مسئول ایستگاه آتش‌نشانی بیدگنه ملارد در هفته مشاغل:

ویژگی مهم آتش‌نشانان، توانایی غلبه بر موقعیت‌های استرس‌زا است

ملارد (پانا) - مسئول ایستگاه آتش‌نشانی بیدگنه ملارد، شجاعت و توانایی غلبه بر موقعیت‌های استرس‌زا را از ویژگی مهم شغل آتش‌نشانان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ویژگی مهم آتش‌نشانان، توانایی غلبه بر موقعیت‌های استرس‌زا است

محمد خورمهر، مسئول ایستگاه آتش‌نشانی بیدگنه ملارد در هفته مشاغل، در مورد اهمیت و تاریخچه این شغل بیان کرد: « ۷ مهرماه سال ۱۳۵۹ بود که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شدند، ۲۰ سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد.»

وی در مورد ماهیت این سازمان افزود: «سازمان آتش‌نشانی یک سازمان دولتی است که در کشور ایران زیر نظر شهرداری هر شهر فعالیت می‌کند. این سازمان وظیفه آموزش به نیروها و نیروهای داوطلب در زمان با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث مانند تصادف، گیر کردن در کوهستان، چاه و آسانسور را بر عهده دارد.»

خورمهر در مورد ویژگی‌های این شغل تصریح کرد: «شغل آتش‌نشانی برای مقابله با آتش، کنترل و اطفاء حریق، نجات مصدومان حوادث و رساندن مراقبت‌های پزشکی فوری به آنان و سایر خدمات اضطراری بوجود آمده است. آتش‌نشانی شغلی سخت و در عین حال خطرناک است اما هدف آن بسیار ارزشمند و والا است چرا که افراد در این شغل از سلامت مردم و جان و مال آن‌ها محافظت می‌کنند.»

وی در مورد شرایط فعالیت در شغل آتش‌نشانی عنوان کرد: «کسی که قصد ورود به شغل آتش‌نشانی را دارد باید شرایطی که از طرف سازمان آتش‌نشانی تعیین شده است را داشته باشد، داشتن آمادگی جسمانی بالا، توان و قدرت فیزیکی بالا ، علاقه به شغل آتش‌نشانی، شجاع بودن، خودانضباط بودن، اعتماد به نفس بالا ، داشتن روحیه کار تیمی، توانایی کار با ابزار و تجهیزات، مدیریت شرایط سخت ، توانایی کنترل بر خود و حفظ آرامش در شرایط بحرانی، مهارت‌های تصمیم‌گیری در موقعیت بحرانی، مسئولیت‌پذیر بودن، قابل اطمینان بودن، دارا بودن مهارت گزارش‌نویسی و مهارت‌های ارتباطی از جمله این شرایط است.»

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی بیدگنه گفت: «آتش‌نشانان ممکن است به دلیل شرایطی که عملکرد جسمی آن‌ها را مختل می‌کند و همچنین رفتارهای مضر جسمی یا اخلاقی، رد صلاحیت شوند. این رفتار شامل سو مصرف مواد مخدر، فعالیت مجرمانه و حتی نقض مکرر راهنمایی و رانندگی است.»

خورمهر در ادامه صحبت‌های خود خطاب به افرادی که علاقه به استخدام در شغل آتش‌نشانی دارند ادامه داد: «اگر قصد استخدام در این شغل را دارید باید بدانید که یکی از ویژگیهای شغل آتش‌نشانی، استرس‌زا بودن آن است و آتش‌نشانان در معرض استرس‌های روحی و روانی زیادی قرار دارند. چرا که با موقعیت‌های بحرانی و حوادث غیرقابل پیش‌بینی روبرو می‌شوند و باید توانایی مدیریت استرس را داشته باشند تا بتوانند بهترین واکنش را در زمان حادثه نشان بدهند و حادثه را سریع‌تر مدیریت کنند، در این شغل آتش‌نشانان همواره در معرض خطراتی مانند سوختگی، انفجار، سقوط از ارتفاع و مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی قرار دارند که جان آنان را تهدید می‌کند، احتمال این که آتش‌نشان در هر یک از این حوادث دچار نقص عضو، قطع نخاع، شکستگی دست یا پا و یا حتی مرگ شود، وجود دارد.»

وی تشریح کرد: «در حوادثی که هر روز در سطح کشور رخ می‌دهد مصدومینی وجود دارند که آتش‌نشانان موظفند آن‌ها را نجات دهند و یا در صورت فوت مصدوم جنازه آنان را از محل حادثه بیرون بیاورند. بنابراین این افراد ممکن است در طول عملیات امدادرسانی با صحنه‌های دلخراش زیادی مواجه شوند که باید از نظر روحی و روانی بتوانند با این شغل کنار بیایند و ظرفیت مواجهه با این گونه مسائل را داشته باشند. کوچکترین اشتباهی حتی می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان آتش‌نشان و یا همکاران او تمام شود بنابراین دقت و توجه بالا در این شغل اهمیت ویژه‌ای دارد.»

این آتش نشان در مورد مزایای این شغل توضیح داد: شغل آتش نشانی مزایای فراوانی دارد، به طور مثال شما پس از ورود به این شغل، آمادگی جسمانی خود را حفظ می‌کنید، آتش نشانان چون کار فیزیکی انجام می‌دهند ملزم به پوشیدن تجهیزات سنگین، استفاده از ابزارهای مختلف و انجام عملیات نجات هستند، آمادگی جسمانی برای آتش‌نشانان، با توجه به شرایط متغیری که تقریباً هر روز با آن مواجه می‌شوند، ضروری است. برخی از آتش‌نشانی‌ها دارای سالن‌های ورزشی در محل هستند تا آتش‌نشانان بتوانند به برنامه‌های منظم تناسب‌اندام خود ادامه دهند، همچنین به مردم کمک می‌کنید و زندگی آنها را نجات می‌دهید، آتش‌نشانان شیفت‌های خود را صرف جلوگیری از آسیب یا مرگ می‌کنند و در عین حال خانه‌ها و سایر سازه‌ها را از تخریب نجات می‌دهند. آنها نقش مهمی در نجات جان و خدمت به اعضای جوامع خود دارند.»

خورمهر اضافه کرد: «آتش‌نشانان همچنین آموزش ایمنی آتش‌نشانی و سایر اقداماتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به جوامع در جلوگیری از آتش‌سوزی و حوادث یا صدمات کمک کند، از معاشرت و انضباط بهره‌مند می‌شوید، آتش‌نشانان ممکن است با همکاران خود که با هم کار می‌کنند پیوندهایی ایجاد نمایند تا از جوامع خود و یکدیگر محافظت کنند. آنها باید در ارتباط دائمی باشند و در هنگام واکنش به شرایط اضطراری از سلامت یکدیگر مراقبت کنند. آتش‌نشانی به ساختار، پروتکل و روش نیاز دارد و آتش‌نشانان باید به عنوان یک تیم برای خاموش کردن آتش یا انجام عملیات نجات کار کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار