فاطمه رجب زاده*

معماری صنعت گردشگری در خراسان جنوبی

اقتصاد گردشگری در کشور ما حلقه‌های مفقوده و بند و تبصره‌های محدود کننده بسیاری دارد اما در همین فضا ، حلقه‌های مفقوده دیگری از یک زنجیره که می‌تواند به نوعی اقتصاد گردشگری را در یک منطقه شکل دهد، نمایان است که آسیب‌های جدی به بدنه این صنعت تازه جان گرفته وارد می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۶۰۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
معماری صنعت گردشگری در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی استانی با ظرفیت های ویژه گردشگری در زمینه های مختلف تاریخی، معدنی، طبیعت و... از جمله مناطقی است که حلقه های مفقوده زیرساختی، هر کوششی برای رونق گردشگری را در این منطقه زیرسوال می برد یا محدودتر می کند. آمارها از بازدید جاذبه ها، تعداد ورودی مسافر و اقامت در استان هر ساله اعلام می شود و درآمد اماکن گردشگری و هنرمندان صنایع دستی هم رقم های نسبتا خوبی است، اما این بازده حداقلی گویای ظرفیت نهفته در این استان کهن نیست. ضعف زیرساخت هایی چون راه ، نبود نظم در برقراری و پایداری خطوط هوایی، نبود برنامه ریزی و ایده های تاثیرگذار در زمینه گردشگری باعث شده آنچه خراسان جنوبی در چنته دارد عیان نشود و بصورت ظرفیت نهفته و خاک گرفته باقی بماند.
از ١٠ نوع اصلی گردشگری، خراسان جنوبی ظرفیت های غیرقابل مقایسه ای در زمینه گردشگری ماجراجویانه چون کویر و معدن، بوم گردشگری، تاریخی، حیات وحش و روستایی را دارد، اما در هیچ یک از این زمینه ها آن طور که باید برنخاسته و آنچه می تواند به دنیا عرضه کند در خود نهان داشته است. هر چند در سال های اخیر اقداماتی در زمینه گردشگری کویر انجام شده، اما مقایسه فعالیت های استان های مجاور، ضعف خراسان جنوبی را در بهره مندی و بهره برداری از این ظرفیت نشان می دهد. این یعنی ما هنوز نتوانسته ایم در آشکارسازی ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری این منطقه حتی به درصدی از موفقیت دست یابیم. البته تلاش های خوبی در حال انجام است اما با بزرگی این ظرفیت برابر ی نمی کند و بخش موثری از این نتوانستن به ضعف ساختاری برمی گردد، همان حلقه های مفقوده که زنجیره اقتصاد گردشگری استان را ناقص می کند و اجازه نمودی روشن تر به این حوزه نمی دهد.
در بخش های مختلف اعم از خصوصی و دولتی در این حوزه در ابتدای راه هستیم و این مسیر برای رسیدن به هدف، بسی طولانی است که علاوه بر برداشتن قدم های درست در ابتدای کار نیاز به تمرکز و باور داشتن به نتایج شگفت انگیز اقتصاد گردشگری دارد. باوری که باعث می شود معماری این صنعت در استان اصولی و هدفمند پایه‌گذاری شود و تا ثریا راست برود.

*کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار