در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

وضعیت بارش‌ها در فصل بهار؛ خشکسالی در کشور برای سومین سال متوالی ادامه دارد

وضع سدهای نیمه شمالی کشور نامطلوب است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تشریح وضعیت بارش‌های کشور در فصل بهار گفت بارندگی‌های نیمه شمالی و شرق کشور بی‌هنجاری‌های منفی بسیاری داشته است و از طرفی سدهای اصلی نیمه شمالی کشور از جمله سد سفیدرود در گیلان و سدهای استان تهران و آذربایجان‌ها وضعیت نامطلوبی دارند.

کد مطلب: ۱۳۶۰۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت بارش‌ها در فصل بهار؛ خشکسالی در کشور برای سومین سال متوالی ادامه دارد

آسیه اسحاقی - احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بارش‌ها در فصل بهار اظهار کرد: «سال گذشته سال خشکی بود و کشور ما با حدود 27 کم بارشی، سال را به پایان رساند. علاوه بر این دو سال آبی 1399 - 1400 و 1400 - 1401 هم سال‌های خشکی بودند و امسال هم که سومین سال خشکسالی است حداقل برای نیمه شمالی، سال بسیار کم‌بارش و خشکی است.»

بارش‌ها در نیمه شمالی کشور به شدت زیر نرمال است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارش‌ها در نیمه شمالی کشور به شدت زیر نرمال است، افزود: «وضعیت بارش‌ها در نیمه جنوبی تاکنون مطلوب بوده است اما برای نیمه شرقی و شمالی کشور این وضعیت نامطلوب است. بارش‌ها در استان تهران 37 تا 38 درصد زیرنرمال است. در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، دامنه‌های جنوبی، البرز، سمنان، قزوین و تهران تا آذربایجان‌های شرقی و غربی وضعیت بارندگی تاکنون بسیار نامطلوب بوده است. البته زمستان نامطلوبی را پشت سر نگذاشتیم اما پاییز بسیار خشکی داشتیم که اثرات آن تا الان ادامه داشته است.»

وضعیت نامطلوب سدهای اصلی نیمه شمالی کشور

وی تاکید کرد: «بارندگی‌های نیمه شمالی و شرق کشور بی‌هنجاری‌های منفی بسیاری داشته است و از طرفی سدهای اصلی نیمه شمالی کشور از جمله سد سفیدرود در گیلان و سدهای استان تهران و آذربایجان‌ها وضعیت نامطلوبی دارند و حتی نسبت به پارسال هم 40 تا 50 درصد کمتر هستند ولی سدهای نیمه‌جنوبی کشور به ویژه سدهای کرخه، کارون، سدهای استان فارس و بوشهر و اصفهان وضعیت مطلوبی دارند.»

وظیفه خاطرنشان کرد: «مطابق مدل‌های خروجی پیش‌بینی وضعیت هواشناسی که بتوان بر اساس آن استدلال کرد، در مجموع در فصل بهار، از نظر بارندگی شرایط نرمالی را داریم و بارش‌ها در جنوب و جنوب غرب بیش از نرمال است و امید است که در بارندگی‌هایی که در نیمه شمالی کشور دریافت می‌کنیم تا حدی تنش آبی پیش رو فروکش کند و نیمه اول اردیبهشت و فروردین ماه که ماه‌های پر بارشی هستند، انتظار این است که بارش‌ها خوب باشد. البته وضعیت به حدی است که شاید نسبت به سال قبل وضعیت بهتر شود اما به شرایط نرمال نخواهیم رسید. برای نیمه جنوبی کشور نگرانی نداریم اما در نیمه شمالی وضعیت نگران کننده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار