِلٌ عَلى فِتْنَة وَلکِنْ مَنِ اسْتَعاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَن؛ کسى از شما نگوید: الهى، از امتحان به تو پناه مى برم چه اینکه کسى نیست مگر اینکه مشمول امتحان است، اما اگر کسى خواست از خدا پناه جوید باید از فتنه‌هاى گمراه‌کننده پناه جوید." نمی شود در امتحان شرکت نکرد و قبول شد.

باید قبل از حضور در جلسه خود را تقویت کرد. باید راه را بر فراموشی ها بست. یادآورها را فعال کرد و هوشیاری مؤمنانه را زیست تا از افتادن به ورطه فتنه و تباهی مصون ماند. برای گذر از این مرحله هم باید به راه امنی پا گذاشت که با اصلاحِ رابطه با خدا، شکل می گیرد.

این را هم امام علی (ع) به ما تعلیم می کند به این بیان که:"مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ ا... اَصْلَحَ ا... ما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّاسِ وَ مَنْ اَصْلَحَ اَمْرَ آخِرَتِهِ اَصْلَحَ ا... لَهُ اَمْرَ دُنْیاهُ. وَ مَنْ کانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیْهِ مِنَ ا... حافِظٌ؛ آن که میان خود و خدا را اصلاح کند، خدا میان او و مردم را اصلاح می‌کند و آن که کار آخرتِ خود را درست کند، خدا کار دنیای او را سامان دهد؛ و آن که او را از خود بر خویشتن واعظی است، خدا را بر او حافظی است." اگر بتوانیم رابطه خود و خدا را در مدار اصلاح قرار دهیم، خدا میان ما و مردم را چنان اصلاح خواهد کرد که جز رفتار مصلحانه نبینیم.

در امتحان اگر نگاه و برنامه ما ناظر به آخرت باشد خدا دنیای مان را هم مزرعه ای پر برکت تقدیر خواهد فرمود که توشه ابدیت خود را از آن برگیریم.

به خود انتقادی همت داشته باشیم. غلط نوشته ها را اصلاح کنیم، خداوند هم ما را با رفتار دست محافظت خواهد فرمود. به جایگاهی چنین فقط از مسیر امتحان راه باز می شود. پس توفیق در امتحان را از خدا بخواهیم نه برگزار نشدن جلسه امتحان را.....

کارشناس رسانه*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار