معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا:

ساماندهی هنرستان‌های کشاورزی باعث می‌شود کشاورزی به‌عنوان شغل جا بیافتد

تهران (پانا) - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی دلیل شغل ندانستن کشاورزی را در خرد شدن اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت قوانینی ورثه‌ای که منجر به خرد شدن زمین‌های کشاورزی می‌شود باید اصلاح شود و راه دیگر برای جا افتاد کشاورزی به عنوان شغل توجه به هنرستان‌های کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۳۴۸۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی هنرستان‌های کشاورزی باعث می‌شود کشاورزی به‌عنوان شغل جا بیافتد

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چرا کشاورزی به عنوان شغل دیده نمی‌شود، گفت: «موضوع این است که باید مشخص کنیم کشاورزی ما تجاری است یا معیشتی؟ کشاورزی ما از تجاری‌بودن به سمت معیشتی رفته است.»

باید قوانینی وضع شود که از خردشدن زمین جلوگیری شود

مهاجر اظهار کرد: «طبق قانون وقتی پدر خانواده فوت کند به هرکدام از ورثه از 30 هکتار زمین، یک و نیم هکتار می‌رسد. معنی این شرایط این است که امکان داشتن کشاورزی تجاری وجود ندارد تا به‌عنوان شغل و تجارت به آن نگاه کنیم. پس باید به این سمت برویم که قوانینی وضع کنیم که جلوی خردشدن اراضی را بگیرد.»

اکنون بیش از 70 درصد کشاورزان ما زیر 5 هکتار زمین دارند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون بیش از 70 درصد کشاورزان ما زیر 5 هکتار زمین دارند، گفت: «این موضوع به معنی این است که با این اراضی خرد شده قاعدتاً امکان اینکه بتوان به‌صورت علمی و تجاری روی زمین کارکنیم، وجود ندارد.»

وی افزود: «باید به سمت قوانینی برویم که از خرد شدن اراضی جلوگیری کنیم. نباید اجازه دهیم که این اراضی از بین برود لذا جامعه کشاورزان به‌عنوان مطالبه‌گر باید بخواهند که از خردشدن زمین‌ها جلوگیری شود. همین‌ها به ما فشار بیاورند تا ما هم در نهاد وزارت جهاد کشاورزی دنبال این مهم باشیم و قوانین را اصلاح کنیم .»

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «اگر بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و از خرد شدن اراضی جلوگیری کنیم می‌توانیم از کشاورزی به‌عنوان شغل یاد کنیم و در این شرایط تازه می‌رسیم به موضوع هنرستان‌های کشاورزی و تشویق دانش آ‌موزان برای انتخاب شغلی با عنوان کشاورزی.»

وی افزود: «در شش دهه گذشته در اروپا اراضی به‌جای کوچک‌تر شدن بزرگ‌تر شده‌اند و ما اراضی‌مان چندین برابر کوچک‌تر شده‌اند. باید جلوی این فاجعه گرفته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار