سرپرست اجرایی ستاد فرمان امام خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای طرح جهش تولید در کشت دیم

تهران (پانا) - سرپرست اجرایی ستاد فرمان امام با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح جهش تولید در کشت دیم در یکسال در نظر گرفته از سودآوری این طرح برای کشاورزان و استقبال آن‌ها سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۵۶۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای طرح جهش تولید در کشت دیم

سید مصطفی سید هاشمی، سرپرست اجرایی ستاد فرمان امام در نشست خبری ستاد ملی جهش تولید در کشت دیمزار، با اشاره به اهمیت طرح کشت دیمزارها برای ایجاد امنیت غذایی گفت: این طرح از ۳ سال قبل شروع و قرار شد حداقل ۶ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت برود. در این طرح مقرر شد برای ۴۰۰ هزار کشاورز در ۲۱ استان اشتغال ایجاد شود.

وی افزود: این طرح به سمع و نظر رهبری رسید و ایشان هم نظرشان مثبت بود. این طرح مهم است و باید با جدیت پیش برود و ستاد اجرایی هم در کنار وزارت جهاد کشاورزی حداکثر همکاری را داشته باشد. مجری این پروژه وزارت جهاد کشاورزی است.

سید هاشمی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این طرح ساختار تنظیمی پروژه است. از این جهت ستاد ملی برای این پروژه تشکیل شد و قرار شد بجز وزارت جهاد کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی هم داشته باشیم. چون این طرح از تبصره ماده ۱۶ بودجه استفاده می‌کند باید وام بدهد به همین دلیل بانک ملی به این ساختار اضافه شد.

وی گفت: این طرح برون‌سپاری شد تا خدمات‌دهی انجام شود. همچنین از شورای جهاد نصر برای نظارت و حضور در این طرح استفاده شود. اخیرا هم از ۱۰۰۰ نفر از مهندسین کشاورزی برای نظارت بر طرح دعوت کردیم. مشابه این ساختار ملی را در استان‌ها هم تشکیل دادیم تا اجرای کار انجام شود.

وی افزود: امروز بعد از سه سال، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم برای ۲۱ استان اجرایی شد و بیش از ۳۹۰ نفر مشغول به کار شدند. همچنین قرار بود در این طرح به ازای هر هکتار ۱ تن برداشت داشته باشیم.

وی گفت: این طرح در سال اول در ۶ استان و سال دوم در ۱۵ استان و اکنون در ۲۱ استان اجرایی شد. در سال ۱۴۰۲ در ۲۳ استان اجرا خواهد شد. برای استان‌هایی که اراضی دیم ندارد این طرح اجرایی نشد. مهمترین تاثیر این طرح جلوگیری از مهاجرت کشاورزان بود.

سیدهاشمی با اشاره به اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: از تیرماه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ ستاد اجرایی فرمان امام برای پوشش بیمه‌ای این طرح و ۱۱ محصولی که در این پروژه کشت می‌شود و همچنین سمپاشی و پرداخت حقوق افرادی که بر این طرح نظارت فیزیکی دارند، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی افزود: هزینه اجرای این طرح در سال اول سود ۵.۷ دهم هزینه بود یعنی سودآوری بالا بود و کشاورزان استقبال کردند.

در ادامه نشست علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خشکسالی‌ها در کشور گفت: باتوجه به جمعیت ۸۵ میلیونی در کشور و حضور ۱۰ میلیون مهاجر، ما باید برای ۹۵ میلیون نفر غذا تهیه کنیم. یکی از راه‌های تامین غذا توجه به اراضی دیم است.

مهاجر گفت: ۱۸ میلیون هکتار اراضی در چرخه کشت است و ۱۲ میلیون هکتار از این اراضی دیم است. از این میزان اراضی دیم حدود ۹ و نیم میلیون هکتار فعالیت زراعتی و شیلاتی هم در آن انجام می شود.

وی افزود: موضوع معیشت کشاورزان دیم کار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: این طرح ابتدا برای حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار زمین اجرایی شد و رهبری نتیجه را دیدند و این طرح توسعه پیدا کرد. برای کشت دیم باید میزان بارندگی به گونه‌ای باشد که بتواند بلحاظ اقتصادی هزینه‌های ما را پوشش دهد. این ستاد برای کشاورزان این طرح بیمه در نظر گرفته است تا با اطمینان خاطر کشاورزان به اجرای خوب این طرح کمک کنند. یکی از معضلات ما فرسایش خاک است و حالا با روش‌های زیادی از جمله چنین طرح‌هایی شرایط را برای جلوگیری از فرسایش خاک ایجاد می‌شود.

مهاجر با اشاره به اهمیت کشت قراردادی گفت: کشاورزان ما صاحب زمین‌های خرد هستند درحالی‌که دنیا به سمت اراضی بزرگ رفته است و کشت قراردادی برای اصلاح این مهم آمده است. اراضی کوچک امکان استفاده از نهاده را در ابتدای کشت ندارند. برای اجرای دقیق کشت قراردادی ما آمادگی داریم کارخانه‌ها با کشاورزان قرارداد ببندند و ما هم حمایت می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار