سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

ارتباط وزیر دولت روحانی با علیرضا اکبری تکذیب شد؛ آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

زمان برگزاری آزمون وکالت مشخص شد/ سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده آزار تعدادی نوجوان در یک باشگاه فوتبال در مشهد توضیح داد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه ضمن محکومیت اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت اقدام پارلمان اروپا اقدامی ناشایست و خلاف قوانین بین‌المللی است و تحت تاثیر لابی گروهک تروریستی منافیق صورت گرفته است و از نظر ما ضمانت حقوقی ندارد و فاقد وجاهت است. 

کد مطلب: ۱۳۴۲۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط وزیر دولت روحانی با علیرضا اکبری تکذیب شد؛ آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

مسعود ستایشی در ابتدای هجدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام چهل و چهارمین دهه مبارک فجر اظهار کرد: ایام‌الله ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه هر سال فصل تعیین کننده ظلم ستیزی ملت ایران است. ملتی که پشت سر امام خود برای رفع مبارزه با فساد و بی عدالتی برخاست و چهل و چهار سال است که بر اراده خود ایستاده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ملت ایران در انقلاب ۵۷ یکصدا برخاست و امروز چهل و چهار سال است که خواست ایران مورد غضب دشمنان مردم است. ملت ایران با طراحی‌های دشمن همراهی نکرده و این رمز موفقیت و ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است.

وی با اشاره به برگزاری نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: در مقطع فعلی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده است که با فناوری‌های نوین محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده است و خدمات قضایی به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه می‌شود.

ستایشی با اشاره به برگزاری جشنواره نقد برتر ادامه داد: به مناسبت دهه فجر علاوه بر اقدامات فراگیر در دستگاه قضا، اختتامیه اولین دوره جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در ۱۹ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل می‌شود. این جشنواره به دنبال این است که نه تنها نقد عامل ضعف در قوه قضاییه نیست بلکه نقطه قوت است و از آن استقبال می‌شود.

تشکیل قرارگاهی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اجرای فرامین رهبری به مناسبت ۷ تیرماه سال جاری گفت: برای اجرای فرامین معظم له، اقداماتی را در قوه قضاییه انجام دادیم. طی دیداری که مسئولان قضایی به مناسبت هفته قوه قضاییه با رهبر معظم انقلاب داشتند. این اقدامات در قرارگاهی با مدیریت معاونت اول قوه صورت گرفته است. این قرارگاه تیرماه ۱۴۰۲ را برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری تعیین کرده است. این قرارگاه جدا از اقداماتی است که برای پیگیری امور سند تحول در نظر گرفته شده است و تاکنون ۸۳ مصوبه عملیاتی داشته که ۵۴ درصد به طور کامل اجرا شده یا در حال اجراست.

اعلام زمان برگزاری آزمون وکالت کانون وکلا

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تعویق آزمون وکالت اظهار کرد: مطابق مادتین ۴ و ۵ قانون کسب و کار کانون، کارشناسان رسمی و کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه به موجب مقررات موظف شدند هر ساله از طریق سازمان سنجش نسبت به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی و پروانه وکالت اقدام کنند. قرار بر این شد آزمون تا پایان سال برگزار شود. لکن با دلیل فشردگی زمانی برگزاری آزمون‌ها از سوی سازمان سنجش میسر نشد. آزمون پروانه وکالت مرکز وکلا در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و آزمون پروانه وکالت کانون وکلای دادگستری در تیرماه امسال برگزار شد. مقرر شده آزمون پروانه وکالت در ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ و آزمون کانون کارشناسان رسمی به صورت مشترک در اوایل سال ۱۴۰۲ برگزار شود.

ستایشی درباره اقدام پارلمان اروپا مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی و اقدامات قوه قضاییه گفت: اقدام پارلمان اروپا اقدامی ناشایست بود و تحت تاثیر لابی گروهک تروریستی منافیق صورت گرفته است و از نظر ما ضمانت حقوقی ندارد و فاقد وجاهت است و اتحادیه اروپا هم به نوعی این اقدام را نپذیرفته است. سپاه پاسداران نیروی رسمی نظامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مستحضر به قانون اساسی جمهوری اسلامی است. تعجب داریم از این اتحادیه که مدعی قانون‌گرایی و حقوق بشر است و بر خلاف مقررات بین‌المللی اقدام کرده است. ضمن محکوم کردن این اقدام از طریق ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و اقدامات لازم به‌زودی انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه درباره مبارزه با پولشویی توضیح داد: قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم وجهه پیشگیرانه دارد که در اجرای کامل ان همه رویه های غلط اصلاح می شوند. باید از حجم پرونده‌های قضایی به دستگاه قضایی کاسته شود. دنبال رضایتمندی هستیم و برای اینکه به حد رضایتمندی برسیم باید اطاله را کاهش دهیم. لذا مبارزه با پولشویی امری فرا دستگاهی است و همه باید به میدان بیایند.

وی ادامه داد: ریاست قوه قضاییه به دادستان کل و رییس سازمان بازرسی و رئیس کل دادگستری تهران به عنوان اعضای شورای مبارزه با پولشویی امر کردند که اقدامات مجدانه ای برای رسیدگی به پرونده های پولشویی به عمل اورند تا مشخص شود فرایند رسیدگی به پرونده ها چگونه بوده است. همانطور که گفتم رمز موفقیت امور مردم، اقدامات حاکمیت مقتدرانه و هماهنگی و هم افزایی است. مرکز آمار قوه قضاییه در این زمینه اقدامات خوبی را در مبارزه با پولشویی انجام داده است. با توجه به حساسیت این موضوع و نکات مطرح شده از سوی رئیس قوه قضائیه، مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریست از نظر ما اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اصلاح قانون آن در سال ۹۷ و اصلاح ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی که در سال ۹۸ تصویب شد، در قالب پرونده‌ای در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد و نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی متضمن پیشنهادهای اصلاحی به وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر بازداشت یکی از وزرای دولت قبل مرتبط با پرونده علیرضا اکبری جاسوس انگلیسی گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد، نداریم و هیچ پرونده‌ای هم تشکیل نشده و تکذیب می‌کنیم.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده آزار تعدادی نوجوان در یک باشگاه فوتبال در مشهد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتشار اخباری درباره آزار و اذیت 15 نوجوان در یک باشگاه فوتبال در مشهد، بفرمایید آیا شکایتی در این‌باره از سوی خانواده‌ها ثبت شده یا خیر و چه اقدامات قضایی از سوی دستگاه قضا انجام شده است، گفت: بله شکایتی صورت گرفته و به دادسرای عمومی مشهد ارجاع شده است و به شعبه بازپرسی ارجاع شده و پرونده در حال تحقیقات است. اخباری درخصوص ادعای تعرض مطرح شد. ۵ خانواده نسبت به تغییر رفتار فرزندان خود ناشی از رفتار مدیر باشگاه فوتبال مواردی را در دادسرای عمومی مشهد مطرح کردند. بلافاصله نسبت به صحت و سقم موارد مطرح شده، پرونده تشکیل شده است و پرونده به شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی ارجاع شده و ابعاد زوایای پرونده مورد بررسی اولیه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده تا این مرحله بر اساس مدارک و مستندات به دست آمده، اختلافی در مجموعه فی مابین مسئولان بوده است و تعدادی از والدین شکایت را بر علیه مربی تیم مطرح کردند. مکاتبه هم به رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد ارسال شده است. این والدین اذعان کردند که رفتار فرزندان‌شان تغییر کرده است و برای شرکت در جلسات فرهنگی و انقلابی رغبتی ندارند. در این مکاتبه نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره نشده است. والدین مدعی تجاوز به فرزندشان نشده‌اند و در حال بررسی هستیم که انگیزه و علت درج این خبر چه بوده است و چطور مطرح شده و با آبروی افراد بازی می‌کند.

ستایشی گفت: انگیزه‌های مختلفی هم مطرح است که در مرحله تحقیقات است و اطلاع رسانی خواهد شد. مربی این تیم هم به اتهام نشر اکاذیب علیه دو خبرنگار شکایتی را مطرح کرده است.

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

وی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: حدود ۵۰۰ میلیون یورو از محل اموال داخل و خارجی اش به شرکت ملی نفت واگذار شده است. هم چنان متهم در اختیار ضابط و در زندان است. با همکاری خوب و موثر وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه و وزارت کشور و بانک مرکزی، از سایر اموالی که متهم در خارج کشور دارد، موضوع انتقالی اموال به داخل کشور و به وزارت نفت در دستور کار است. مستحضرید که اموالی در داخل کشور دارد و باید تادیه شود و به بیت المال بازگردد لذا محکوم علیه در زندان به سر می برد.

ستایشی درباره اینکه اگر متهم مدکور همکاری کند تخفیف شاملش می شود یا خیر؟ گفت: باید بگویم تخفیف با قاضی صادر کننده و مرجع قضایی ذیر بط است. باید اصل را بر این بگذاریم که همکاری می کند و کارها انجام می شود.

ستایشی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: تاکنون تعقیب و محاکمه بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران متخلف و ۲۹۶ محکوم قطعی را داشتیم و رسیدگی به پرونده‌های فرارهای مالیاتی در مجتمع رسیدگی به مفاسد اقتصادی انجام شده است. رسیدگی به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده جرایم اقتصادی از زمان تشکیل این مجتمع انجام شده و ۱۰۰ فقره پرونده مهم مطرح اقتصادی با ارزش مالی بالا در مرحله تحقیقات است. همچنین تشکیل ۲۱ پرونده کلان و مهم در مرحله اجرای احکام با رد مال حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان انجام شده است و رسیدگی به ۳۶ فقره پرونده کثیر الشاکی با ۶۸ هزار و چهارصد و ۵۰ مالباخته و وصول حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی در سنوات ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ عمدتا در مرحله تحقیقات از دیگر اقدامات ابن مجتمع بوده است.

وی درباره اینکه چه میزان سرقت بعد از حوادث اخیر افزایش یافته است ؟ گفت: طبق گزارش هایی که حاصل شده ما با افزایش سرقت به صورت محدود را داشتیم و در خصوص اماکن خصوصی و خودرو و لوازم داخل خودرو بوده است. کسانی اعتشاش می کنند و عده ای محرک‌اند و ممکن است پلیس با محدودیت هایی که دارد از وظیفه اصلی خود دور بماند اما این گونه نیست و همانطور که پلیس در اغتشاشات اخیر برخورد کرد در جرایم خشن هم خوب عمل کرد. همانطور که قرارگاه مبارزه با جرایم خشن در دادستانی است و در واحدهای استانی این قرارگاه ها فعالند.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: دستگاه قضایی با سارقین و کسانی که روان جامعه را برهم می زند تعارف ندارد و در این گونه پرونده ها سخت گیرانه است و با انها برخورد می کند و در شعب تخصصی رسیدگی می شود و سارقین حرفه ای از ارفاقات قانونی مانند مرخصی و آزادی مشروط و عفو برخوردار نیستند

وی درباره اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی و اینکه تعدادی از نمایندگان آن را مربوط به فولاد مبارکه دانستند گفت: با معاون اول قوه قضاییه صحبت کردم و نظر ایشان را نسبت به مطالبی که اطلاع رسانی شد کسب کردم. موضوعی که معاون اول قوه قضاییه مطرح کردند راجع به پرونده تخلفات اعلامی در پرونده فولاد مبارکه بود و قبل از آنکه در مرجع قضایی رسیدگی شود بررسی دقیق می شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی وقتی مطرح شده آیا شکل گرفته یا خیر، گفت: باید بگویم این اظهارت غیر دقیق بوده و باعث نگرانی مردم شده است و اولا تشخیص نوع اتهام با قاضی است و نمی تواند بدون بررسی دقیق از عناوین اختلاس استفاده کرد. هر تخلف مالی اختلاس نیست و افراد بدون اطلاعات کافی اعداد را مطرح می کنند که باعث سلب ارامش روانی مردم می شود زیرا باید اجازه داد چرا مرجعی که رسیدگی می کند آن را اعلام کند.

وی افزود: آنچه در پرونده به‌ دست آمده عدد ۹۲ هزار میلیارد صحت ندارد و مبالغ کمتر است و نوع اتهامی مطرح شده را هم باید قاضی تشخیص دهد. آنچه در پرونده بدست آمده این است که اختلاس نیست و شعبی از بازپرسی دادگاه انقلاب عهده دار پرونده است.

ستایشی درباره قانون کاهش مجازات کیفری گفت: کاهش مجازات کیفری در افزایش سرقت تاثیری ندارد. آیا باید قانون متناسب با جرایم باشد و بازداندگی داشته باشد؟ که باید بگویم بله. صرفا قانون مهم نیست بلکه ما باید دنبال مولفه هایی برویم که متاثر در این زمینه هستند.

وی درباره حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی گفت: بحث مردمی سازی جدی است و موضوع مردمی سازی قوه قضاییه در نگرش به ارباب رجوع است و افرادی که به قوه قصاییه مراجعه می کنند افراد دردمند هستند و از سر خوشی نمیایند. ما باید دنبال احقاق حقشان باشیم. باید شیوه هایی را برای تسهیل امور کسانی که به قوه قضاییه می ایند ارایه کنیم. امدن ارباب رجوع برای تهدید نیست و فرصت است و باید تلاش کنیم که از این فرصت استفاده کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری گفت: پس از اینکه حکم غیرقانونی و غیرشفاف حبس ابد اقای نوری توسط دستگاه قضایی سوئد صادر شد او و خانواده محترمشان علی رغم اینکه به متن ترجمه شده صادره دسترسی نداشتند، موفق شدند به حکم اعتراض کنند و آقای نوری در سلول انفرادی است. همچنان ارتباطش با خانواده قطع است البته ملاقات های محدودی را برای او قرار دادند. تاکنون ۷ جلسه دادگاه تجدیدنظر برگزار شده است و وکلا موفق شدند در جلسه شش و هفتم دفاعیات خود را مطرح کنند و وکلای سوئدی فعلی ایشان افراد سرشناس هستند و به جمع بندی رسیدند و این مستندات را به دادستان ارایه کردند و اعضای گروهک تروریستی منافقین را زیر سوال بردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار