تاکید پرویز سروری بر برگزاری منظم جلسات ماده 7

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها را در دستور کار قرار دادند.

کد مطلب: ۱۳۵۴۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تاکید پرویز سروری بر برگزاری منظم جلسات ماده 7

پرویز سروری در آغاز جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کمیسیون‌های ماده هفت و عقب ماندن بررسی پرونده باغات گفت: باید سرعت و دقت بررسی را افزایش دهیم تا کار مردم متوقف نشود و مردم بیشتر از این سرگردان نباشند.

بابایی در واکنش به این درخواست اظهار کرد: عمده معطلی پرونده‌ها مربوط به بحث جرائم درختان است که جریمه درخت فرمول مشخصی دارد و چندان پیچیده نیست و اعضای شورا می‌توانند اختیار محاسبه جریمه را به افراد امین خود تفویض کنند و در مورد بررسی باغات نیز خودشان رأسا وارد شوند.

قائمی در واکنش به این سخنان گفت: علت طولانی شدن پرونده‌ها امضای سیستمی است چرا که برای امضای سیستمی هر پرونده باید دقایقی را معطل بمانیم تا فرم باز شود بعد چند دقیقه طول می‌کشد که آن را امضاء کنیم و برای ارسال و بستن صفحه و بازکردن پرونده بعدی نیز باید معطل شویم که این مساله نیز به وضعیت فعلی سازمان فناوری مربوط می‌شود.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بــررسی نــامه شــهـردار تــــهران در خــــصوص «لــوایـح بهـای خــدمات در سـال 1402» در توضیح لایحه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی و هنری اظهار داشت: عنوان این لایحه می بایست مورد اصلاح قرار گیرد چرا که ما مراکز فرهنگی و اجتماعی در سازمان فرهنگی و هنری نداریم بلکه مراکز فرهنگی و هنری داریم.

وی در ادامه گفت: نرخ بهای خدمات سازمان فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۲ در پنج جدول با عناوین دوره های آموزشی به عنوان بهای دوره های آموزشی عرصه مهارت فرهنگی و در جدول دوم بهای دوره مهارتهای آموزشی عرصه مهارت‌های عمومی و علمی، بهای دوره های آموزشی عرصه مهارت های ادب و هنر، بهای دوره های آموزشی مهارت های دین و اخلاق و بهای خدمات خانه های کودک شهر شکوفه ها که در لایحه امسال تعرفه های خدمات بر اساس پهنه بندی در چهار پهنه صورت گرفته است، همچنین یک تعرفه هم برای فضای مجازی طراحی شده است.

معدنی پور گفت: در پهنه ها شرایط مراکز، وضعیت اقتصادی مناطق و سایر شرایط تاثیر گذار در محاسبه نرخ خدمات لحاظ شده است که پهنه یک ضعیف‌ترین پهنه و پهنه ۴ بهترین شرایط را در میان مراکز سازمان دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: بهای دوره های آموزشی در عرصه مهارت های چهارگانه در تمامی گروه ها و زیر گروه ها در 4 پهنه به صورت میانگین ۳۵ درصد افزایش یافته نسبت به سال گذشته و در مورد بهای خدمات خانه های کودک شهر شکوفه ها برای سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در مورد خانه های کودک شهر شکوفه ها آیتم های آنها از ۷۶ مورد به ۸۱ مورد افزایش یافته است.

معدنی پور گفت: نگارخانه ها و گالری ها در ماده دوم این لایحه برای اولین بار تعرفه گالری‌ها بابت ورودی و سهم فروش آثار گنجانده شده در لایحه که در قالب سه سطح یک و دو و سه تعریف شده و در محاسبه مبلغ ورودی شرایط و امکانات نگارخانه ها و توان و ظرفیت مرکز مورد نظر قرار گرفته است؛ در این زمینه مقرر شده سازمان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تا حداقل ۳۰ درصد از فروش آثار در قالب قرارداد به عنوان سهم سازمان زمان دریافت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: تبصره سوم در مورد حق عضویت کتابخانه ها است که حق عضویت کتابخانه ها از ۱۸ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان برای ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده که این نرخ گذاری نیز با افزایش میانگین ۳۵ درصد است، عملا سازمان افزایش های خود را با ۳۵ درصد در نظر گرفته است.

معدنی پور گفت: جدول تخفیفات نیز به مانند سال گذشته است که برای بسیج مساجد و مراکز فعالیت های دینی و مذهبی و فرهنگی ۵۰ درصد تخفیف، برای خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران ۶۰ درصد، سالمندان دارای کارت منزلت ۱۰۰ درصد، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان ۴۰ درصد، کارکنان و بازنشستگان شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه و خانواده‌هایشان ۴۰ درصد و افراد تحت پوشش نهادهای خیریه ای و حمایتی دولتی و خانواده هایشان ۴۰درصد، فرزندان مربیان فعال خانه های کودک ۴۰ درصد و دارندگان معرفی نامه از مدیر منطقه و روسای فرهنگسراهای خاص و تابعه صرفاً برای نام نویسی در مراکز تحت مدیریت خودشان نیز ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ماده پنجم در مورد بهای بازدید از موزه ها است که تعرفه های تعیین شده مطابق با مصوبه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران ایران در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، در ماده ششم نیز در مورد تعرفه های ورزشی تابع تعرفه های ورزشی مورد تصویب شورای شهر در نظر گرفته شده و در مورد تعرفه های سینما و تئاتر نیز بر اساس ابلاغ وزارت ارشاد محاسبه شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین در توضیح لایحه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی قابل ارائه در مراکز تحت مدیریت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اظهار داشت: این عنوان باید تغییر کند چرا که بسیاری از این مراکز تحت مدیریت اداره کل بانوان نیستند، این مراکز ویژه بانوان هستند لذا ابتدا باید عنوان به بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی خدماتی قابل ارائه در مراکز ویژه بانوان در شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ تغییر کند.

وی ادامه داد: بهای خدمات در این لایحه در چهار حوزه تعریف شده است که اولین بار است که بهای خدمات مجموعه های حوزه زنان بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شورا ارائه می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این چهار حوزه شامل خدمات هنری، اجتماعی، فرهنگی و سایر خدمات که شامل سالن همایش و برگزاری کارگاه های آموزشی می باشد، با بررسی که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انجام داده کلیات لایحه بابت بهای خدمات ارائه شده مورد تایید کمیسیون می باشد.

معدنی پور گفت: جدول تخفیفات برای ارائه خدمات به اقشار و گروه‌های خاص نیز مورد تایید است.

وی ادامه داد: برای خدمات قابل ارائه اقشار و گروه های خاص از جمله خانواده معظم شهدا شامل مادر، همسر، فرزند دختر، فرزند پسر زیر شش سال صد درصد پیشنهاد داده شده است، برای خانواده معظم جانبازان از جمله همسر، فرزند دختر، فرزند پسر زیر ۶ سال با میزان جانبازی ۵۰ درصد و بالاتر و توانخواهان با معلولیت شدید را ۷۰ درصد پیشنهاد دادند و خانواده معظم جانبازان با میزان جانبازی کمتر از ۵۰ درصد و توان خواهان با معلولیت خفیف و متوسط ۵۰ درصد تخفیف وبانوان سالمند بالای ۶۵ سال سن را ۵۰ درصد پیش‌بینی کردند.

معدنی پور ادامه داد: بیماران خاص که شامل افراد دارای کارت شناسایی بیماران خاص از بنیاد امور بیماری‌های خاص و بیماران نیازمند به استفاده از خدمات ورزشی با ارائه گواهی پزشکی را ۷۰ درصد پیشنهاد دادند و بانوان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را 50 درصد و بانوان سرپرست خانواده و بد سرپرست تحت پوشش اداره کل بانوان را ۵۰ درصد، بانوان باردار را ۵۰ درصد؛ بانوان کارمند شاغل در شهرداری ۷۰ درصد و دانش آموزان و دانشجویان دختر هم ۷۰ درصد پیشنهاد داده شده است.

گفتنی است این لایحه با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مردم در شورای شهر تهران رسید.

در ادامه جلسه عصرگاهی شورای شهر تهران بهای خدمات الکترونیک در لایحه خدمات 1402 مورد بررسی اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در ابتدا به ارائه گزارشی در این باره پرداخت و گفت: بر اساس ماده ۱ به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به ارائه خدمات مربوط به صدور مجوزهای مربوط به شهرسازی از جمله انواع پروانه و گواهی‌های ساختمانی و خدمات صدور انواع مجوزهای مربوط به حمل و نقل از طریق موسسه فناوران شهر اقدام و بهای خدمات مربوطه را تحت عنوان خدمات کارشناسی و فنی قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر به شرح جدول شماره ۱ محاسبه و دریافت کند.

عباسی در قالب تبصره‌ای ادامه داد: شهرداری تهران مکلف است به منظور جلوگیری از دریافت عوارض و بهای خدمات مضاعف بهای خدمات قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر را از محل مجموعه پرداخت‌های مودی موضوع مصوبات عوارض ساختمانی ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون، تعیین بهای خدمات صدور و تمدید پروانه بهره برداری شرکت‌ها و ناوگان حمل و نقل بار در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ و تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر در سال ۱۴۰۲، توقف پارک حاشیه ای در سال ۱۴۰۲ و تعیین بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ کسر کند.

وی افزود: بهای خدمات قابل ارائه به موسسه فناوران شهر در قالب خدمات مربوط به صدور انواع پروانه و گواهی ساختمانی و فرآیند صدور مجوزهای مربوط به شهرسازی که منجر به پرداخت عوارض و بهای خدمات به شهرداری نشده و عوارض دریافتی کمتر از خدمات ارائه شده است، در قالب بهای خدمات کارشناسی و فنی که توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران دریافت می‌شود به عنوان درآمد اختصاصی تلقی می‌شود.

عباسی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به مبالغ بهای خدمات این مصوبه در صورت تعلق افزوده خواهد شد، به این ترتیب بر اساس ماده سوم به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود بهای سایر خدمات کارشناسی و فنی قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر را مطابق با بهای خدمات مصوب و ملاک عمل دفاتر پیشخوان دولت، اتحادیه‌ها و صنوف مربوطه و سایر مراجع ذیربط قانونی دریافت کند.

بر اساس گزارش رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورا، شهرداری تهران ظرف مدت سه ماه مکلف است با هدف کاهش زمان صدور انواع پروانه و گواهی حداکثر مدت زمان انجام کارها و تعداد بررسی‌ها را جهت اجرا به موسسه فناوران شهر اعلام کند و دفاتر خدمات الکترونیک شهر مکلفند کلیه خدمات درخواستی متقاضیان موضوع این مصوبه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر اساس زمان مجاز انجام فعالیت اعلامی ارائه کنند، بر همین اساس مطابق با تبصره‌ای در این باره، چنانچه زمان ارائه هر یک از خدمات خارج از زمان بندی باشد پس از اعلام نظر و تایید مراجع ذیصلاح با عوامل ایجاد تاخیر در فرآیند برخورد متناسب خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: میزان ۲۰ درصد از تعرفه پرداختی با عنوان ضمانت رعایت مفاد ماده چهارم نزد موسسه فناوران شهر باقی مانده و موسسه به صورت ماهیانه با توجه به ضوابط تشویقی و تنبیهی که توسط شهرداری تهران تهیه خواهد شد، به دفاتر مشمول تشویق پرداخت خواهد شد.

عباسی ادامه داد: در صورت ارائه هر یک از خدمات به صورت غیر حضوری امکان ارائه حضوری با پرداخت تعرفه‌های مصوب متقاضی نیز فراهم خواهد بود، همچنین بهای کلیه خدمات جدید قابل واگذاری به موسسه فناوران شهر منوط به دریافت مجوز از شورای اسلامی شهر تهران است، به این ترتیب به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در سنوات آتی بهای خدمات قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر را در چارچوب نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع ذیصلاح قانونی دریافت کند، در صورت تغییر نحوه خدمت رسانی و انجام خدمت در راستای ایجاد درگاه صدور مجوزها گواهی‌ها و ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران و یا درگاه واحد دولت، شهرداری مکلف است جهت تغییر فرآیندهای مرتبط نسبت به تغییر و یا حذف تعرفه مطابق هیئت مقررات دولت اقدام کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، تاکید کرد: بر اساس مفاد این لایحه، شهرداری تهران موظف است ضمن ابلاغ جدول تعرفه‌های پیوست به کلیه دفاتر خدمات الکترونیک شهر، تدابیر لازم را جهت آگاهی شهروندان از تعرفه‌های مذکور و نصب آن در مکان‌های قابل رویت کلیه مراجعات به دفاتر خدمات الکترونیک شهر معمول کرده و به طور مرتب بر فعالیت دفاتر مزبور و رعایت اجرای این مصوبه نظارت کند و با هرگونه تخلف وفق مقررات برخورد و گزارش حسن اجرای مصوبه و اقدامات نظارتی بر حسن فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک شهر را هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران گزارش کند و نیز یک نفر از اعضای شورای شهر به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری و تصویب شورا به عنوان نماینده ناظر در کارگروه واگذاری امتیاز فعالیت و بهره‌برداری دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران می‌شود.

در ادامه ناصر امانی عضو شورا در خصوص ماده پنجم تبصره 2 با این مضمون که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در سنوات آتی بهای خدمات را خود تعیین کند، تذکر داد: این تبصره کل لایحه را زیر سوال می‌برد اگر چنین اختیاری برای شهرداری لحاظ شده، چرا این لایحه به شورا ارائه می‌شود؟

مهدی چمران، ضمن تایید تذکر امانی در توضیحاتی تکمیلی اظهار داشت: این بند باید اصلاح شده و تاکید شود که تنها در صورتی به شهرداری این اجازه و اختیار داده می‌شود که نرخ پیشنهادی بر اساس تورم به تصویب شورا درآید. آخوندی نیز در ادامه با بیان اینکه برخی از عناوینی که در جداول پیوست وجود دارد، در حال حاضر منسوخ شده و جزء خدمات نیست، پیشنهاد حذف آن‌ها را عنوان کرد.

گفتنی است لایحه بهای خدمات الکترونیک در سال 1402 با اکثریت آرای موافق اعضا به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار