به بهانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛

مروری بر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در سالی که گذشت

تهران (پانا) – برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بهانه‌ای شد تا ضمن تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در این نمایشگاه، به اهم فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 پرداخته شود.

کد مطلب: ۱۳۶۰۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در سالی که گذشت

نمایشگاه بین‌المللی قرآن به ایستگاه سی‌ام رسید و این دوره از نمایشگاه در روز شنبه (12 فروردین) با حضور رئیس‌جمهوری در مصلای امام خمینی(ره) تهران، افتتاح و آغاز به کار کرد. نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 26 فروردین و از ساعت 17 تا 24 دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از نمایشگاه مذکور بازدید کنند. سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ۴۹ بخش، ۱۸۰۰ غرفه و با همکاری ۳۷ دستگاه و نهاد و حضور فعالان قرآنی از ۲۱ کشور برگزار می‌شود.

حضور فعال وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

وزارت آموزش و پرورش، جزء نهادها و دستگاه‌های فعال در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ملی و مذهبی بوده نمونه بارز آن برگزاری اجلاس سراسری نماز است. آموزش و پرورش در نمایشگاه قران کریم نیز حضور فعالی دارد و معاونت پرورشی و فرهنگی به نمایندگی از این وزارتخانه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارد.

ارائه فعالیت‌ها و دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه فعالیت‌های قرآنی، کشف استعدادهای قرآنی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و ارائه مشاوره‌های تخصصی از اهداف برگزاری غرفه آموزش و پرورش در این نمایشگاه است. غرفه آموزش و پرورش در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع است و مدرسه‌ای که نمای ظاهری آن با امکانات مدرسه واقعی در حوزه پرورشی و فوق برنامه، طراحی شده در این غرفه قرار دارد و بسترها و ظرفیت‌های پرورشی در مدرسه با اولویت فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین دارالقرآنی در غرفه آموزش و پرورش، طراحی شده تا دانش‌آموزان با مراجعه به آن، استعدادیابی و به کلاس‌های دارالقرآن سراسر کشور هدایت شوند و مجموعه فعالیت‌های مدرسه مانند جشن تکلیف هر شب در این غرفه برگزار می‌شود.

جایگاهی به نام «سکوی مدرسه» در این غرفه و مدرسه نمادین وجود دارد و فعالیت‌ها در حیاط و سکوی مدرسه انجام می‌شود و فعالیت‌های تربیتی، قرآنی، گفتمان دینی، مشاوره‌های قرآنی، اجرای برنامه‌های حفظ‌محور، مصاحبه با افراد موفق و ارائه برنامه‌های دارالقرآن‌های کشور در این مدرسه انجام خواهد شد. از دیگر برنامه‌های این غرفه، فعالیت نمازخانه و کتابخانه مدرسه‌ای، فعال کردن سامانه «نورینو» جهت مطلع بودن معلمان از موقعیت مدرسه خود در رتبه‌بندی کشوری و پرونده تربیتی دانش‌آموزان، پخش زنده فعالیت نمایشگاه از شبکه شاد است.

فعالیت‌های تربیتی و گفتمان دینی در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش می‌گوید فعالیت‌های تربیتی و گفتمان دینی در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی یک مدرسه در غرفه آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: مربیان پرورشی از این امکانات برای کشف و پرورش استعدادها و تربیت دانش‌آموزان در این مدرسه استفاده می‌کنند.

باقری عنوان می‌کند: فراخوانی به معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش داده شده تا برنامه‌های خود را در این غرفه و مدرسه طراحی‌شده، ارائه کنند. همچنین این مدرسه، بستر و فرصت‌های تربیتی مختلفی دارد. اتاق مشاوره راه‌اندازی خواهد شد که خانواده‌ها و دانش‌آموزان از حضور مشاوران استفاده کنند در ضمن برنامه‌هایی که در نمازخانه و کتابخانه مدارس برگزار می‌شود نیز در این مدرسه اجرا خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون آموزش قرآن در آموزش و پرورش مستقر است، ادامه می‌دهد: دستگاه‌ها در حال انجام تکالیف آموزش عمومی قرآن هستند لذا همکاران در غرفه‌‌های مرتبط حضور پیدا می‌کنند تا با برنامه‌ریزی منسجم، برنامه‌های این کمیسیون را در غرفه اجرا کنند.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در سال 1401

حوزه قرآن به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌رود و آموزش و پرورش در این راستا در سال گذشته نیز فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی انجام داد که در ادامه به گزیده‌ای از آن‌ها اشاره می‌شود.

آغاز طرح تربیت پنج هزار حافظ قرآن کریم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا موسساتی که در بخش‌های مختلف فعال هستند و در فعالیت‌های قرآنی موفق بوده و فعالیت‌های اثربخش انجام دادند را شناسایی کنیم و برای انجام اقدامات مشترک و هم‌افزا با آنان وارد مذاکره شویم، گفت: در این راستا با اتحادیه موسسات قرآنی توافقاتی داشتیم تا در فعالیت‌هایی مانند اجرای طرح اتقان و ارتقای فعالیت دارالقرآن های «ج» مشارکت کنیم و این تفاهم‌نامه امضا شد و براساس آن، موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها متعهد شد طی مدت ۵ ماه ۵ هزار نفر حافظ یک جزء قرآن کریم تربیت کند.

آغاز طرح ملی اتقان برای ۵ هزار آموزگار ابتدایی استان قم

باقری با بیان اینکه طرح اتقان برای ۵ هزار نفر از آموزگاران دوره ابتدایی قم آغاز شده و حداکثر تا پایان سال تحصیلی جاری این معلمان به صورت داوطلبانه در این دوره شرکت می‌کنند، گفت: هدف از برگزاری این دوره این است که در پایان آن، معلمان به ۳ مهارت دست پیدا کنند؛ آنان مسلط به روان‌خوانی و صحیح‌خوانی قرآن کریم شوند، ۲۰ سوره پایانی قرآن را به صورت اجمالی حفظ کنند و به زیباخوانی و ترجمه نماز دست یابند.

برگزاری اختتامیه مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن در بخش پسران و دختران

اختتامیه مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در بخش پسران و دختران به ترتیب در روزهای 16 و 20 بهمن 1401 در دزفول برگزار شد که 13 گروه از بین 32 گروه استانی در بخش دختران و 15 گروه نیز در بخش پسران به این مرحله راه یافته بودند.

استان‌های فارس و قم در بخش پسران به ترتیب اول و دوم شدند و استان‌های خوزستان و مازندران نیز به طور مشترک به مقام سوم رسیدند. همچنین در بخش دختران نیز استان‌های خراسان رضوی، مازندران و البرز به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

فعالیت ۷۸۰ مرکز دارالقرآن در سراسر کشور

۷۸۰ مرکز دارالقرآن در 4 سطح در کشور فعال هستند که از این تعداد ۱۰۰ دارالقرآن در گروه «الف» ۲۰۰ دارالقرآن گروه «ب» و مابقی در گروه‌های «ج» و «د» فعال هستند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته در خصوص آموزش، فهم و تدبر در قرآن کریم و انس با این کتاب آسمانی هدایتگر که یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر است، گفت: آموزش قرآن در آموزش و پرورش همانند سایر فعالیت‌های تربیتی، اضلاع مختلفی دارد و اولیاء، کتاب درسی، فوق برنامه‌ها، معلم و مربی هر کدام در این آموزش سهیم هستند و نقشی ایفا می‌کنند اما آموزش و پرورش در این زمینه مقبول عمل کرده است.

انطباق فعالیت‌های حوزه نماز، قرآن و عترت با کتاب‌های درسی و تعریف چشم‌انداز یک‌ساله برای فعالیت‌های این حوزه

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحولات ایجادشده در فعالیت‌ها گفت یکی از مصادیق تحولات این است که فعالیت‌های حوزه نماز، قرآن و عترت با ارائه محتواهای مکمل، منطبق با کتاب‌های درسی شده است.

وی اظهار کرد: چشم‌انداز یک‌ساله به صورت فرآیندی برای فعالیت‌های حوزه نماز، قرآن و عترت تعریف کرده‌ایم که در این زمینه با استفاده از مشورت همکاران در استان‌ها اندیشه‌ورزی می‌کنیم تا ادامه کارها تا پایان سال تحصیلی در این حوزه را راحت‌تر، سهل‌تر و روان‌تر بتوانیم پیگیری کنیم.

راه‌اندازی سامانه نورینو به عنوان مسیر مطالبه‌گری حوزه فعالیت‌های پرورشی

باقری، سامانه نورینو را اولین مسیر مطالبه‌گری در حوزه فعالیت‌های پرورشی بیان کرد و افزود: مزیت سامانه نورینو این است که تنظیمات آن در اختیار خودمان است. در گذشته سامانه‌هایی وجود داشت که اختیار تنظیمات آن در اختیار خودمان نبود و اصلاحات سامانه‌ها زمان‌بر می‌شد اما اکنون هر اصلاحی لازم باشد در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود ضمن اینکه سامانه نورینو سبب انسجام در برگزاری برنامه‌ها شده است.

برگزاری بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز

بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در 6 بهمن سال گذشته برگزار شد که وزیر آموزش و پرورش، یکی از سخنرانان این اجلاس بود.

برگزاری جشن تکلیف یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری جشن تکلیف با عنوان «بهار بندگی» برای 700 هزار دانش‌آموز دختر و 660 هزار دانش‌آموز پسر در سال تحصیلی جاری در کشور خبر داد.

ورود احکام مبتلابه نماز به صورت رمزینه به کتب درسی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: با تعاملی که امسال (1401) با معاونت آموزش ابتدایی داشتیم، هر کجا در کتب درسی که ردّ پایی از نماز باشد، احکام مبتلابه آن به صورت کلیپ و انیمیشن تولید محتوا شد و به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داده شد تا به صورت رمزینه وارد کتب درسی شود.

پویش قرائت سوره «صف» به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پویش قرائت سوره مبارکه «صف» همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و به مناسبت سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: وزارت آموزش و پرورش و جامعه قرآنی کشور بر اساس ماموریت‌هایی که در حوزه مباحث فرهنگی دارد و به عنوان یکی از اعضای ستاد مردمی بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، طبق روال هر ساله اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع و متعددی به مناسبت این سالگرد می‌کند که برنامه محوری وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته، اجرای پویش گسترده و ملی قرائت سوره مبارکه صف برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین دانش‌آموزان بود. این پویش از 28 آذر آغاز شد و تا نیمه دی 1401 ادامه داشت که در قالب این پویش دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین علاقه‌مند، اقدام به قرائت یک یا چند مرتبه سوره مبارکه صف کرده و تعداد دفعات قرائت خود را در سامانه مربوطه قید می‌کردند.

برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان

ثبت‌نام این مسابقات از آذرماه سال گذشته آغاز شد و به گفته باقری، مسابقات امسال فرهنگیان کشور در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری و در رشته‌های قرائت قرآن، حفظ کل قرآن، حفظ 10 جزء قرآن، نهج البلاغه و روش تدریس احکام برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سامانه نورینو

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم اظهار داشت: همه‌ساله هفته سوم آذرماه که به عنوان هفته قرآن، عترت و نماز در مدارس نامگذاری شده، آغازگر فعالیت‌های ارزشمندی در این حوزه است که در مدارس انجام می‌شود. برخی از این فعالیت‌ها از اول سال تحصیلی شروع شده که در این هفته به صورت نمادین، کارهای تبلیغی و ترویجی مختلفی در حوزه هر یک از فعالیت‌ها انجام می‌شود.

توزیع بسته و اقلام فرهنگی بین مراکز دارالقرآن‌الکریم

باقری از توزیع اقلام فرهنگی در بین مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور به مناسبت هفته قرآن، عترت و نماز که از 15 تا 22 آذر است، خبر داد و بیان کرد: این امر به منظور تقویت فعالیت‌های مراکز دارالقرآن‌الکریم سراسر کشور انجام می‌شود.

ثبت‌نام 160 هزار خانواده به همراه دانش‌آموزان در پویش ختم قرآن به نیت شهدای مدافع امنیت

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که سال گذشته به همراه تنی چند از مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دیدار خانواده شهید ولایت و مدافع امنیت «آرمان علی‌وردی» رفته بود، اعلام کرد: طی تقریبا یک هفته که پویش ختم جمعی قرآن به نیت شهدای مدافع امنیت به راه انداخته شده، بیش از 160 هزار خانواده ثبت‌نام کردند تا جزءخوانی کنند.

برگزاری برنامه‌های مختلف محتوایی به مناسبت هفته نماز، قرآن و عترت، برگزاری دوره توانمندسازی ائمه جماعات مدارس برای آموزش 10 هزار روحانی، برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم، آموزش قرآن، نماز و احکام دینی به همه دانش‌آموزان با محتوای مکمل و برگزاری «جشنواره قرآنی صد» با همکاری رادیو قرآن برای ساده‌خوانی و انس با قرآن کریم نیز از دیگر برناه‌های مهم قرآنی آموزش و پرورش در سال گذشته بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار