دانش‌آموز خبرنگار پانا روایت می‌کند:

کاروانسرای لاسجرد، آینه دیرینه معماری صفوی/ فیلم

سمنان(پانا) - اگر قصد دارید از معماری دوره صفوی باخبر شوید، کاروانسرای لاسجرد شکوه معماری دیرینه صفوی را به شما نشان می‌دهد. کاروانسرای لاسجرد، اثری بر جای مانده از دوران شاه عباس اول صفوی است؛ دورانی که ایران یکی از قدرتمندترین حکومت‌های خود را داشت.

کد مطلب: ۱۳۶۰۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کاروانسرای لاسجرد، آینه دیرینه معماری صفوی/ فیلم

با روی کار آمدن شاه‌عباس بزرگ و بعد از ۴۲ سال حکمرانی این پادشاه مقتدر و سخت‌گیر بر ایران، شاهد شکوفایی اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی در آن روزگار هستیم. کاروانسرای لاسجرد هم محصول همین شکوفایی است، دورانی که در آن راه‌های این سرزمین آنقدر امن بود که بتوان در آن بدون دغدغه شروع به سفر کرده و در این بین بتوان تجارت انجام داد، در میانه راه هم بتوان در کاروانسراها خستگی از تن در کرد.

کاروانسرای لاسجرد از جاهای دیدنی سمنان به شمار می‌رود و در کنار زائرسرای حضرت جوادالائمه(ع) روستای لاسجرد، در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان سرخه در استان سمنان، در مسیر زیارتی شرق به غرب-جاده ابریشم در جاده سمنان به تهران واقع شده است. این بنا در ۱۶ فروردین سال ۱۳۷۷ به شماره ثبت ۱۹۹۵ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری این کاروانسرا متعلق به دوره صفوی بوده که ویژگی طراحی این دوره، مفهمومی منسجم و استفاده حداکثر از کمترین فضاها است. معماری در دوره صفویه کمی محتاطانه است، به این معنی که بیشتر با حجم‌های بزرگ و توده‌های بزرگ کار شده است و کمتر از خطوط پیچیده و طراحی‌های سردرگم استفاده کرده‌اند. در این دوران بیشتر از سطوح صاف و ساده استفاده شده است. طاق‌بندی این دوران هم یکنواحت و تکرارشونده است. در ساخت گنبدها هم معماران آن دوران از دورهای تیموری و ایلخانی تبعیت کرده‌اند.

کاروانسرا به شکل مستطیل ساخته شده و مصالح مورد استفاده درآن سنگ، ملات گچ، اجر، ساروج و برای پایه‌های ضلع خارجی هم از سنگ استفاده شده است. طول حیاط ۳۶ متر و عرض آن هم ۳۱٫۵ متر است.

کاروانسرا از نوع دو ایوانی همراه حیاطی بزرگ با ۲۴ حجره در گرداگرد حیاط است. دو ایوان زیبای کاروانسرا، در ضلع شرقی و غربی بنا قرار دارند. ایوان شرقی باسازی شده، ولی روی ایوان غربی هیچ‌گونه بازسازی انجام نشده است.

دانش آموز خبرنگار پانا: طاها یزدانیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار