سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

احضار عامل برخورد خشن با یک زن؛ پرونده 3 روزنامه در دادسرای تهران بررسی می‌شود

۱۲۲ نامه هشداری به دستگاه‌‎های اجرایی در رابطه با شعار سال توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه گفت بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال جاری با برگزاری دوره‌های آموزش و مهارت فنی برای ۸۳ هزار مددجو ۵۱ هزار گواهی اشتغال صادر شده است و حدود ۴۳ هزار فرصت شغلی برای مددجویان فراهم شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۶۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
احضار عامل برخورد خشن با یک زن؛ پرونده 3 روزنامه در دادسرای تهران بررسی می‌شود

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود با ارائه گزارشی درباره تحقق شعار سال در دستگاه قضایی اظهارکرد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید، اشتغال و دانش‌بنیان کلیه ظرفیت های دستگاه قصایی بسیج شد تا با استفاده از امکانات، بخشی از موانع بر سر راه تولید کشور مرتفع شود. در ۹ ماهه سالی ۱۲۲ نامه هشداری به استان ها ارجاع شده است و ۲۶ پرونده بازرسی در کشور تشکیل شده است. همچنین ۷۳۰ پرونده حمایت از تولید و اشتغال تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بر اساس گزارش دیوان عدالت اداری ۲۰۷ فقره گزارش و پرونده در زمینه حمایت از تولید در دیوان مورد بحث، مطرح و رسیدگی شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال جاری با برگزاری دوره‌های آموزش و مهارت فنی برای ۸۳ هزار مددجو ۵۱ هزار گواهی اشتغال صادر شده است. حدود ۴۳ هزار فرصت شغلی برای مددجویان فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی در سال جاری در راستای احیای واحد‌های تولیدی تا کنون ۶۷ واحد تولیدی با اشتغال زایی برای ۲۶۲ نفر به صورت مستقیم احیا شده است. همچنین از ورشکستگی ۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری شده است و این واحد‌ها به چرخه تولید بازگشتند. همچنین در استان البرز در طول سال جاری ۱۰ واحد تولیدی دارای مشکل حقوقی کاملا احیا شده اند و در این مدت در واحد‌های مذکور برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است یا از بیکاری آن‌ها جلوگیری شده است. همچنین در استان بوشهر ۱۴ شکایت واصل که به همه شکایت‌ها رسیدگی شد، همچنین برای هزار و ۶۰۰ نفر در راستای جلوگیری از بیکاری، اقدام قاطع شده است و برای هزار نفر در ۴ واحد تولیدی احیا شده اشتغالزایی شده است. در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان نیز اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و در استان سیستان و بلوچستان ۴۸ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵۳ احیا شده است.

ستایشی اضافه کرد: در استان فارس از میان 874 درخواست وارده واحد های تولیدی، مشکلات 257 واحد به‌طور کامل حل شده است. در استان قزوین 52 واحد احیا شدند.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره نقد برتر

سخنگوی قوه قضاییه درباره برگزاری جشنواره نقد برتر گفت: مراسم اختتامیه هفته گذشته برگزار شد و از نقدهای برتر قوه قضاییه تقدیر شد. این جشنواره در راستای تحقق قانون اساسی برگزار شد. در اولین دوره جشنواره از میان ۸۰۰ اثر در نهایت ۶ اثر واجد تقدیر قرار گرفتند. دبیرخانه این جشنواره دائمی است و در موعد مقرر فرایند برگزاری دومین دوره جشنواره فراهم خواهد شد.

شکایت ساترا از فیلیمو به کجا رسید؟

ستایشی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخورد قضایی با پلتفرم فیلیمو گفت: مجموعه ساترا در رابطه با موضوع سکوی مورد بحث طرح شکایت کرده است. این موضوع به شعبه بازپرسی ویژه ارجاع شده است. پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت قاضی تصمیم می‌‌گیرد که در این پرونده قرار منع تعقیب صادر کند. کسی که اعلام موضوع کرده، به این تصمیم اعتراض کرده است. پرونده به دادگاه کیفری دو کارکنان دولت ارجاع شده است و در شعبه مربوطه در حال رسیدگی است.

توضیح درباره پرونده ابربدهکار بانکی

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ابربدهکار بانکی که هفته گذشته کیفرخواست وی توسط دادستانی تهران صادر شد کیست و با کدام سازمان و ارگان در ارتباط بوده است، گفت: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مروبطه ۲۷ متهم دارد. اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است. اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد. که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه؛ فروردین ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است.

به گفته سخنگوی دستگاه قضا، برای متهمان این پرونده قرار تامین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه آزاد هستند.

حدود ۸۲ هزار نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص مشمولان عفو رهبری اظهار کرد: در ارتباط با آمارها تعداد کل کسانی که مورد عفو و تخفیف مجازات واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر هستند. این افراد در دو بخش بوده است. بخش اول ناظر بر متهمین اغتشاشات اخیر بوده است که متهمین مسبوق به سابقه نبوده‌اند. بخش دوم ناظر بر محکومین دادگاه‌های انقلاب و نیروهای مسلح است که مربوط به سال گذشته بوده و اکنون مشمول عفو شده‌اند. این تعداد مبین این نیست که این افراد در زندان یا بازداشت بودند. برخی افراد با قید تعهد آزاد بودند. ۳۴ هزار مشمول تخفیف شدند. ۲۵ هزار نفر بلافاصله آزاد شدند.

آخرین وضعیت پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری

ستایشی در ادامه درباره اعلام جرم علیه ۳ رسانه و صادق زیباکلام، رضا کیانیان و آذرمنصوری گفت: در ارتباط با آقای کیانیان، ایشان بر اساس آخرین اطلاعی که داریم مرتکب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی شده است. پرونده‌ای در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و در مرحله تحیقات مقدماتی است و بر اساس مقررات نتیجه را اطلاع رسانی می‌کنیم. نسبت به دونفر دیگر هم در وقت اداری روز گذشته قرار جلب دادرسی صادر شده است و پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شده است اتهام این دو فرد هم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است. همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.

پرونده سه روزنامه در دادسرا

وی درباره پرونده 3 روزنامه نیز گفت: همچنین باید بگویم سه روزنامه هم در روزهای اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است.

آخرین پرونده آتش‌سوزی زندان اوین

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین پرونده آتش‌سوزی زندان اوین گفت: این پرونده ۴۰ متهم دارد. تحقیقات به لحاظ اهمیت پرونده ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی صادر خواهد شد و سپس به دادگاه صالح ارسال می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار کلیپی در ارتباط با مسمومیت دانش‌آموزان و برخورد با یک زن در این کلیپ گفت: این فرد عضو فراجا نبوده است. کمتر از چند ساعت از انتشار این فیلم دادسرای نظامی تهران به موضوع ورود کرد. فردی که متعرض به آن خانم بود شناسایی و دستگیر می‌شود. فرد متهم پس از احضار تفهیم اتهام می‌شود و قرار تامین صادر می‌شود. پرونده در حال تحقیقات است که پس از تصمیمات و صدور قرار نهایی، اطلاع رسانی می‌شود.

بازداشت ۸ نفر در پرونده مسمومیت‌ دانش‌آموزان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال پانا درخصوص آخرین اقدامات و پیگیری‌های قضایی برای شناسایی عاملین مسمومیت‌های دانش‌آموزان اظهار کرد: قرار شد اطلاع‌رسانی درباره این موضوع از ناحیه وزارت کشور باشد. دومین نکته این است که باید کلمه مسمومیت را اصلاح کنیم. آزمایشگاه‌های تخصصی سم‌شناسی تاکنون یافته علمی که دلالت بر مسمومیت و سم برای قضیه بدحالی و احساس مبتنی بر مسمومیت دانش‌آموزان باشد، نداشته است.

وی ادامه داد: نسبت به این موضوع اقدامات موثری در سطح کشور هم در راستای دستور رییس‌جمهوری و رییس قوه قضایی صورت گرفته است. حاکمیت نمی‌پذیرد کسی که روان مردم خصوصا خانواده‌ها و دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. لذا با هر کسی که عامل، مسبب، مباشر و معاون باشد و مرتکب عملی برای تعطیلی مدارس و بدحالی دانش‌‌آموزان شود قطعا در صورت احراز مجرمیت برخورد خواهد شد و مورد ملاطفت هم قرار نمی‌گیرد.

ستایشی در مورد بازداشتی‌ها نیز گفت: بازداشتی‌های مختلفی صورت گرفته است. در استان فارس افرادی مرتکب شدند و مبادرت با بدحالی دانش اموزان کرده‌اند. به‌طوری که پدری فرزند خود را به تهیه موادتحریک کننده هدایت می‌کند و مواد را به فرزند خود می‌دهد و از آن صحنه‌ها فیلم می‌گیرد‌. ۸ نفر بازداشت شدند. روند تحقیقات ادامه دارد و نتیجه اعلام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه هیچ مسامحه‌ای با این افراد و سرحلقه‌‌ها ندارد. درباره بر هم زنندگان روان مردم با اشد مجازات برخورد صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با برنامه دستگاه قضا برای اینکه تعداد بیشتری از زندانیان بتوانند از مزایای اشتغال در زندان استفاده کنند چیست و آیا دولت هم همکاری در این زمینه داشته است، گفت: همانطور که روز گذشته در جلسه مشترک با سخنگویان سایر قوا مطرح کردم، قوه قضاییه نیاز به مساعدت و همراهی دیگر قوا در ابعاد مختلف دارد؛ از جمله در برنامه سازمان نیروی انسانی، پشتیبانی و امور راهبردی، تصویب مقررات مناسب با حجم فرایند و پیگیری مجدانه برای تحقق مصوبات دارد. در سال ۱۴۰۱ همکاری و اقدامات خوبی از سوی دولت و مجلس صورت گرفت. برای سال بعدی نیز نوید همکاری و مساعدت دادند. چشم امید به برنامه هفتم توسعه داریم و انشالله این موارد قانونی، محقق شوند. این قوانین سنواتی در قانون بودجه تجلی یابد انشالله شاهد رفع مشکلات باشیم. ۹۸۹ زندانی از تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ وام دریافت کردند که جمع کل مبلغ دریافتی ۱۰۵ میلیارد تومان بوده است. بازگشت زندانیان شاغل که حین ۲ سال قبل آزاد شده اند به طور تقریبی به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است و این نشان از بازدارندگی این اقدام است.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها برنامه هایی دارند؛ توسعه زیرساخت‌های اشتغال زندانیان در زندان‌ها، جذب کارآفرینان علاقمند به سرمایه گذاری در توسعه اشتغال زندانیان، پایدار کردن اشتغال زندانیان پس از دوره حبس، کاهش نرخ بازگشت زندانیان به زندان، از جمله این موارد است. براساس بند ج تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ میزان کل تسهیلات اهدایی به سازمان زندان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان، ۳۰۰ میلیارد تومان به اشتغال زندانیان حین حبس و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به اشتغال زندانیان پس از حبس اختصاص یافته است که نتایج آن مشخص است. تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان طرح کارافرینی توسط زندانیان آزاد شده و کارافرینان به بانک‌های عامل ارسال شده است همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات موصوف با تعهد ایجاد ۲ هزار و ۵۹۰ فرصت شغلی پابدار جذب شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص همکاری بانک‌ها و دولت با قوه قضاییه این موارد قابل طرح است، گفت: امسال با توجه به رشد ۱۰ برابری میزان تسهیلات تخصیصی، تبصره ۱۶ نسبت به سال قبل کمک شایانی از سوی دولت به توسعه کارآفرینی و فرهنگ کار در زندان‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: براساس برنامه اعلامی از سوی بانک مرکزی به بانک عامل اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارد و منابع بانکی به طبع محدودیت دارد و ممکن است نتوانند تعهدات را کامل انجام دهند و مطلوب است بانک مرکزی به این مهم عنایت کند. بر اساس برنامه‌های توسعه اشتغال زندانیان پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات پیشنهادی این سازمان جهت تخصیص در طرح اشتغال، یک هزار میلیارد تومان باشد که انشالله با همکاری دولت و تصویب آن در لایحه بودجه اشتغال زندانیان در حین و پس از حبس این مبلغ مصوب شده و اختصاص یابد.

توضیح درخصوص پرونده حمله به سفارت آذربایجان

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین جزئیات پرونده فرد حمله کننده به سفارت کشور آذربایجان در تهران، اظهار کرد: پرونده این فرد به با قید فوریت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال بررسی است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع هموطنان خواهد رسید. این همکاری از سوی طرف آذری انجام نمی‌شود و باید اراده خود را در این رابطه افزایش دهد، در خصوص اینکه گفته می‎ شود قرار است تا هیئاتی به این منظور به کشور بیاید یا خیر اطلاعی ندارم. براساس مقرارت موضوع فصل دوم از بخش اول قانون مجازات اسلامی، شخصی که در قلمرو جمهوری اسلامی مرتکب جرم شود به تبع مرجع صالحه دادگاه ایران است نسبت به این فرد صلاحیت سرزمینی داریم و رسیدگی می‌کنیم و تحقیقات نیز با جدیت و صرف وقت ادامه دارد.

دستگیری 6 نفر در استان تهران به اتهام قاچاق ارز

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات شناسایی و دستگیری تعدادی اخلالگر در نظام ارزی گفت: در ارتباط با بحث اخلالگری در نظام بازار ارز، در برخی از استانهای کشور دستگیری داشتیم و ۶ نفر در استان تهران به اتهام قاچاق ارز کشور دستگیر شدند و برای تعدادی دیگر دستور دستگیری از طریق دادسرای امور اقتصادی صادر و پرونده در حال تکمیل است. عمده اتهامات ناظر بر اقدامات افراد در معاملات طلا و ارز فردایی است. همچنین دو باند بزرگ با ۷.۵ میلیون یورو در دو شهرستان آذربایجان غربی دستگیر شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استقرار هیات‌ بازرسی در باشگاه پرسپولیس و در خصوص قرارداد باشگاه پرسپولیس با کارگزار خود (شرکت ایده پویان ماژ) گفت: سازمان بازرسی کل کشور در راستای ایفای وظایف قانونی با استقرار هیات‌های بازرسی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها اقدام می‌کند. استقرار هیات بازرسی در باشگاه مورد اشاره در همین راستا بوده و هیات بازرسی در این باشگاه مستقر شده است. در این بازرسی‌ها اسناد و مدارک انعقاد قراردادها و تامین و هزینه کرد منابع مالی بررسی شده است و گزارش کامل متضمن پیشنهادات لازم هم برای مراجع ذیصلاح ارسال شده است. همیشه بررسی‌های هیات‌های بازرسی به تشکیل پرونده قضایی منتج نمی‌شود. مواردی در این گزارش آمده است. در پی گزارش سازمان بازرسی، باشگاه پرسپولیس پرونده ابطال معامله در مجتمع قضایی صدر را مطرح کرده است. در بازرسی های انجام شده امضای قرارداد کارگزاری بدون تنفیذ اختیار از هیئت مدیره و واریز قرارداد حاصل از قرارداد به حساب کارگزار مغایر قوانین و مقررات موضوعه بوده است.

آخرین وضعیت پرونده رمز ارز کینگ مانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده رمز ارز کینگ مانی گفت: پرونده به دادگاه رفته بود و دادگاه با توجه به حساسیت و دایره وسیع این پرونده ۱۰ مورد نقص گرفته که عمدتا مربوط به تعیین میزان مال از دست رفته مالباختگان بود و نواقص را دادسرا، 21 اسفند بررسی و پاسخ داد و پرونده به دادگاه رفت و پرونده 2 متهم دارد که در بازداشت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار